Netmentora vam néixer fa 30 anys quan un grup d'empresaris, liderats per André Mulliez (Mulliez Grup: Alcampo, Decathlon, Leroy Merlin, ...), es va mobilitzar per respondre als reptes del moment: l’atur i el declivi del territori. Vam arribar a Espanya el 2012, en plena crisi financera. De nou, un grup d'empresaris es va mobilitzar per donar suport a la creació d'ocupació i el desenvolupament econòmic.
El repte era majúscul, convèncer empresaris perquè en un moment de crisi, destinessin temps i diners a fer possible l'acompanyament (gratuït i desinteressat), de noves empreses amb potencial de creació d'ocupació.
No ha estat fàcil. Però hem après a ser diferents. Posem el focus en la persona, ens mou l'impacte social i el nostre motor és la reciprocitat. Quan dónes, reps.
Netmentora és una forma de ser i de fer, un retorn altruista i a llarg termini pensant en el futur del país.
"Al març, el 50% dels emprenedors de la xarxa havia vist reduït el seu volum de negoci. Un 20% havia hagut de fer ERTOs i acomiadaments. Un 42% tenia tresoreria per entre 4 i 6 mesos"
Fa uns dies ens reuníem en Assemblea general (online) amb els més de 100 líders d'empresa que impulsen Netmentora a Catalunya, empreses com Degroof Petercam, Cofidis, RACC, Caser, Calaf Grup, Delvy, Michael Page, PSE, Venca, Morillas o CREC coworking, i a la qual es van sumar representants de Madrid, Portugal i la nostra seu internacional.
El nostre compromís és ferm, crear ocupació ajudant els emprenedors és avui més necessari que mai:
Al març, el 50% dels emprenedors de la xarxa havia vist reduït el seu volum de negoci. Un 20% havia hagut de fer ERTOS i acomiadaments. Un 42% tenia tresoreria per 4-6 mesos. El 48% veia imprescindible l'accés a liquiditat per sobreviure.
Els preocupa com la covid-19 canviarà necessitats i prioritats dels seus clients, com ser atractius al capital, com mantenir als seus equips motivats i creients en molts casos des de la distància o com obrir-se a nous mercats en la nova normalitat.
Tenim les respostes? No, siguem sincers. El que tenim és una xarxa de líders d'empresa disposada a compartir experiència i trobar solucions en xarxa, sumant i intercanviant coneixement entre perfils i sectors diversos. Intel·ligència col·lectiva i innovació creuada a el servei d'empresaris, directius i emprenedors.
Durant la crisi sanitària (a més d'importants mancances), hem vist com les respostes han sorgit de la col·laboració. No és un concepte nou. Tots ens nodrim del nostre entorn, el potencial de les nostres xarxes és que són entorns de persones i empreses predisposades a l'intercanvi, a créixer recolzant-se en la intel·ligència col·lectiva.
La Covid-19 ja ens ha fet més forts. Personalment ho visc des de la responsabilitat i també com una oportunitat. No ens queda una altra.
No em puc aventurar a fer prediccions, és obvi que queda molt per arribar, a les pèrdues humanes se suma l'impacte de la crisi econòmica que està per arribar. És moment de saber LIDERAR (des de les empreses i des dels governs), de fer-ho CONJUNTAMENT i de posar al capdavant el CONEIXEMENT. Potenciar la indústria nacional, local, i l'emprenedoria que crea ocupació com a objectiu de país.
"És moment de saber liderar, fer-ho conjuntament i de posar al capdavant el coneixement"
Parlem de portar la cultura emprenedora a les grans corporacions (¿i als governs?) i sense adonar-nos-en, aquesta crisi ja ens ha tornat aquesta actitud a molts. En una enquesta llançada al març a la nostra xarxa, el 26% dels empresaris membres ja avançava que haurien de redefinir els seus negocis. El 73% havia optat per reaccionar activant noves accions, el 46% digitalitzant els seus negocis.
Hem tornat a pensar des de la casella de sortida, aprofitem-ho.
Per primera vegada, les nostres xarxes a 10 països afrontàvem simultàniament una crisi que impactava directament en la nostra activitat. Lluny de frenar, les nostres xarxes van duplicar la seva activitat; la resposta d'empresaris, directius, emprenedors i equips, ha estat espectacular. Moments com els que vivim, també et fan més fort. Hem posat de manifest els valors que compartim; retornar a la societat per ajudar els que comencen i compartir per consolidar.
Deia que no tenim totes les respostes i ha quedat clar que no podem planificar tots els escenaris, però estem convençuts que l'intercanvi, com a model, funciona.
30 anys i importants crisi després, amb 13.000 empreses acompanyades i 14.500 líders d'empresa fent possible Netmentora, seguim apostant pel valor de la intel·ligència col·lectiva i la innovació creuada per fer front als reptes que vénen i vindran.