Javier Mateo té un repte apassionant al davant: convertir València, la seua ciutat, en un gran hub d'innovació. "És una imatge que la visualitze i m'encanta", apunta en aquesta entrevista amb VIA Empresa. En la mateixa setmana que la ciutat valenciana ha presentat la seua nova marca ValènciaTechCity, parlem amb el sotsdirector d'Emprenedoria de València Activa per a conéixer les ambicions d'una ciutat que està despertant amb força als avantatges de l'ecosistema emprenedor, amb 495 startups identificades, i que busca referents en Barcelona però també en les altres grans ciutats europees.
Enamorat, segons les seues pròpies paraules, de projectes d'èxit com Zeleros o Startupxplore, Mateo posa en valor que els emprenedors valencians mantenen una cohesió i comunicació que "és quasi de família".
Què vol ser VLC TechCity?
La idea ha nascut des de baix, des de VIT Emprèn i des de l'Associació Valenciana de Startups va començar a generar-se la idea de treballar d'una forma més unida. I la idea ha anat derivant no solament a nivell de startups o d'ecosistema emprenedor, sinó que hauríem de treballar cohesionats, que tot el sector tecnològic, d'innovació i talent, hauríem de treballar junts. És tot un model econòmic basat en la tecnologia i la innovació. L'esdeveniment del dilluns és el punt de partida oficial d'aquest projecte.
Quan parles d'ajuntar, parles d'anar tots pel mateix camí o de crear algun tipus d'entitat?
A priori no hi ha intenció de crear cap entitat, la idea és començar a alinear-nos. A València hi ha molt esdeveniment, ens ajuntem molt, i el runrún que sempre vas comentant amb els uns i els altres et fa veure que tenim la mateixa visió. Jo que vinc del món industrial, més empresarial, parle amb les startups, amb empreses tradicionals, tecnològiques i inclús amb els qui estem en el dia a dia de la innovació en l'Ajuntament i veig que tots tenim la mateixa visió: "València podria ser, ha de ser un gran hub d'innovació"... Si coincidim, per què no ho estructurem, ens alineem i ens asseiem al voltant d'una taula per a decidir què volem ser? En lloc de fer-ho en petit comité i en els networkings famosos, anem a asseure'ns i anem a fer-ho seriós. La idea de crear aquesta plataforma i fer-la tan gran i ambiciosa és que siga reclam i finestra, però després anem a fer taules de treball, a asseure'ns tots els que creiem i apostem per açò per a definir què volem de manera conjunta.
La presentació ha estat en el Veles e Vents perquè la zona de la Marina de València és el símbol del projecte. Serà l'epicentre de totes les activitats?
Es diversificarà però és veritat que la Marina, tota la façana marítima és el gran hub, el gran districte de la innovació. Volem concentrar en aquella zona totes les empreses, tant les startups com les grans empreses que s'acosten a València, que porten allí els seus centres d'innovació i desenvolupament. Concentrar molts genis per metre quadrat perquè d'aquell frec, simplement d'estar en contacte uns amb uns altres, eixiran noves iniciatives i noves idees. Açò de baixar-te a menjar, a prendre un café, i veure a cinc homòlegs teus d'altres empreses sempre genera coses. La idea és concentrar-ho, el projecte és passar d'una cosa que quasi queia a què puga ser el símbol del futur de València com un gran districte de la innovació. És una imatge que la visualitze i m'encanta. Estem treballant en açò i ja estan les primeres pedres, Lanzadera, EDEM, Insomnia i es va tancar el termini per a l'antiga terminal de passatgers i aquell espai també estarà.
L'Associació Valenciana de Startups opta a aquest espai.
Fins a on jo sé, sí. S'ha publicat en mitjans que hi havia diversos projectes sobre la taula, no sé finalment els que hauran arribat o no, sé que quan em criden per a la comissió avaluadora, me'ls posaran tots davant. I la idea que sempre hem intentat treballar és que aquell espai siga para startups i innovació, si arriba un projecte com un restaurant, doncs no coincideix molt. Desvirtua una mica el concepte que volem fer allí.
