• Innovació
  • 5.000 minuts són suficients per emprendre

5.000 minuts són suficients per emprendre

VIA Empresa puja al tren de l'Imagine Express per viure en primera persona com els 'dreamers' són capaços d'innovar en el que dura un viatge de cap de setmana a París

Inici del compte enrere de l'Imagine Express 2019 | Berta Vicente (Imagine Express)
Inici del compte enrere de l'Imagine Express 2019 | Berta Vicente (Imagine Express)
París
25 de Febrer de 2019

5.000 minuts semblen pocs, però els dreamers de l'Imagine Express 2019 han demostrat que són suficients per emprendre. Un total de 24 emprenedors de diferents llocs de l'Estat espanyol s'han embarcat aquest divendres en un viatge que els ha portat a viure una de les majors experiències de la seva vida. "No m'agrada dir-ho jo, però són molts els dreamers que m'han dit que participar en un Imagine els ha canviat la vida", explica Xavi Verdaguer, creador d'aquesta fàbrica d'emprenedoriaUn viatge frenètic en tren de Barcelona a París i que VIA Empresa ha viscut de ben a prop durant 36 hores per conèixer de primera mà com és el procés d'emprendre en tan poc temps. Que comenci el compte enrere!

 

L'aventura dels 24 dreamers d'aquesta edició, 15 menys que l'any passat, ha començat a les 10 hores del matí de divendres a Barcelona. Un primer contacte que els ha permès conèixer-se i veure les afinitats de cadascú "més enllà de la impressió que ens havíem fet pel grup de WhatsApp", ha assenyalat una de les emprenedores, Judit Mérida. Un speed dating del qual han sortit els 8 equips que durant tres dies hauran de resoldre reptes plantejats per diferents empreses com Renfe-SNCF, IVI, Banc Sabadell en col·laboració amb Aertec, el RACC i Shasta. Els nervis es notaven només arribar a l'estació de Sants, on els emprenedors iniciaven un cap de setmana d'emprenedoria express i de molta feina per arribar a ser un dels cinc equips que presentarà el seu projecte aquest dilluns a la tarda al 4YFN. 

 

VIA Empresa ha pujat al tren de l'Imagine Express per viure en primera persona com és el procés d'idear una solució en tan poc temps

Al voltant de la 1 del migdia, un grup de persones vestides de negre i groc i amb globus d'aquest mateix color a la mà baixaven a l'andana de l'estació de Sants per agafar el tren que els portaria a París. Renfe-SNCF, partner habitual del programa, havia reservat un vagó sencer perquè els dreamers deixessin volar la seva imaginació i omplissin el tren d'esperit innovador. Moltes converses, idees, post-its a les finestres i alhora molta diversió i nervis. No és fàcil que en les sis hores i mitja que dura el trajecte de Barcelona a París s'arribi a la ciutat francesa amb una idea desenvolupada. Però les ganes no faltaven segur. 

'Dreamers' treballant en el tren de Renfe-SCNF

'Dreamers' treballant en el tren de Renfe-SNCF | Berta Vicente (Imagine Express)

Partners d'alt nivell

I és que per complicat que pugui semblar crear una idea d'aquesta manera, el mètode Lombard, que es posa en pràctica en tots els Imagine que s'han celebrat, funciona. A més, els dreamers compten amb el suport dels seus mentors, que els ajuden en tot el procés d'ideació i desenvolupament del seu projecte. IVI és una de les companyies que repeteix aquest any plantejant el seu repte als emprenedors i que ha portat a Paola Mingo com a mentora. Segons ha explicat a VIA Empresa, la decisió de col·laborar amb un programa com Imagine Express ve de la voluntat de l'empresa de relacionar-se amb el tema de la innovació, "i moltes vegades en el dia a dia no tens la capacitat de dedicar temps en crear processos nous".

Mingo: "IVI col·labora amb l'Imagine Express per la voluntat de l'empresa de relacionar-se amb la innovació"

És per això que IVI va decidir buscar externament persones joves i d'altres sectors als quals plantejar un repte que tenen en el seu àmbit i que els ajudessin a solucionar-lo. L'any passat, els dreamers de l'equip d'IVI van crear un dispositiu per ajudar les dones a saber quin el millor moment per concebre i preservar els seus òvuls. No obstant això, segons ha assenyalat Mingo, "és un projecte difícil d'implementar perquè busques un públic objectiu que ni s'està plantejant ser mare". És per això que el repte d'enguany s'ha enfocat més a millorar l'experiència de les clientes d'IVI. 

