De Barcelona al Pallars. La Lídia Juanmartí i en Narcís Presas han fet com els salmons a l'hora de muntar la seva empresa: anar a contracorrent. No només han deixat la capital per traslladar-se a Lleida, també han transformat totalment la seva carrera professional. Tan sols fa un any que aquesta parella de periodistes van decidir-se a deixar el departament de comunicació d'Acció per apostar pel seu propi projecte personal: El Detallista, una empresa de detalls gastronòmics gurmet arrelada al territori i a la filosofia quilòmetre 0. "Intentem que tots els productes siguin de proximitat, fruit de projectes joves o que no són presents a les grans superfícies", afegeix Juanmartí.
Els conceptes 'slow food' i quilòmetre 0 són les bases del projecte
"Volem anar més enllà de la suma inconnexa d'aliments de qualitat en un gran lot", explica Presas, "són regals molt cuidats i complets. En definitiva, el que a nosaltres ens agradaria rebre". És per aquest motiu que aposten per una aproximació molt total a les necessitats de cada client: cada assortit està pensat per a una casuística concreta i porta el nom d'una frase feta catalana.
Per exemple, Esperar amb candeletes està pensat per regalar a les mares que acaben de donar a llum i porta tots aquells productes que no han pogut consumir durant l'embaràs com formatge, xocolata negra o secallones. També tenen propostes per a les festes amb el lot Cada ovella al seu corral, on no hi falten els productes nadalencs bàsics com el cava o un bon torró d'avellanes i xocolata. A banda, també contemplen l'opció de personalitzar el teu pack amb articles de més d'una trentena de productors catalans, tots ells recollits a la seva web.
Però El Detallista no es vol diferenciar només pel menjar: el seu packaging també és una delicatessen. Juanmartí i Presas l'han concebut com un joc per passes que culmina en el descobriment dels productes de regal. A banda, cada lot inclou una postal il·lustrada, una targeta amb el missatge que es prefereixi, un mapa que indica la procedència de cada article i una llista d'Spotify per assegurar-nos que la degustació serà una experiència rodona. "Volem iniciar la revolució del detallisme, el fet de regalar no ha de ser una llosa, sinó un plaer", explica Presas.
De la comunicació a l'emprenedoria
"Ens vam conèixer a Acció i, arran de treballar-hi, ens va sorgir el cuquet d'emprendre. Volíem portar endavant un projecte que poguéssim dur a terme nosaltres mateixos i que, a més a més, ens fes gaudir", expliquen. Malgrat que la idea els rondava pel cap des del 2016, no va ser fins a principis de l'any passat que va néixer El Detallista i a partir d'aleshores tot es va accelerar. "Vam deixar la feina a finals del 2017 i el passat desembre vam muntar un Verkami amb el qual vam captar 5.410 euros", narren.
Amb tot, assenyalen que només fa uns mesos que són plenament operatius, ja que la major part de l'any l'han emprat per desenvolupar una web cuidada i funcional. L'experiència del finançament col·laboratiu, però, els va donar l'oportunitat d'avaluar l'interès en el projecte i preparar els primers lots/recompensa per a les persones que van decidir a apostar per ells.
Ara mateix, la campanya nadalenca és la principal prova que tenen per endavant i, de moment, el feedback és molt positiu. "La línia de negoci que més funciona és la de B2B. Moltes empreses han decidit preparar els lots nadalencs amb nosaltres perquè fem una proposta totalment diferent", diu Juanmartí. "Econòmicament, és la més rendible, ja que de cop tens comandes de 700 assortiments. Malgrat això, som uns romàntics i no volem renunciar als clients individuals", afegeix Presas, "ens fa il·lusió que ens expliquin les històries i demanin incloure petits detalls que donen valor afegit".
"Ho intentem fer tot nosaltres mateixos, només encarreguem a proveïdors externs allò que no podem assumir", diuen. De moment, l'empresa lleidetana té com a únics empleats els seus fundadors. Després de Nadal, el moment d'auge d'aquest tipus de regals, serà el moment més òptim per valor aquest primer any de vida de El Detallista. Ara per ara, ja han preparat més de 2.000 assortiments per a aquestes festes i han augmentat el seu número de proveïdors fins a la cinquantena.