És difícil no pensar en Barcelona Tech City i en el Pier 01 quan parlem de la Marina de València, tot i que l'estructura que ofereix és molt més gran que la del Port de Barcelona. És un referent?
Si, el treball que han fet allí.. Quan vam anar al 4YFN al febrer, la regidora de Desenvolupament Econòmic i jo ens vam reunir amb Miquel Martí i ens va ensenyar tot i... és el treball ben fet. Com a model ens va agradar molt. Jo en aquell moment era com nou en aquesta part i vaig veure que hi havia feeling de "ostres, a València es podria fer alguna cosa així", solament que en aquest cas és una mica més macro perquè seria tota la Marina perquè ja hi ha altres iniciatives. Però és un model que funciona.
València podria tenir un Pier 01?
Clar, de fet és una mica la idea. Hem parlat en altres fòrums en els quals ens hem trobat, tant amb Barcelona com amb Madrid, Bilbao, Màlaga, de generar una sèrie de xarxes per a intercanviar iniciatives, idees, xarrades, bones pràctiques... No és que siga "tinc el Pier01 i anem a competir". Hi ha un halo més de col·laboració i de començar a crear marca com a país de startups i d'innovació que de començar a pegar-nos uns amb uns altres.
Què implica que l'Administració aposte pel camí de l'emprenedoria?
Que l'Administració veja la potència que té el sector de la innovació i la tecnologia dins de l'economia és clau per al desenvolupament dels pròxims anys. A València hi ha turisme, serveis, indústria, horta... però el futur de l'economia vindrà de la innovació, la digitalització i d'aportar coneixement. I ací és on hem de començar a invertir tant la iniciativa privada com la pública per a desenvolupar el futur de la ciutat.
La Generalitat treballa en un document marc de canvi de model productiu en el qual la innovació i la tecnologia són peça clau. S'anirà cap allí o continuarà el model de sol i platja?
Crec que no són excloents un i l'altre perquè és veritat la potència econòmica que tenim. Com a imatge a València sempre se la relaciona amb el sol, la platja, el bon clima i una paella i açò no ens ho lleva ningú -perquè lleva-li el sol i la paella a un valencià i veuràs el que passa- però sí que hem de diversificar i saber que açò pot servir per a ajudar a l'altre... L'altre dia parlàvem de smart tourism, una iniciativa que ha eixit de la Generalitat, una acceleradora de startups del sector turístic. Hi ha un camí per recórrer espectacular, i poden nodrir-se uns d'uns altres. I a nivell pressupostari, l'aposta és ferma.
La importància de Lanzadera també és cabdal.
Vist des de fora, Lanzadera és el major reclam. Han muntat un model que funciona, amb gent molt crack i amb Juan Roig darrere, que no hi ha ningú a Espanya ni en part d'Europa que no conega Mercadona. Que aquesta primera pedra decidira implantar-se en la Marina és un catalitzador de tot el que està ocorrent. El sector privat en aquesta estratègia té un paper molt important perquè hem d'anar junts. Tradicionalment l'Administració sempre va una mica per darrere i hem d'accelerar i agafar ritme perquè si accelerem, els altres acceleraran més i si agafem velocitat de creuer, no hi haurà qui ens pare.
Com és el sistema emprenedor valencià?
El millor que tenim en l'ecosistema valencià, i açò m'ho han dit per tot arreu, és que hi ha una connexió entre tots els agents de l'ecosistema bestial. Qualsevol té un problema, i un WhatsApp o una trucada i es posa tot l'exèrcit de startuperos a ajudar-se uns als altres. La part de cohesió i comunicació és quasi de família. I a nivell empresarial, de pime, no existeix açò. Sent serveis o productes similars hi ha un gran feeling d'ajudar-se i crec que és perquè l'ecosistema s'ha cregut que si col·laborem en lloc de posar-nos pedres en el camí, és millor per a tots, ho tenen molt clar. De fet és una de les grans causes que l'ecosistema haja crescut tan ràpidament.
