Pere Duran (Barcelona, 1984) és el director de 4 Years From Now (4YFN). Amb el permís o sense del totpoderós Mobile World Congress (MWC), el 4YFN és l'esdeveniment barceloní que fa les delícies de les startups d'arreu del món. Connecta, ven, creix, debat i també inspira. "El 4YFN tendeix a la personalització del producte com Netflix o Spotify", augura. Aquest any, es posa un nou focus en el talent i s'aplica la política #StartupsFirst.
De vocació economista, Duran és expert en startups, innovació i desenvolupament. Fa pràcticament una dècada que treballa per l'organització GSMA i ha vist créixer el 4YFN des d'un petit racó del MWC fins a quedar-se sense espai al recinte de Fira Montjuïc. També té edicions a Los Angeles i Shanghai, com si es tractés d'una pel·lícula de Hollywood o l'Imperi del Sol. Duran rep VIA Empresa a l'edifici Media-TIC del 22@ per parlar del tàndem 4YFN i MWC, l'ADN i el talent barceloní, l'espai de Fira Barcelona, el model Silicon Valley o la cultura del pelotazo.
"El talent de les persones fa gran un producte", que assegura Yossi Vardi, el pare israelià de la indústria tecnològica. Comencem per l'emprenedor i acabem pel producte made in Barcelona.
Abans d'entrar a GSMA, vas crear OffRoutes.
Fa 10 anys que treballo dins el sector tecnològic. Vaig estar tres anys vivint a Londres organitzant el Mobile World Congress i després vaig deixar la feina per viatjar pel món durant tot un any. Va ser llavors quan vaig crear OffRoutes que era una plataforma social per a "viatgers independents". Per desgràcia, no va tenir atracció d'usuaris i no va tirar endavant. Vaig tornar a Barcelona i vaig començar el projecte de 4YFN.
"El 4YFN tendeix a la personalització del producte com Netflix o Spotify"
Què és el més important que vas aprendre com a emprenedor?
Per començar, que la tecnologia és un món complicat. Era una plataforma B2C (business to consumer) i no va funcionar. Vaig tenir la sort de treballar amb el 4YFN que combina les meves dues passions: emprenedoria i Barcelona. Quan jo vaig començar era un esdeveniment de 2.000 persones i 20 o 30 expositors i ara té més de 21.000 persones i 600 startups. He pogut replicar el creixement que vaig viure al MWC en el 4YFN. El balanç és molt positiu perquè ha crescut en paral·lel a l'ecosistema local i s'han retroalimentat moltíssim.
“El 4YFN ha demostrat que l’emprenedoria s’ha arrelat a Barcelona i que la innovació forma part del seu ADN”, assegurava l'ara director de Digital Future Society, Esteban Redolfi, en un article a VIA Empresa.
L'ADN barceloní és molt especial i la ciutat s'està convertint en un hub tecnològic. Barcelona també està posicionada com un gran centre de disseny i creativitat amb grans universitats, centres de recerca i innovació... Ens ho estem començant a creure amb casos d'èxit increïbles a la ciutat com SocialPoint, TravelPerk, Badi, Wallapop, Glovo...
Com definiries el 4YFN: aparador, networking o negoci? També he escoltat crítiques de pirotècnia...
És una de les plataformes de startups més influents del món. Sense cap mena de dubte. El nostre objectiu és connectar les startups amb grans empreses i inversors. Durant aquests dies, Barcelona es convertirà en el centre i l'aparador de la comunitat global de startups. Amb presència local i internacional.
Quines són les novetats d’aquesta edició?
Fa un any que hi treballem. Aquesta serà la millor edició de totes. El talent serà una part important del 4YFN, hem identificat que és una necessitat de l'audiència i per primer cop, crearem una zona on grans empreses i startups podran identificar el talent emprenedor. El 4YFN és una gran plataforma de coneixement i inspira a emprendre. En aquesta edició parlarem molt d'intel·ligència artificial i robòtica, blockchain i techforgood. De com el rol de la tecnologia pot tenir un impacte positiu a la societat i de com es poden utilitzar i regular.
