Xavier Trallero i Aleix Fajardo, fundadors d'Airning, es trobaven al Regne Unit per anar de viatge a Àsia quan l'aerolínia amb la qual viatjaven els va cancel·lar el vol. Quan van veure que des de la companyia aèria ningú els donava cap explicació ni solució, van començar a investigar quins eren els seus drets davant situacions d’aquests tipus. I en aquest viatge a Àsia va ser on va néixer Airning.
Airning és una plataforma que informa dels drets dels passatgers davant una incidència aèria i gestiona tot el procés de reclamació fins a rebre la indemnització de les aerolínies. “El projecte va sorgir a l’estiu del 2016, coincidint amb el caos de Vueling, pel que vam veure que hi havia molta gent que no coneixia els drets que té com a passatger davant de retards, cancel·lacions o altres tipus d’incidències”, explica Trallero.
Per això, Airning ajuda els passatgers a formalitzar la seva reclamació en cinc situacions diferents: retards superiors a tres hores, cancel·lacions de vols que no s’hagin comunicat amb més de dues setmanes d’antelació, overbooking, denegació d’embarcament i pèrdua d’equipatge. “Es tracta d’un sector molt desconegut, la gent no sap quins són els seus drets davant aquestes situacions i si ho sap, està més preocupada per arribar al seu destí de vacances que en pensar a reclamar”, apunta Fajardo.
En 10 mesos, la startup ha facilitat unes 3.500 queixes i ha gestionat reclamacions per més de mig milió d'euros
A més, normalment el tràmit de reclamació d’incidències aèries és un procés força llarg i pesat “i a les aerolínies tampoc els interessa donar una resposta ràpida o informar-te de com s’ha de fer les reclamacions”, assenyala Fajardo. Per això, Airning ofereix una solució molt més ràpida: el passatger només ha de facilitar a l’empresa el DNI o passaport, el tiquet de vol i un full d’autorització i Airning s’encarrega de tota la gestió. L’usuari pot rebre entre 250 i 600 euros d’indemnització si es troba davant una situació d’aquest tipus. “El nostre objectiu és acompanyar al passatger abans, durant i després de la seva incidència aèria”, apunta l’emprenedor.
Un negoci molt escalable a tots els països europeus
La startup treballa amb usuaris de tot el món, ja que sempre que un vol surti d’algun país de la Unió Europea (UE) a qualsevol destí és vàlid per ser reclamat, així com qualsevol passatger de fora de la UE que voli amb companyies europees. A més, Airning ha estandarditzat el procés de reclamació, és a dir, que els tràmits per reclamar siguin vàlids per totes les aerolínies.
El 65% dels clients d’Airning són espanyols o de parla hispànica i la resta són clients europeus, principalment dels Països Baixos, França i el Regne Unit. En els darrers 10 mesos, la startup ha facilitat unes 3.500 queixes i ha gestionat reclamacions per més de mig milió d’euros.
Per cada reclamació resolta amb èxit, Airning s’emporta una comissió del 25% de la quantitat recuperada. “Apliquem una política de no win, no fee, perquè considerem que el passatger ja ha sofert prou maldecaps amb el retard o la cancel·lació perquè hagi de pagar per avançat pels nostres serveis”, assenyala Fajardo.
Fajardo: "La gent està més preocupada per arribar al seu destí de vacances que en pensar a reclamar”
La startup, ubicada a la incubadora Almogàvers Business Factory de Barcelona Activa, s’ha finançat amb recursos propis i amb dues rondes de finançament, la primera de FFF (Family, Friends and Fools) i la segona de la mà d’un inversor privat, amb la qual van aconseguir una ampliació de capital de 105.000 euros. Tot i això, l’empresa vol buscar una tercera ronda de finançament que els permeti arribar al màxim nombre de passatgers possibles.
De cara al 2018, Airning preveu duplicar el nombre d’usuaris actuals, “tot i que creiem que serà relativament senzill pel funcionament actual de les aerolínies”, apunta Trallero. A més, l’empresa també vol donar-se a conèixer a altres països i tenir representació física no només a Barcelona, així com obrir noves línies de negoci com podrien ser les assegurances. “L’avantatge del nostre negoci és que operem sota una legislació unificada a tota Europa, pel que és bastant senzill escalar el negoci i obrir-nos a nous mercats europeus”, conclou l’emprenedor.