Ni treballar a Massimo Dutti t'ho posa fàcil per anar a fer la compra al mercat. Els treballadors de les grans empreses també tenen jornades maratonianes. De fet, aquest és un dels problemes amb el qual s'enfronten el 90% dels treballadors a jornada completa: quan arriba a casa totes les botigues de barri ja estan tancades. Per això, la majoria dedica el dissabte matí a fer la compra de frescos setmanal. L'Eva Tomás, qui treballava a la part d'ecommerce de la marca de roba, va trobar la solució amb Manzaning. Ella i el seu soci, Jaume Viñals, van crear aquest marketplace per poder comprar els frescos a les botigues del barri i mercats municipals a través d'internet.
Tomás i Viñals van veure que no hi havia cap solució de comerç electrònic feta a mida pel comerç de proximitat. “Per això vaig començar a investigar si hi havia alguna manera de poder mantenir el meu ritme de vida però comprant als comerços que m’agradaven i sense haver d’anar a les grans superfícies”, explica Tomás.
Manzaning neix com a empresa a principis del 2016 i llança l’app a partir del maig d’aquell mateix any. Actualment, compta amb unes 150 botigues a Barcelona i cinc mercats municipals, entre els quals es troben el de Sant Gervasi, el de Galvany, el de Lesseps i el de Provençals. Aquest 2017, la startup ha transaccionat uns 300.000 euros corresponents a unes 8.000 comandes.
Tots els frescos al mòbil
Els principals productes que es poden trobar al catàleg de Manzaning són principalment frescos d’alimentació, com fruita, hortalisses, carn o peix. Tot i això, també es poden trobar productes de complement per a la llar de botigues de menjar de mascotes, farmàcies o tintoreries, entre altres.
A través de l’aplicació mòbil, els usuaris poden afegir al carret els productes que necessiten i escollir una entrega en 60 minuts si la compra és urgent o programar-la en franges d’una hora fins a sis dies d’antelació. “Quan un usuari fa una comanda a través del catàleg, aquesta s’envia a tres llocs: la rep el botiguer, la rebem nosaltres i la rep el transportista”, apunta l’emprenedora.
El 'target' de Manzaning són dones entre 30 i 45 anys amb fills i que el fet de treballar fa que no tinguin temps d'anar a comprar
La despesa d’enviament és de 3,50 euros per comandes d’entre 25 i 40 euros, però si la comanda supera els 65 euros, el transport és gratuït. No obstant, a diferència de la compra a mercats municipals, on tots els productes de les diferents paradetes estan unificats sota una mateixa comanda i un mateix enviament, la comanda de productes als comerços de barri es fa botiga per botiga. Manzaning envia les compres als seus usuaris a través d’empreses de transport externes, “la qual cosa ens dóna capacitat de disposar d’una flota molt àmplia de missatgers i vehicles de transport”, explica Tomás.
El target principal de clients de Manzaning són dones d’entre 30 i 45 anys que treballen i tenen fills. Es tracta de persones que volen cuidar l’alimentació i els preocupa la qualitat i la procedència dels frescos que porten a casa, ja que compren per a tota la família. Però, tal com li passava a la mateixa emprenedora, el fet de treballar i tenir una família fa que no tinguin temps per anar a comprar. La majoria d’usuaris que utilitzen l’app de Manzaning fan la comanda a través del catàleg a la nit i les botigues quan obren al matí la reben i comencen a preparar els productes.
Relació de confiança entre client i botiguer
Un dels trets diferencials de la startup i sobre el qual l’emprenedora Eva Tomás posa molt èmfasi és el xat, que permet que els usuaris puguin parlar directament amb qualsevol de les botigues i parades dels mercats. Gràcies a aquesta eina, els consumidors es poden saltar el pas del catàleg per fer directament la comanda a través del xat o per demanar productes que no estan a la llista. Així mateix, també permet fer especificacions com per exemple la carn tallada en trossos o la fruita més madura. “Al final el xat el que permet és aquest contacte personal que moltes vegades en un ecommerce s’acaba perdent i que és tan identificatiu del comerç de proximitat”, assenyala Tomás.
Segons l’emprenedora, un dels problemes que van veure abans de crear l’empresa era que hi havia molts frens en la compra de frescos per internet, ja que la gent li costa comprar aquest tipus de productes si no el veu el seu estat abans. Per això, Tomás destaca que “el xat permet establir aquesta relació personal i de confiança amb el botiguer que fa que l’usuari es fiï que li posarà el millor producte”.
Els comerços i mercats que disposen de Manzaning són principalment de la ciutat de Barcelona, tot i que la seva àrea d’entrega també cobreix municipis com Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Just Desvern. La startup també està llançant una prova pilot a Madrid, on ja compten amb un grup de botigues que estan venent a través de la seva app.
El model de negoci de Manzaning és a través d’una comissió. Les botigues paguen a la startup un percentatge sobre cada venda que realitzen a través de l’app. A més, els comerços paguen una quota anual en el moment de donar-se d’alta i els municipals una quota mensual.
La primera versió del web al 4YFN
Una de les novetats que presenta la startup en el 4YFN, l’esdeveniment paral·lel al Mobile World Congress (MWC), és la primera versió de la plataforma web, que estarà operativa per als usuaris a partir del mes de març. A més, l’emprenedora també espera que la participació al 4YFN els permeti establir contactes amb inversors i possibles partners per continuar el finançament del projecte.
Tomás: "El xat permet el contacte personal tant identificatiu del comerç de proximitat i que es perd en un 'ecommerce'"
L’empresa s’ha finançat amb una part d’aportació inicial dels socis, amb algun bussiness angel i també amb les tres F (Friends, Family and Fools). Així mateix, també van obtenir una ronda de finançament l’abril del 2017 de 250.000 euros, un préstec Enisa i un préstec ICF-Comerç. Tot i això, la startup té actualment una nova ronda de finançament oberta de 300.000 euros.
De cara al 2018, Manzaning, que compta amb una plantilla de vuit treballadors i ubicada a la incubadora de Glòries de Barcelona Activa, vol aconseguir que el seu model de negoci sigui absolutament rendible a la ciutat de Barcelona i créixer en nombre d’usuaris i captar nous mercats.