Dos anys al mercat i ja té 53 punts de venda a tot el món. Així de ràpid ha estat el creixement de BCN3D Technologies, una spin off de la Fundació CIM de la UPC, que fabrica, dissenya i distribueix impressores 3D de taula. Si ets una pime i necessites un prototip per un projecte nou o tu mateix vols fabricar-te uns reposa gots, per exemple, per a casa teva, ja és possible gràcies a aquesta startup, que neix amb l’objectiu d’apropar la impressió 3D a tothom.
“La impressió 3D de sobre taula és una manera molt fàcil d’accedir a aquesta tecnologia i s’està popularitzant en moltes indústries”, apunta Xavier Martínez, un dels fundadors de BCN3D Technologies. És per això que la startup no para de créixer: ha assolit una facturació de 2,5 milions d’euros el 2017, ha entrat al break-even aquest any i espera tancar l’any amb 3,3 milions d’euros de vendes.
Una impressora accessible per a qualsevol indústria
Aquesta spin off va començar a produir màquines de fabricació additiva sense una idea de negoci. “Al principi muntàvem les impressores per ensenyar-ho a la gent i a les empreses que passaven pel centre tecnològic. Però al cap d’un temps vam veure que comercialitzar-les seria una bona oportunitat”, explica Martínez. Així va ser com l’any 2016 van llançar al mercat Sigma, una màquina d’una mida Din-A4 d’impressió, capaç de treballar amb dos materials diferents i amb un preu de 2.195 euros.
L’empresa també compta amb una versió d’impressora més gran, que pot treballar amb els mateixos materials però pot fer dues peces alhora, “la qual cosa interessa molt a indústries que necessiten una gran quantitat de repeticions de les mateixes peces”, comenta l’emprenedor.
Martínez: “Tenim una impressora molt versàtil que s’adapta a qualsevol indústria”
En tractar-se d’unes impressores de taula, tenen una mida més petita i per això, quan van començar amb la idea de negoci, la startup es dirigia principalment cap a clients individuals. Però més tard van fer un gir cap a la petita i mitjana empresa. Els clients de BCN3D són fonamentalment la indústria de l’automoció i l’enginyeria, “normalment per fer prototips nous”, apunta Martínez, però darrerament també s’hi estan afegint altres sectors com l’educació, la sanitat o la moda. “El nostre punt fort és que tenim una màquina molt versàtil que s’adapta a qualsevol cosa que vulguis fer i, per això, tenim una bona entrada a totes les indústries”, explica.
Aquest mes de setembre, la startup ha llançat dos models nous d'impressores, la Sigma R19 i la Sigmax R19, que compten amb un nou sistema d'extrusió d'alt rendiment i un nou sensor de filament per detectar la presència de material. La primera és una impressora 3D d'escriptori fiable i fàcil d'utilitzar, amb una arquitectura que permet a l'usuari imprimir peces de diversos materials i d'alta qualitat d'una manera simple i efectiva. D'altra banda, la Sigmax R19 és per a l'àmbit professional, ja que permet un volum d'impressió més gran, ideal per les empreses que necessiten augmentar la seva capacitat de producció i fabricar peces a escala industrial.
La internacionalització com a punt clau
La base de les vendes de BCN3D Technologies són els punts de distribució que té arreu del món. És gràcies a aquesta xarxa d’on la startup obté el 80% de la seva facturació. El 20% restant prové del seu ecommerce.
Els principals mercats on l’empresa comercialitza les seves impressores són Europa, per proximitat, i els Estats Units, tot i que té punts de venda a tots els continents. No obstant això, la intensitat de vendes en els diferents territoris internacionals no és la mateixa, pel que el pròxim repte de BCN3D és expandir la xarxa de distribució per tal d’obtenir ingressos de tots els mercats.
BCN3D compta amb 53 punts de venda a tot el món
Ara, el principal objectiu de la spin off és sortir del centre tecnològic i començar a operar de forma independent com a empresa. És per això que ara mateix la startup es troba buscant inversió.
“Tenim plans de vendes i de producte que ens han de permetre validar les nostres idees inicials”, explica Martínez. I un cop la startup tingui acabada de definir la cartera de productes, vol portar a terme el pla tecnològic elaborat per d'aquí a 3 o 4 anys.
“En aquesta fase inicial hem d'establir bé les vendes per poder escalar, millorar una mica els productes que tenim i llavors a partir de l’any vinent buscar finançament que ens permeti innovar encara més del que ho fem actualment”, conclou l’emprenedor.