És innegable que cada cop estem més preocupats i conscienciats per menjar millor, d’una manera més saludable i coneixent els ingredients que ingerim i d’on provenen. Per altra banda, també és cert que les mascotes fa temps que van deixar de ser el gos guardià que protegia la casa dels estranys i ara són una part més de la família. Si barregem els dos plantejaments, li donaríem a un pare o a una filla el mateix menjar, artificial i industrial, cada dia? Veritat que no? Doncs d’aquest pensament va nàixer Kibus Petcare, un nou electrodomèstic que cuina per als gossos i gats de manera més saludable, com a alternativa al pinso habitual, les avorrides boles marrons de tota la vida.
La startup va nàixer a Igualada en 2019 de la mà d’Albert Icart, net del fundador de l’empresa familiar Picart Petcare, que es va crear allà pel 1953. El jove portava la part comercial i de màrqueting i després de viatjar per més de 25 països -sobretot d’Europa- i als EUA, es va adonar que “estava canviant la tendència” i que “cada cop més els gossos i els gats són com fills, com membres addicionals de la família” i s’estava tendint cap a “la humanització”.
“A un fill no li donaries una bola marró per menjar tot el dia”
“A un fill no li donaries una bola marró per menjar tot el dia, com és el pinso. Ara algunes persones volen evitar-ho també amb les mascotes i s’estan passant a solucions alternatives com cuinar a casa o a opcions comercials com el producte congelat i deshidratat. El que passa és que aquestes opcions són incòmodes perquè requereixen molt de temps, una preparació diària per part de l’usuari, i a més ha de saber la nutrició que necessita l’animal per a equilibrar la fórmula”, observa Icart. Amb aquesta idea es va aliar amb Albert Homs i Marta Arisa. Ells també es van llicenciar en ADE i el primer té experiència financera amb multinacionals com Coca-Cola i Nespresso, i la segona, experiència en la creació d’startups al programa Innova de la UPC. Ara compten amb dos treballadors més.
Entre els tres fundadors van idear i desenvolupar Kibus Petcare, un robot de cuina per a mascotes que funciona amb càpsules multidosis d’un quilo i mig, que també fa la marca, i que contenen aliment deshidratat: carn, fruites i verdures –també aptes per al consum humà, encara que “li falta una mica de sal”, riu Icart- a les quals se li trau l’aigua a baixa temperatura, a menys de 40 graus, per mantenir “tot el sabor i els nutrients de l’ingredient fresc”. En canvi, el pinso tradicional “processa a 200 graus de temperatura, la qual cosa perjudica molt a tots els nutrients que té”, sosté el CEO. Així, la màquina dosifica la quantitat de la càpsula -ho fa automàticament i es pot programar-, la rehidrata amb l’aigua del depòsit que té i l’aliment ix a eixos 40 graus, “que és la temperatura ideal per menjar”, i en aparença “és com un risotto o com una paella”: “Pots veure tots els ingredients, l’arròs, la carn, les fruites les verdures...”.
“Volíem fer alguna cosa que fóra saludable, natural, que donara una alimentació com la que tenim nosaltres però sense tota la feina que té darrere. Solucionar-ho amb una màquina o electrodomèstic, com fem amb la Thermomix o la Nespresso, per facilitar el dia a dia”, explica Icart, i afegeix que volen portar al món de les mascotes “el moviment de realfooders”. No descarten ampliar, “a mitjà termini”, a altres animals; però de moment, “a curt termini”, volen centrar-se en gossos i gats perquè “hi ha mercat per créixer”: “Fer diferents sabors; segmentació per cadells, adults i sènior; menjars especials per a necessitats específiques com articulars o digestives... volem arribar a cobrir totes les necessitats”. Hui dia no tenen competència, ja que només existeixen els dosificadors que automatitzen el pinso, però no cuinen “un producte saludable i a baixa temperatura”.
Costarà 199 euros i està en fase de prevenda a Kickstarter
L’aparell costarà 199 euros i les càpsules tindran un preu similar als productes prèmium del mercat. En l’actualitat estan en fase de prevenda amb una campanya de micromecenatge en Kickstarter (ací han venut 50 dispositius per 10.000 euros en només tres hores) i a principis de 2021 esperen començar la comercialització a un xicotet “pilot”, i a mitjans d’any, amb més volum.
Han pensat en una estratègia mixta: vendran per ecommerce propi per tenir “contacte directe amb el client, conéixer les seues necessitats i tenir feedback” i pel canal tradicional, botigues per a mascotes i clíniques veterinàries, “que són prescriptors naturals de productes” i és la via que Icart coneix per la seua experiència a l’empresa familiar. Té clar que el seu principal target són “els mil·lennals”, que “és la generació que més ha posat a la mascota al mateix nivell que les persones”, i a un públic més urbà que rural.
L'equip ha aconseguit un milió d’euros de finançament i el suport d’ESADE, Purina i Lanzadera
L’startup va començar a caminar a Igualada, però ara està a Sant Cugat del Vallès dins del programa d’acceleració d’ESADE. A més, estan dins d’un programa d’innovació oberta de Purina i Lanzadera, l’acceleradora de Juan Roig a València. “Rebem tot el suport de Lanzadera i, a més, col·laborem amb Purina i tenim accés als seus directius, que ens assessoren en les diferents àrees de negoci: màrqueting, producte, vendes, logística, etc.”, explica Icart.
En total han comptat amb vora un milió d’euros entre finançament públic i privat. Acaben de tancar una ronda liderada per EASO Ventures i també ha comptat amb la inversió de business angels procedents de She1k (Singapur), EconomistesBAN, així com una subvenció NEOTEC del CDTI de 250.000 euros. El robot ha estat declarat el producte més innovador de l’Estat espanyol per AECOC i també ha estat reconegut per entitats com Acció, Netmentora, la Comissió Europea i Google for Startups.