Els tres dreamers Lucia Montoro, Maite Gómez i Alberto San Miguel han enfocat el seu projecte en una tecnologia que avisa a les dones del seu moment d'ovulació o més fèrtil, però ho fa d'una manera "més humana", com afirmen els emprenedors. Així, la seva app ofereix plans en parella que acabin en la relació sexual per buscar el fill, sense que el fet d'estar ovulant provoqui una situació una mica freda. En aquest cas, la solució té l'objectiu d'ampliar el públic d'IVI, ajudar a les dones a concebir de forma natural, però amb la intenció de fer marca. Tal com ha explicat Paola, la idea és "jo t'ajudaré que tinguis fills, i si no pots, aquí estarem també". 

IVI és una de les empreses que participa en el programa proposant reptes als dreamers, però no és l’única. Renfe-SNCF, que aquest any cobra encara més protagonisme, va col·laborar en un Dream Big a l’Estació de França de Barcelona el mes de gener, on van sortir els tres emprenedors guanyadors i que han participat junts a l’Imagine Express. Es tracta de Raffaela Schreurs, Mathieu Bertrandy i Núria Tió, els quals amb el projecte Training the train proposen una solució perquè el trajecte en aquest mitjà de transport no es faci tan pesat i avorrit. La idea és fer un intercanvi de coneixement entre els passatgers del tren per aprendre mentre s’està viatjant.

La Núria i la Raffi ja es coneixen d’abans i van participar al Dream Big perquè la Núria “tenia la il·lusió de participar en un Imagine” i es va apuntar al concurs a provar sort. I ho va aconseguir. Un equip multidisciplinari que fins i tot ha tingut temps durant el trajecte a realitzar una masterclass d’impressió 3D als passatgers del tren. Un test per validar si la gent estaria disposada a aprendre durant el viatge.

Núria Tió: "Feia temps que tenia la il·lusió de participar en un Imagine"

Un altre equip que ja venia format era el de l’Imagine Margarita, que amb l’eslògan Pay by the face proposen una funcionalitat nova per a l’app de Shasta que permeti pagar amb la cara i en qualsevol tipus de divisa. Amb el mentor Àlex Sicart que els guia, el Marc Esquirol, l’Aina Callejón i l'Ignasi Ramos eren un dels equips amb el projecte més avançat dins del tren.

Idear dins el vagó d'un tren

Ara bé, hi havia altres equips, alguns que s’havien conegut aquell mateix matí feia tan sols unes hores i havien descobert el seu repte a resoldre, que es trobaven amb més entrebancs en el procés d’ideació. “No està identificada la necessitat”, “és un projecte molt ampli”, se sentia que comentaven els mentors. Semblava que el temps se’ls menjava però per això tenien l’ajuda de professionals que els feien replantejar el problema: “Per què fracassaria la vostra solució?”, “per què un usuari o client no l’utilitzaria?”, preguntaven els mentors als dreamers. Un exercici de donar-li la volta al problema.

Arribada dels 'dreamers' de l'Imagine Express 2019 a París

Arribada dels 'dreamers' de l'Imagine Express 2019 a París | Berta Vicente

I és que a algun dels equips, com el del repte de cultura, els ha costat una mica més definir la idea en el tren. El Diego Iglesias, el Rubén García i la Mar Homs van estar debatent durant tot el trajecte fins a París diferents opcions per promoure el consum d’art entre la població a partir d’una app que el Diego ja tenia creada. Ara bé, les solucions han estat diverses i no ha estat fins al dissabte matí quan han definit el seu projecte: un algorisme d’intel·ligència artificial per trobar experiències d’art que compleixin les expectatives emocionals de la persona. Així, et recomana quin tipus d’art et pot despertar emocions en funció dels teus gustos. 

