• Aula Magna, un miniMBA per a dones

Aula Magna, un miniMBA per a dones

L’escola de negocis comença la cinquena edició del programa sobre lideratge femení amb la previsió de facturar més de 200.000 euros el 2021

Clara Lapiedra, fundadora i CEO d'Aula Magna Business School | Cedida
Clara Lapiedra, fundadora i CEO d'Aula Magna Business School | Cedida
Barcelona
19 de Novembre de 2021

No hi ha referents femenins. És una frase que se sent sovint a debats i conferències sobre dones i ciència, tecnologia o lideratge. I de la negació d’aquesta frase va néixer Aula Magna Business School, una escola de negocis només per a dones. “Sí que hi ha dones en tots els àmbits; si no apareixen referents és perquè no les busquen”, considera Clara Lapiedra, la fundadora i CEO. El Programa Directiu de Desenvolupament d’Aula Magna ha començat la cinquena edició ple de referents femenins, amb un cos docent i un alumnat format exclusivament per dones i previsions de facturar més de 200.000 euros enguany. Aquest divendres és el Dia de la Dona Emprenedora i aquí s'explica la història d'una dona emprenedora. 

 

La idea de crear una escola de negocis per a dones ja rondava el cap de Lapiedra quan el març del 2020 va començar el confinament, però no va ser fins llavors que va acabar d’agafar forma. “Abans de la pandèmia volia buscar un local per muntar l’escola, però no podia assumir els costos; la primera setmana de confinament vaig veure el cel obert i vaig decidir que seria un format totalment online”, explica. D’aquestes cinc edicions, se n’han fet tres a l’estat espanyol, una a l’Amèrica Llatina i una altra als Estats Units. I és que l’aprenentatge a través d’internet permet tenir un públic internacional.

Clara Lapiedra: "L'objectiu era fer un programa a mida: la societat i les empreses han canviat, però la formació no"

De moment, una cinquantena de dones han cursat aquests estudis, que tenen un cost de 6.000 euros. “El preu ens permet fer un primer filtre per tal d’assegurar que les alumnes mostren compromís amb el programa”, indica Lapiedra. De fet, la directiva assegura que algunes sol·licituds que han rebut per participar al programa han estat rebutjades. “No anem a volum; com que tot el finançament és propi no tenim la pressió d’inversors externs per tenir moltes alumnes”, s’enorgulleix la fundadora. És com un miniMBA dividit en tres blocs: persones, empreses i entorn, a més d’una sessió virtual en què es connecta amb Silicon Valley.

 

Un reset de continguts

Però els continguts no són els que es troben habitualment a programes de formació d’aquest tipus, segons Clara Lapiedra. “L’objectiu era fer un programa a mida: la societat i les empreses han canviat, però la formació no; nosaltres hem fet un reset de continguts”, afegeix. Així doncs, temes com la gestió de talent, l’ètica i la sostenibilitat no hi falten a Aula Magna Business School. Considera que el fet de néixer durant la pandèmia ha contribuït a dissenyar un programa més adaptat al món actual.

En aquest ajust a l'època que vivim cal destacar, com no podia ser d'altra manera, tot allò relacionat amb les dones. "Jo he fet un MBA a Esade i un programa de direcció general al Iese; soc una addicta a la formació i sempre hi he trobat a faltar dones", relata Lapiedra. Abans de crear l'escola va fer un diagnòstic per veure per què hi havia poques alumnes en els programes de formació que cursava i hi va trobar tres motius: formats impossibles de complir per dones treballadores que no volen sacrificar la seva vida personal, una gran majoria de professors homes i casos d'estudi protagonitzats, també, per homes. Així doncs, els objectius des de l'inici eren clars: un format flexible i classes impartides per dones i protagonitzades per dones. 

Lapiedra va trobar tres motius pels quals hi havia poques dones als programes de formació: formats impossibles de complir per dones treballadores que no volen sacrificar la vida personal, una majoria de professors homes i casos d'estudi protagonitzats per homes 

El curs dura 20 setmanes, amb una classe d’una hora i mitja cada divendres i un seguiment individualitzat per part de coaches. Hi són benvingudes dones treballadores de qualsevol àmbit, ja que “és un programa agnòstic de sector”, i hi trobaran casos d’èxit de dones explicats per dones i amb un format que s’adapta a les seves necessitats. Precisament de la voluntat de trobar un equilibri entre la vida personal i professional va sorgir el projecte. Lapiedra recorda que abans de muntar Aula Magna havia tingut càrrecs de direcció durant anys i que, quan va ser mare va veure que fer 14 hores de feina diàries era incompatible amb tenir la família que volia.

En aquest moment va ser quan va decidir fer el salt a la consultoria d’estratègia i emprenedoria i, més tard, fundar l’escola de negocis, ja que algunes empreses li demanaven formacions específiques. Tot i que la formació és 100% online, hi ha alguns actes presencials al llarg de l’any, com la graduació i l’anomenat Alumni Day -que és en format híbrid-. Aquests punts de trobada serveixen per fer comunitat, explica Lapiedra.

Aula Magna va tenir la iniciativa Wompreneur, una comunitat que encara existeix, com a precursora. Però l'activitat professional de Lapiedra no s'acaba aquí: és ambaixadora de la Universitat de Stanford a Barcelona i Madrid en women in data science (dones en ciència de dades) i impulsa la iniciativa Sos Women, la part social d'Aula Magna. Després de la pandèmia, la fundadora de l'escola de negocis no es planteja passar a la formació presencial per dos motius: el programa ha estat pensat per ser exclusivament online i l'esforç econòmic que ha suposat la creació del campus virtual. Actualment, són sis treballadors, però la intenció és acabar el mes de novembre amb vuit. L'objectiu d'Aula Magna Business School segueix essent difondre referents femenins.