No és qüestió d’apostar i guanyar diners, és jugar, passar-ho bé i demostrar uns dots analítics superiors a les de la majoria. Aquesta és la idea que volen difondre els creadors de la startup DefyU sobre el fantasy sport, aquesta ‘moda’ que tan ha arrelat als Estats Units i que de mica en mica es fa lloc a Europa. Una tendència basada en la creació d’equips virtuals amb jugadors reals que avancen segons la seva actuació en partits i estadístiques reals.
El cap pensant del projecte va ser en Ramon Sandoval, que va animar l’Álvaro Abadia, en Martí Tapia i la Vanessa Henao a formar part de la idea. Les seves primeres passes les van fer als Estats Units, on es van conèixer, però la startup ha arrelat a Barcelona. “Vam veure que, en general, hi havia un forat en tot el que té a veure amb el fantasy, però sobretot a Espanya”, explica el business developer, Martí Tapia, “vam veure factible venir i impulsar-ho”.
Va ser l’agost del 2016 quan van fer l’aposta ferma, amb el suport del conseller delegat de Barcelona Tech City, Miquel Martí. La startup ara es troba a Barcelona Activa, on han accelerat la idea.
Canviar el concepte del fantasy
“Els Estats Units són el mercat per excel·lència d’aquests jocs. L’esport es viu d’una altra manera, és una cultura diferent a l’europea”, explica Tapia. El motiu rau en què allà el consum d’esport és més massiu i més divers, no hi ha un clar monopoli d’un de sol com passa amb l’esport al vell continent.
I si ens fixem en l’Estat espanyol, veiem que aquí la imatge del fantasy sport encara difereix una mica més. “Aquí tendim a veure-ho sota el paraigua de les apostes. En els darrers anys hem vist com aquestes empreses han crescut moltíssim perquè la gent ho veu com atzar, no com una habilitat”, lamenta. De fet, una de les seves principals crítiques va cap aquí, cap a barreja d’aquests jocs amb el concepte de ‘sort’: “Realment l’atzar és molt petit, el que preval és la virtut i l’experiència que has de tenir per escollir els millors jugadors. Has de saber com han estat els seus últims resultats i fer una previsió de com pot anar la jornada segons les estadístiques”.
Per aquest motiu Tapia insisteix a dir que han arribat al mercat amb l’objectiu de fer que l’activitat que ara es concentra el divendres i el cap de setmana en els fantasy games es reparteixi al llarg dels set dies. Motivats, això sí, per la possibilitat de guanyar premis i superar reptes diaris.
Monetitzar el joc
L’app de DefyU es va llançar el passat mes de novembre i ja compten amb 10.000 usuaris. El videojoc és gratuït i el monetitzen a través de compres per obtenir extres, també obtenen ingressos a través de la publicitat que hi poden inserir les marques i els equips de futbol. “Operem sota els models B2C i B2B, però preveiem fer més fort el segon perquè a mesura que anem augmentant el usuaris, tindrem més dades que seran valuoses per a les empreses”, afegeix el business developer.
La startup compta amb una plantilla de 12 treballadors i ha finançat el projecte amb una primera ronda de 300.000 euros i un crèdit Enisa. A més a més, aquesta primavera han format part d’un programa d’Acció que els ha portat a Silicon Valley per intentar donar un impuls a la iniciativa.