La curiositat pel comerç autòcton català va ser el que va impulsar a Vytaute Staponkute a muntar un negoci. Staponkute és lituana però porta més de 15 anys vivint a Barcelona. Un dia mentre era a la botiga comprant menjar es va preguntar perquè veia sempre els mateixos llegums i si no hi havia més varietats al món. “Aquesta innocent pregunta va despertar en mi un interès molt peculiar per aquest aliment i vaig començar a investigar, experimentar i conèixer millor el món dels llegums”, explica l’emprenedora. A més, aquest aliment s’ha consumit molt durant anys però cada cop és menys present a les nostres dietes perquè són productes llargs de preparar “i la indústria no ofereix solucions innovadores”, afegeix.
Cuits&Beans ofereix una gran varietat de llegums ja cuinats i que es mantenen frescos a la nevera durant 90 dies. Cada paquet són 200 grams que es poden trobar al supermercat per un preu de 2,90 euros o 3,20 euros. “La idea és comprar el producte i que el puguis incorporar al teu plat en qüestió de segons”, explica Staponkute. Sota el lema llegum, llegum que sigui costum, la startup busca incrementar el consum d’aquest aliment, desplaçat en la dieta moderna per altres productes.
Productes ecològics i exòtics
Els llegums que comercialitza Cuits&Beans són ecològics i atípics, “aliments que la gent no té temps per cuinar”, assenyala l’emprenedora. L’empresa ofereix varietats com un mix de llenties, la mongeta mungo, la llentia caviar, la llentia de puy, un mix de mongetes, un mix de quinoa, sorgo integral o azuki. “Es tracta d’aliments que no estem acostumats a veure al supermercat però que tenen moltes proteïnes”, afegeix.
La startup compta amb un partner industrial estratègic per a la producció dels seus llegums. Es tracta d’una associació que treballa amb persones amb discapacitat i trastorns psíquics amb la qual ha dissenyat una petita línia productiva finançada totalment per la fundadora de Cuits&Beans.
Cuits&Beans produeix els llegums amb entitats socials que vetllen per la inclusió de persones amb discapacitat
Els llegums de Cuits&Beans, que s’han començat a comercialitzar el passat mes de febrer, es poden trobar a supermercats ecològics i pròximament també a verdureries com Veritas.
A més, a través de la seva pàgina web ofereixen un servei de subscripció de llegums “pensat per a persones que segueixen dietes on predominen els vegetals i que, per tant, han de variar les seves fonts de proteïnes”, explica Staponkute. Amb aquesta subscripció, cada mes arriba a casa del client una caixa plena de llegums i cereals cuits i frescos. Tot i això, si no es vol adquirir el lot cada mes, també hi ha l’opció de comprar una caixa amb productes un sol cop.
Innovacions en alimentària
“La indústria alimentària és una mica lenta en innovacions i introduccions de nous productes, però amb els pocs mesos que portem al mercat hem vist que hi ha una gran acceptació per part dels consumidors”, apunta l’emprenedora. La startup de moment només comercialitza els seus productes a Catalunya, però preveu llançar-se aviat al mercat espanyol.
La startup s’ha finançat a través de Barcelona Activa i amb un microcrèdit de CaixaBank de 25.000 euros, necessaris per invertir en maquinària específica per la producció d’aquests aliments. Així mateix, Cuits&Beans ha guanyat la primera edició del programa Innofood, iniciativa impulsada per Mercabarna i Barcelona Activa. A més, ha participat en el programa de l'acceleradora de food startups Culinary Action, del Basque Culinary Center, al País Basc.