De dissenyar el primer carril bici de Barcelona a fabricar bicicletes elèctriques. Aquesta és la història dels fundadors d'Oh! Bike, una startup que fabrica i comercialitza bicis elèctriques que es caracteritzen ser molt lleugeres i amb un disseny minimalista i senzill. “El missatge que volem donar amb les nostres bicicletes és de simplicitat”, assenyala la responsable de màrqueting d’Oh! Bike, Anna Borderia.
La startup neix quan s’ajunten un grup d’enginyers i dissenyadors compromesos amb la sostenibilitat urbana, entre els quals figuren Pere Viladomiu, Miquel Cabre, Camilo Diestre, Aitor Quesada, Pep Prats i Espe Porcel. Alguns dels fundadors de l'empresa emergent havien estat treballant feia anys en el primer carril bici de la capital catalana, inaugurat el 1983, i d’altres van formar part del projecte del primer aerogenerador d’Espanya amb la cooperativa d’energia eòlica Ecotècnia, qui va implantar els primers molins de vent a Catalunya.
Així, el 2015 es reuneixen de nou per començar a pensar en el disseny d’una bicicleta elèctrica i biònica, “no només perquè veuen una oportunitat d’emprendre en un sector en creixement, sinó també per sumar esforços contra la contaminació a les ciutats i aconseguir una mobilitat més sostenible”, explica Borderia. La startup, que fabrica les seves bicis a Barcelona gràcies a la col·laboració del taller Biciclot, preveu vendre unes 2.000 unitats a l'any.
Una bicicleta “biònica”
Si hi ha una cosa que caracteritza les bicicletes d’Oh! Bike és la seva simplicitat. Són vehicles amb un disseny diferent, pel que només tenen un únic model, una única talla i un sol color. A més, es tracta de bicicletes molt lleugeres, amb un pes de només 15 quilos i una roda de 24 polzades.
Una altra característica de les Oh! Bike, i que la startup destaca, és que pot mesurar la força i la velocitat a la que vas. Així, en una pujada, la bicicleta nota si la persona està fent més força contra el pedal i augmenta la velocitat del motor. “És una bici intel·ligent i li hem posat l’atribut de biònica perquè és com una extensió del teu cos”, apunta Borderia.
Oh! Bike ha venut les primeres bicicletes a través de Kickstarter i preveu vendre 2.000 unitats a l'any
Els creadors d’Oh! Bike han estat tres anys dissenyant i buscant els proveïdors que els poguessin donar els components que més s’ajustaven a aquestes característiques de qualitat que volen en les seves bicicletes. És per això que just la startup ha començat a comercialitzar les bicis el passat mes de juliol.
La producció de les bicicletes Oh! Bike es fa a Barcelona. La startup ha tancat un conveni de col·laboració amb Biciclot, on tenen la planta de producció i també realitzen cursos de formació i tallers. Ara bé, les bicicletes es poden comprar a les oficines de l'empresa, situades al carrer Diputació de Barcelona, i a través del seu ecommerce. A més, la startup està tancant acords per comercialitzar els seus vehicles a diferents botigues de Barcelona i d’Espanya i, pròximament, a Europa.
Crowdfunding per aconseguir diners i vendes
Oh! Bike acaba de llançar la primera sèrie de bicicletes elèctriques, les quals s’han venut a través de la plataforma de crowdfunding Kickstarter. El mes de juliol van fer el llançament oficial i van aconseguir les primeres vendes tant a Barcelona, a l’Estat espanyol, com a Europa, on van vendre a França, Alemanya i Noruega.
Ha estat gràcies al crowdfunding i als recursos propis que la startup ha aconseguit el finançament necessari per tirar endavant el projecte. Ara, el seu objectiu és acabar venent unes 2.000 bicicletes anuals. “Som conscients que el primer any no serà així, però aquest és el nostre objectiu”, assenyala la responsable de màrqueting.
La moda del vehicle elèctric
Cotxes, motos, bicicletes, patinets... el vehicle elèctric marca tendència. Tant és així que ha aparegut la febre pel patinet elèctric. “Cada cop hi ha més gent que valora un altre mitjà de transport, ja sigui per evitar embussos com per reduir la contaminació a les grans ciutats”, assenyala Borderia. No obstant això, la responsable de màrqueting d’Oh! Bike no troba tants avantatges en el patinet com en la bici elèctrica. “És important no només que el mitjà de transport sigui elèctric, sinó que també facis una mica d’exercici”, apunta.
Tanmateix, els patinets elèctrics i d’altres mitjans de transport estan en auge, especialment a moltes ciutats europees. “Europa va encara un pas per davant nostre en l’ús de la bicicleta”, sentència la responsable de màrqueting.