El món de la innovació i les startups sembla un ecosistema dirigit i liderat per homes. De fet, costa trobar una empresa amb un lideratge exclusivament femení. La bretxa de gènere és una realitat en molts àmbits i sectors, però el de les TIC i les ciències s'emporten la pitjor part: en el primer cas, només un 17% dels professionals són dones.
Dins la sessió Les dones al sector de l’Economia Digital i Tecnologia a Barcelona en l’era covid-19 organitzada per Barcelona Activa, la tercera tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha remarcat la necessitat "d'atraure l'interès de les noies a estudiar carreres relacionades amb la tecnologia i la ciència".
La responsable de l'Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana ha recordat que una de les principals raons per les quals les dones no tenen tanta representació dins el món digital és perquè perden l'interès des de molt joves: "Alguns estudis que hem fet demostren que les nenes perden l'interès per estudiar carreres digitals i científiques abans dels 15 anys".
"No és que a les nenes no els agradin les matemàtiques, és que perpetuem els rols de gènere", recorda Eli Abad, sòcia fundadora de Between Tech. En aquest sentit, explica que els biaixos de gènere segueixen persistint en la societat i les nenes, per molt que no siguin inferiors, s'hi senten.
Abad: "No és que a les nenes no els agradin les matemàtiques, és que perpetuem els rols de gènere"
"En un futur que serà molt més tecnològic, fa por pensar on hi haurà cabuda per a les dones si no hi ha dones en el sector TIC", explica Susana Prado, moderadora del debat i membre de l’Associació 50a50. I és que des de la pandèmia, la tecnologia està comportant un canvi liderat pel sector tecnològic, un sector amb falta de direcció femenina.
"Hem de treballar en un canvi de lideratge", descriu Montse Guardia, directora general del Consorci Alastria. El prejudici que l'agressivitat i el físic d'un líder ajuda a la presa de decisions d'una companyia fa que moltes dones perdin l'oportunitat de liderar algun projecte: "Hem de trencar amb el prejudici i recordar que el bon lideratge no depén d'un físic sinó de la persona", afegeix Abad.
També Berta Pérez, la directora de l'oficina de projectes europeus de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha presentat en aquesta jornada un estudi sobre les diferències que hi ha entre les oportunitats de feina que tenen les dones i els homes en el món empresarial digital: "De les 1.500 startups a Catalunya, només un 22% dels equips directius fundadors incorporen dones".
Les principals diferències entre emprenedors i emprenedores
En l'estudi presentat i dut a terme per Pérez s'han deixat clares les diferències entre homes i dones en el món de les startups. En aquest sentit, Pérez ha presentat dos perfils completament diferents de líderatge d'empreses: un d'una dona i un d'un home. "Les dones cobren menys, però en termes d'estudis tenen un nivell més alt que els homes, és a dir, els homes només tenen un grau universitari mentre que les dones tenen un MBA o màster de mitjana", afegeix la directora de projectes europeus de la Cambra.
Pérez: "Les dones cobren menys, però en termes d'estudis tenen un nivell més alt que els homes"
A part, els objectius dels homes disten molt del de les dones. Segons aquest estudi, les dones associen el lideratge a paraules com compromís o col·laboració, mentre que als homes hi associen paraules com competitivitat i agressivitat.
El projecte Stem Barcelona
El projecte que ha presentat Laia Bonet durant la sessió busca atraure les nenes i noies al món de les TIC, perquè, tal com ha recordat la tercera tinenta d'alcaldia, "tot i ser un sector amb una bretxa salarial més baixa hi ha una mancança de dones".
I precisament aquesta falta de lideratge femení ha portat a fomentar les vocacions científiques entre les nenes des del projecte Stem Barcelona. Un dels principals objectius de la proposta és promoure referents femenins dins la tecnologia i el món digital. "D'aquesta manera, aconseguirem captar l'interès d'aquestes noies a les quals potser els falten referents per llançar-se a estudiar la carrera", explica Bonet.
Des que va començar el projecte, el curs escolar 2018/2019, més d'11.000 estudiants han passat pels tallers de promoció de lideratge de dones, de referents i de visibilització de dones dins del món tecnològic, on el 60% dels assistents van ser nenes, tant de primària com de secundària. Bonet, també ha volgut recordar que visibilitzar referents femenins dins les carreres Stem pot ser el motor de canvi: "La primera fase del nostre pla per apujar la xifra de noies en aquests àmbits és atraure-les i ensenyar que les dones i les TIC poden ser conceptes complementaris".