Xavier Pascual ha dedicat gran part de la seva vida laboral a la docència. Concretament, era professor d’anglès i a les seves classes intentava que els alumnes treballessin per projectes. No obstant això, va detectar que no hi havia una única plataforma que permetés als docents treballar d’aquesta manera. És per això que va decidir abandonar la seva feina de mestre per crear i dissenyar una eina que facilités a tots els seus companys de professió el fet de portar a terme aquests projectes i reptes d’una forma senzilla i interactiva.
BeChallenge és el resultat d’aquesta voluntat del seu fundador d’impulsar una nova forma de treballar a les escoles. La plataforma, d’una banda, ofereix la possibilitat als centres de formació de treballar amb projectes interns de la mateixa escola o en col·laboració amb altres col·legis i, de l’altra, que els alumnes participin en reptes reals plantejats per empreses. “Un dels problemes de l’educació és que està desvinculada totalment del món real i del món laboral i per això cada cop més s’està potenciant treballar per projectes. Però nosaltres no volem que aquests projectes quedin en un calaix, sinó que volem que tinguin un impacte real”, assenyala el fundador de la startup, Xavier Pascual.
Intraemprenedoria de la mà d'estudiants
En uns inicis, la startup es va enfocar a les escoles i en l’educació obligatòria com una eina per treballar per projectes a través de la plataforma Edudebate. No obstant això, la spin off de la UOC ha anat evolucionant el seu model de negoci cap a l’educació superior (formació professional i universitària) i en el sector corporatiu. “Ens hem enfocat cap a un target més adult i amb més oportunitats de negoci”, apunta l’emprenedor.
Pascual: "Apropem les empreses als estudiants per tal que els serveixi tant de detecció de talent com d'innovació"
La startup permet que les empreses llancin els seus reptes o necessitats a la plataforma i des de BeChallenge busquen els estudiants que millor puguin resoldre aquell problema alhora que aprenen. “El que fem és apropar les empreses als estudiants i, per tant, els serveix tant de detecció de talent com d’innovació per als seus negocis”, explica Pascual.
Així, BeChallenge se centra en dues línies diferenciades: d’una banda, facilita la formació corporativa dins de les organitzacions d’una manera molt interactiva i treballant l’anomenat learning by doing i, d’altra banda, els facilita una eina d’intraemprenedoria per treballar la part d’innovació dins de les mateixes companyies.
D’aquesta manera, quan una empresa vol llançar un repte a la plataforma, es posa en contacte amb BeChallenge, ells l’ajuden a definir el projecte i fan una campanya de màrqueting específica per aquells centres formatius que més s’adapten al repte de la companyia.
Aprendre per projectes i en equip
“És important reforçar el talent a les escoles i els centres formatius perquè surti de l’entorn educatiu i impacti a les empreses”, assenyala Pascual. Tot i això, la plataforma també ofereix a les escoles de formació la possibilitat de plantejar els seus projectes per treballar-los elles soles de forma interna durant la seva docència. Els professors poden crear reptes que poden durar des d’un parell d’hores fins a setmanes, en funció del que vulguin treballar.
A més, la plataforma també permet portar a terme projectes en col·laboració amb altres institucions d’arreu del món o conjuntament amb tots els alumnes d’una escola. L’emprenedor posa com a exemple la Universitat Ramon Llull, que compta amb diferents graus universitaris i que podria llançar un projecte exclusivament pels estudiants del seu centre però en el qual treballarien en equip alumnes de diferents àrees i intercanviarien coneixements.
Monedes virtuals com a recompensa
El model de negoci de la startup, que ha participat en el programa de preincubació de Barcelona Activa, ha variat amb el canvi de l’antiga plataforma a BeChallenge. Abans, l’empresa emergent cobrava una quota anual a les organitzacions que volguessin crear reptes, mentre que ara fixa una quota mensual de 90 euros al mes per a 200 estudiants.
La plataforma, que va sortir al mercat el gener del 2018, compta actualment amb 270 professors registrats i ha portat a terme cinc projectes pilots. “Tot i que a partir dels pròxims mesos comencem més pilots a diferents universitats i també farem el salt internacionalment”, explica Pascual.
La startup vol incorporar pròximament la tecnologia 'blockchain' a la seva plataforma
La startup s’ha finançat amb 25.000 euros de recursos propis, ha captat 22.000 euros de quatre petits inversors i ara està buscant 75.000 euros més de finançament. “Els pròxims objectius que tenim són ambiciosos i és que volem incorporar la tecnologia blockchain per recompensar tots els estudiants amb la nostra moneda virtual”, apunta l’emprenedor. Així, els alumnes podran guanyar punts participant en la plataforma que podran bescanviar per monedes que serviran per comprar cursos formatius o pagar part de la matrícula de la universitat. “És una mica la idea de tancar el cercle de la comunitat i guanyar diners mentre aprens”, conclou Pascual.