"Per què fracassaria la vostra solució? Per què un client no l'utilitzaria?", preguntaven els mentors als 'dreamers'

Un altre equip al qual li ha estat de molta ajuda l'experiència de Xavi Verdaguer i del seu equip de mentors ha estat el format per Fèlix Gol, Desirée Rodriguez Jordi Ferré. Ells també van començar el viatge en tren una mica perduts i sense tenir la necessitat molt enfocada, però en finalitzar les 6 hores i mitja de trajecte ja tenien la solució clara: reinventar el TFG amb reptes reals de les empreses per tal que el treball dels alumnes es converteixi en realitat i apropar-los també a les companyies. "El TFG actual té tres problemes: és individual, no és real i es fa a les aules", assenyalava Verdaguer. És per això que aquests tres dreamers volen transformar-lo per apropar-lo més a la vida laboral. "A la feina es treballa en equip, igual que a l'Imagine, i no té sentit que no es faci així en el TFG", explicaven. 

Els dreamers arribaven a l’estació de tren de París poc passades les 20 hores. Havia estat un dia esgotador, però la il·lusió i les ganes de seguir treballant en el projecte eren presents. Era hora d’arribar a l’hotel, gaudir d’un bon sopar per agafar forces i descansar pel segon dia d’emprenedoria que els esperava el matí següent.

Ideació, prototipatge i validació

Abans de les 7 hores del matí sonava el despertador per als 24 dreamers. Si no n’havien tingut prou amb el dia anterior, tocava començar el dissabte amb una sessió de running. Que millor que descarregar adrenalina i tensió abans de posar-se a treballar de nou? Unes hores després, es trobaven tots al Café Barge, a sobre del riu Sena, per començar a treballar en els primers prototips i validació de la idea.

Mentre l’equip de Renfe-SNCF visitava les oficines de la companyia a París per obtenir feedback, la resta d’equips seguien amb la idea, els primers prototips i la preparació de la presentació que farien aquella mateixa nit a l’hotel CitizenM. La Sandra Costa, el Pol Caubet i la Maria Soler, amb el projecte Click by RACC, ja estaven explorant la viabilitat econòmica de la seva empresa i començaven a dissenyar l’app i imprimir en 3D. La seva solució consisteix en un servei gratuït de patinets elèctrics que portin als treballadors des del transport públic a les oficines. Els dreamers han pensat en el cas d’HP, que es troba lluny de l’estació de FGC a Barcelona, o el campus de Bellaterra de la UAB. D’aquesta manera, els usuaris podran agafar un patinet elèctric a l’estació, utilitzar-lo durant tot el dia, i retornar-lo al mateix punt, on es carregarà sol durant la nit. “Es tracta de millorar la mobilitat de l’última milla”, ha assenyalat Caubet.

Els emprenedors treballant a París durant el segon dia de l'Imagine Express

Els emprenedors treballant a París durant el segon dia de l'Imagine Express | P.A.

Un altre projecte també ja amb un nom definit a primera hora del matí de dissabte era Avifly, format per Rafael Barroso, Cayetana Lloris i Daniel Martínez. Els tres són enginyers i es van conèixer en una competició realitzada a Màlaga. I el premi per guanyar va ser participar en l’Imagine Express 2019, on han seguit desenvolupant la seva idea. Es tracta d’un autobús que recull els passatgers a casa o a l’hotel i els porta directament a l’avió sense haver de perdre temps a l’aeroport. A més, dins de l’autocar mateix es pot fer la facturació del vol, de manera que els responsables de l’autobús porten també la maleta dins l’avió sense que el viatger s’hagi de preocupar més. “La idea és que agafar un avió sigui tan fàcil com agafar un tren o algun altre mitjà de transport”, han explicat a VIA Empresa.

Pròxima parada: 4YFN

Marxem de París quan al cronòmentre encara li queden més de 3.000 minuts per arribar a zero. Molts minuts al davant per seguir treballant, millorant i perfeccionant els seus projectes. Tant la idea com la manera de vendre-ho, ja que els cinc millors equips seran els escollits per presentar la seva solució davant d'inversors, empresaris i curiosos al 4YFN la tarda d'aquest dilluns. Qui sap d'aquí a un temps on poden haver arribat aquests projectes nascuts d'una idea en un tren Barcelona-París.