De perfil creatiu i dissenyador, Joan Espinal es va atrevir el 2014 a deixar la feina i emprendre amb un Iphone, uns auriculars i un llistat d'invents. Era el moment de Gums Up: "Se'm va acudir una aplicació on poder veure anuncis, guanyar diners i canviar-los per regals digitals". Un gir de 180 graus al model tradicional dels punts estrelles: de la cafetera al Clash of Clans. En directe, un win-win entre empreses i clients sense pauses publicitàries pel Mobile World Congress.
"Vaig veure que les empreses pagaven molt per posar anuncis mentre que el client no guanyava res", recorda. D'aquesta manera, va decidir incentivar el consum de publicitat a canvi de premis: mirar anuncis per voluntat per comprar-se una pel·lícula en lloc de mirar anuncis per obligació entremig d'una pel·lícula. El mateix amb les cançons, les aplicacions o els videojocs. Així de fàcil.
La màfia publicitària
Amb la maquinària engegada, Espinal va investigar el mercat, va dissenyar el producte, va fer networking i s'hi va llançar de cap amb una primera demo que va aixecar una ronda de finançament de 100.000 euros. Posteriorment, un altre soci va fer una segona ampliació de 100.000 euros més. Ara bé, no tot ha sigut un camí de roses: "Em vaig adonar que hi havia una mica de màfia en el món de la publicitat incentivada, hackers i pirates simulen que veuen anuncis per guanyar diners i com les agències de publicitat saben que hi ha un percentatge d'usuaris falsos però no quin t'ho paguen grosso modo".
Espinal: "Per fidelitzar no has de regalar allò que t'interessa com a empresa sinó allò que el teu client vol"
Davant la injustícia i la dependència a la publicitat tradicional, Gums Up va apostar per la revolució tecnològica amb una plataforma de fidelització i un catàleg de regals "atractiu pels joves i inexistent en el sector" en col·laboració amb Itunes, GooglePlay, Nintendo, Playstation o Xbox. El model de negoci s'ha reinventat per quedar-se.
Actualment, la companyia en té prou amb una plantilla de quatre treballadors per fer les delícies de 514.510 usuaris de 22 països d'arreu del món. "Hem digitalitzat molts dels processos i ens és molt fàcil escalar el volum de negoci, de fet podríem suportar 10 vegades més el volum de feina actual", assegura.
Justin Bieber abans que la cafetera
Per segon any consecutiu, Gums Up repeteix amb un estand al Mobile World Congress. Durant l'edició anterior va iniciar els contactes amb qui ara són els seus dos principals clients: Kantar World Pannel i TMS (agències internacionals d'estudi de mercat). De nou, val més no tancar-se portes al món: "Estem negociant amb grans benzineres, bancs o hotels que estan interessats i volem fer la presentació oficial a escala internacional".
Espinal: "Alguns segueixen regalant cafeteres i nosaltres regalem les gemmes del Clash of Clans, un joc de la Playstation o l'última cançó del Justin Bieber"
Segons Espinal, Gums Up no té rival gràcies al seu desconeixement inicial del sector. Qui ho diria. El secret és que va crear com a empresari allò que desitjava com a usuari. "La competència està anys llum en tecnologia i catàleg, ells segueixen regalant cafeteres i nosaltres tenim una oferta que inclou les gemmes del Clash of Clans, un joc de la Playstation o l'última cançó del Justin Bieber", detalla.
En la seva petita gran revolució de la publicitat, Espinal defensa que "per fidelitzar no has de regalar allò que t'interessa com a empresa sinó allò que el teu client vol". De fet, la incentivació no és tampoc una qüestió de diners sinó de connexió amb el públic. En el cas de Gums Up n'hi ha prou amb pràcticament res per fer un regal digital amb "un impacte molt més gran" que els productes de sempre.
Un catàleg al gust
El catàleg és al gust de tothom. Pel consumidor: "Descarrega't l'aplicació perquè podràs aconseguir ràpid i a l'instant els premis que vols". Com a exemple, cada vegada que posis benzina podràs guanyar alguna cosa més que quilòmetres. Per a l'empresa: "Amb un euro pots regalar allò que realment vol el consumidor i arriba a l'instant a tot el món sense costos d'enviament". Entre totes dues aigües: "Ara és una conversació constant".
Més enllà dels regals, Gums Up també treballa com viralitzar la marca i la captació del client a través del Big Data. "El sector ja existeix des de fa molt temps però amb la digitalització s'obren nous models de negoci", conclou. La publicitat innova de veritat quan ja no només guanya el que la fa sinó també el que la rep. A peu de carrer i al clic d'Internet.