"El millor que tenim en l'ecosistema valencià és que hi ha una connexió entre tots els agents de l'ecosistema bestial"
Quin és el perfil de la startup valenciana?
Hi ha una mica de tot realment però les que millor posicionades són marketplaces. Sí que és veritat que hi ha diferents acceleradores que s'estan especialitzant, com Innsomnia de fintech i una d'aigua que ve a través de Global Omnium perquè és veritat que l'especialització en el que volem ser bons és part del procés de maduració de l'ecosistema, som relativament joves.
Una startup que hàgem de tenir en compte?
De les 500 que tenim identificades, una de les quals crec que va molt bé és Finametrix; o Entrenarme, de Diego Moya, que té 18.000 entrenadors personals en la seua aplicació al voltant del món; o Yeeply, on hi ha gent molt bona. I jo de qui estic realment enamorat és de Javier Megias, de Startupxplore, que dins de l'ecosistema és del millor, si no és l'1, serà el 2 o el 3. Aquestes startups tenen més recorregut, tenen una experiència molt bona i són referents.
Quina vinculació teniu amb les Universitats? Zeleros, un cas del qual hem parlat aquesta setmana a VIA Empresa, és un exemple.
Zeleros em té enamorat. La relació amb la Universitat és excel·lent, des que vaig entrar he tingut bona relació amb el vicerectorat d'emprenedoria i idees de la Politècnica (UPV). Sí que és veritat que cal millorar la transferència tecnològica i la creació de spin-offs de les universitats, però la UPV va generar el primer centre de transferència tecnològica. Després veus altres models, com Standford o Berkeley, que estan a anys llum quant a finançament i model de treball.
La clau és que no se n'anaren i es quedaren per a emprendre ací.
És un altre dels gaps que tenim. València tradicionalment és el millor lloc per a nàixer i començar a créixer però una vegada arribes a segons quin límit d'inversió ací no tenim encara aquest tipus de fons i et toca anar-te'n a Madrid o Barcelona, Londres o Berlín perquè és on està l'inversor i l'inversor vol anar a visitar-te amb bici. Et vol a prop. I és una de les línies que volem treballar per començar a atraure aquestes inversions ací, de fet els esdeveniments que organitzem és perquè coneguen les empreses que comentava abans. Els emprenedors de València es volen quedar però si vols que la teua empresa escale, has d'anar-te'n pel finançament. I és treball també nostre, de l'Administració pública, treballar coordinament amb la privada per a portar el capital ací, fins i tot projectes.
Per atraure el capital, els esdeveniments són imprescindibles? València és ara candidata al Web Summit.
Vam fer un informe de l'estat, de què necessitaríem per a seguir evolucionant i una de les conclusions era tenir un esdeveniment internacional referent. Hem rebut propostes de molta gent i l'interés de Web Summit ens va fer pensar que igual sí que estem fent soroll de debò. Presentem la candidatura i hem tingut diverses reunions, a diferents nivells, i estem a l'expectativa. València crec que és un lloc interessant per al Web Summit i per a l'ecosistema seria bestial portar-ho.
Es pretén seguir una política de grans esdeveniments com abans?
No, no. Ara hem tingut Dream Hack, que són 45.000 persones del món dels videojocs i és alguna cosa que també hem de potenciar molt a València. Per exemple el Web Summit, que és prop del doble de persones i amb una gran repercussió internacional, va canviar Lisboa. Abans, Lisboa com a ecosistema, qui ho coneixia? Entre el temps i un esdeveniment que té aquest creixement i impacte, s'ha generat un ecosistema molt robust, per la qual cosa per a València un esdeveniment d'aquestes característiques seria com un salt. Ajudaria molt tant a les startups com a les empreses tradicionals per a veure l'impacte que té aquest esdeveniment. Que un esdeveniment d'aquestes característiques s'haja fixat en València és que s'estan alineant els planetes.