"Les grans startups de Barcelona necessiten talent programador"
El talent es capta, es reté o es carrega?
El valor afegit de l'esdeveniment és connectar. Els assistents busquen oportunitats alhora que les grans empreses busquen enginyers, desenvolupadors... Les grans startups de Barcelona necessiten talent programador. És el gran repte de la ciutat.
Quina relació hi ha entre el MWC i el 4YFN: germà gran i petit, win-win...?
El 4YFN s'ha tornat un programa totalment imprescindible pel MWC. Té 220 startups espanyoles, de les quals 120 són catalanes. La millor manera de donar-los visibilitat i fer brillar la seva part expositiva és en un recinte per separat. També és un gran aparador internacional pels locals i les startups que s'internacionalitzen tenen més percentatge d'èxit que les que es queden aquí.
Com es posiciona Barcelona a escala internacional?
Tenir un esdeveniment global a la ciutat és molt important. No només té repercussió durant tres dies sinó durant tot l'any. Barcelona està a la Champions League dels hubs tecnològics i s'està fent molt bona feina des de les administracions públiques i fundacions privades. La col·laboració público-privada és importantíssima per aquest tipus d'èxits.
Està garantida l'estança del MWC i el 4YFN? Hi ha polèmica per les vagues de transport...
Confiem moltíssim en la feina que fa l'Ajuntament amb Transport Metropolitans de Barcelona i en el cas que hi hagués vaga, tenim plans de contingència perquè tot funcioni.
"Ens hem quedat sense espai al 4YFN, però Fira Montjuïc es pot ampliar"
Hi pot haver un problema d’espai?
Molt bona pregunta. Ens hem quedat sense espai al 4YFN i aquest any hi haurà una zona exterior de 800 metres quadrats pel networking. També sabem que el recinte de Fira Montjuïc es pot ampliar i hi ha capacitat de creixement. Fira de Barcelona té dos recintes firals envejables i estem molt còmodes.
Hi ha rivalitat entre Barcelona i Madrid: 4YFN i South Summit?
És molt bon símptoma que hi ha tants esdeveniments de startups com hi ha perquè vol dir que l'ecosistema està creixent. No ens hem de veure com a competidors. El nostre objectiu final és que els emprenedors aconsegueixin els seus objectius.
“L’any clau del 5G és el 2020”, assegura Carlos Grau. I Barcelona vol convertir-se en el hub europeu del 5G.
El 5G ajudarà molt a les connexions de l'IoT. Hem viscut un període on ja quasi s'ha aconseguit connectar tot i tothom a la xarxa. Una tendència que veiem al 4YFN és la personalització del producte com Netflix o Spotify. Tot això es fa d'acord amb l'anàlisi de dades i la intel·ligència artificial i anirà a més...
Barcelona ha de seguir el model de Silicon Valley?
Barcelona ha de seguir el model que ja està treballant amb la col·laboració público-privada. Tant des d'ajudes financeres com regulació... D'aquí a uns anys, el 4YFN abastarà moltes més indústries perquè la tecnologia té un gran impacte en les verticals. Seguirà la missió de fer créixer les startups, però veig molta més involucració de sectors tradicionals com el retail, la moda, la música, el disseny... La col·laboració entre startup i grans empreses és quasi tan important o més que aixecar una ronda d'inversió. Ens creiem sovint que les startups busquen finançament quan allò que volen és vendre el producte.
"Ens creiem sovint que les startups busquen finançament quan allò que volen és vendre el producte"
Escac i mat a la cultura del pelotazo?
La startup vol vendre el seu producte i per tant, hem de consumir-les més per ajudar-les a créixer i finançar-se. El 4YFN d'aquest any fa una política de Startups First i preferim treballar amb startups abans que proveïdors estàndards. Aquest any també farem dues experiències de realitat virtual i contingut immersiu i altres col·laboracions amb startups d'aquí.