• Objectiu 4YFN: inversió, visibilitat i clients

Objectiu 4YFN: inversió, visibilitat i clients

Les startups catalanes participants a l’esdeveniment paral·lel al MWC busquen donar-se a conèixer entre els inversors i les corporates

El 4YFN és ple de startups que esperen aconseguir visibilitat i inversors | P. A.
El 4YFN és ple de startups que esperen aconseguir visibilitat i inversors | P. A.
Barcelona
26 de Febrer de 2019

Un total de 120 startups exhibeixen els seus projectes aquests dies al 4YFN, l’esdeveniment d’emprenedoria paral·lel al MWC. Un gran nombre d’empreses emergents que durant tres dies traslladen el seu equip a l’espai de Montjuïc de Fira de Barcelona amb un objectiu al cap: guanyarvisibilitat. Tres dies de moltes hores, moltes converses i molta feina per sortir del saló amb algun inversor interessat o alguna corporate que vulgui fer créixer el seu negoci. I és que el 4YFN s’ha consolidat com l’esdeveniment de referència a Europa i que atrau més de 700 inversors que aprofiten el seu viatge al MWC per passejar-se també entre l’ecosistema emprenedor català.

 

Caminant pel pavelló de Fira de Barcelona tot el que es veu són petits estands col·locats de forma estratègica amb emprenedors que tenen l’esperança de sortir d’aquí amb un acord que els faci escalar el seu negoci. Acció, Barcelona Activa, Barcelona Tech City, la Mobile World Capital amb el programa The Collider o Ship2B són algunes de les entitats que posen a disposició el seu espai perquè les startups donin a conèixer els seus projectes. “Entre tots intentem donar la màxima visibilitat als emprenedors, ja que el 4YFN és l’esdeveniment que ha crescut més ràpid i que s’ha consolidat com un espai de referència a Europa”, ha explicat a VIA Empresa el director de Startup Catalonia, un programa impulsat per Acció, Jordi Aguasca.

 

Sèniors i juniors al 4YFN

Cada edició, Acció porta 20 startups al saló, algunes de les quals aquest any repeteixen. És el cas d’Iomed, que té estand per tercer any i que la seva participació els ha estat molt útil per captar inversors. De fet, l’any passat van tancar una ronda de 500.000 euros amb uns inversors austríacs que van conèixer a la fira. “Si els inversors no haguessin visitat el MWC i nosaltres no haguéssim estat aquí possiblement no ens hauríem conegut”, ha destacat el CTO d’Iomed, Gabriel De Maeztu. Aquest any, el seu objectiu és buscar una nova ronda d’entre 2,5 o 3 milions d’euros.

I és que el 4YFN “és un bon lloc on conèixer actors i, en el nostre cas, encara que l’àmbit de la salut sembli que està lluny, en ser un producte tecnològic ens ha servit per posicionar-nos entre els inversors i les empreses”, ha afegit. Per a sorpresa dels emprenedors, l’any passat van passar pel seu estand moltes farmacèutiques buscant tecnologia.

Recorrent el pati de la fira es pot veure una espècie d’habitació blanca, sense finestres i tancada, on es projecten vídeos immersius 360º sense necessitat de posar-se ulleres de realitat virtual. És una de les novetats d’aquest any i ve de la mà de Broomx Technologies. Amb només un dispositiu, un espai d’entre 10 i 50 metres quadrats, i amb la llum adient, la seva tecnologia permet que la persona pugui viure experiències immersives. Unes experiències que es poden viure tant en un hotel, en un hospital o en una aula. “Vam començar amb la nostra solució enfocada als hotels però vam veure que podíem ampliar molt més el nostre mercat”, assenyala el cofundador i CMO de Broomx, Ignasi Capellà. I és que amb una universitat canadenca han realitzat un estudi que demostra que aquest tipus de contingut pot ajudar a les persones amb alzheimer a relaxar-se sense necessitat de prendre tants medicaments.

Iomed va conèixer al 4YFN de l'any passat els inverors amb els quals va tancar una ronda de 500.000 euros

La startup ja va participar l’any passat al 4YFN, però aquest any ha volgut portar una demostració per tal de generar contactes amb corporacions i potencials clients. A més, l’empresa també espera sortir d’aquí amb possibles inversors per a la ronda que volen tancar aquest any.  

D'altra banda, Boxmotions va ser la guanyadora l'any passat del 4YFN, un premi que li ha permès tornar a tenir estand de la mà d'Acció i conèixer alguns socis importants per al negoci. "El més important d'estar en aquest esdeveniment és l'exposició internacional que ens ha donat i que ens dóna", assenyala el cofundador de la startup, Àlex Corbacho. Aquest any, Boxmotions espera fer moltes reunions amb inversors i partners, ja que el 4YFN "és un bon moment per estrènyer llaços i conèixer-se personalment, ja que és molt fred parlar amb un inversor internacional per email", apunta, alhora que afegeix que "la relació personal que generes en aquests llocs és molt important per la relació de negoci que pot venir després".

Raul Rodríguez és el portaveu de Digamelón, una agència de servei al consumidor centrada en empreses de programari, ecommerce, aplicacions, des de petites empreses a grans corporacions. "El nostre objectiu pricnipal l'any passat va ser deixar-nos veure, volem que la gent sàpiga qui som i ens va funcionar molt bé, sobretot internacionalment", explica. Digamelón va néixer fa tres anys com un projecte ad hoc per al grup Northweek i Hawkers, després d'un any de treballar només amb ulleres de sol, han esdevingut una empresa digital especialitzada en comerç electrònic, però també omnicanal. Amb oficines a Barcelona, Digamelón compta amb una plantilla d'unes 20 persones i una facturació anual que ronda entre els 300.000 euros i mig milió d'euros.

Rodríguez reconeix, de fet, que van créixer més del que havien previst per a aquell any: "Vam tancar dos clients més grans del que ens pensàvem al 4YFN", recorda. Segons diu el portaveu, "aquesta és una fira en què les grans corporacions passen per veure quines són les tendències de futur", per això, considera clau assistir a l'esdeveniment. Enguany repeteixen amb el discurs més afinat i preparats per al que pugui sorgeixi: "Esperem que ens vagi tant bé o millor que l'any passat i per això hem adaptat la nostra oferta".

Lina Navarro és la portaveu PayXpert. Aquesta empresa repeteix al 4YFN, van acudir a la cita l'any passat per primer cop. L'esdeveniment proveeix "notorietat" a la startup instal·lada al Barcelona Tech City. "Ens interessa perquè ens visiten mitjans de comunicació, proveïdors, adquiridors, bancs, altres empreses, etc.", diu Navarro.

PayXpert, fundada el 2009 i amb una plantilla de 20 treballadors, ofereix solucions innovadores de pagament per a comerços. És una passarel·la de pagaments que accepta tarjeta o transferències bancàries i, a més, ara són els partnets oficials de WeChatPay i AliPay a Europa: "Som els únics que podem oferir aquests serveis de pagament als turistes xinesos a Europa". L'experiència ha estat positiva, si fos del contrari, no haguessin repetit: "Hem guanyat notorietat, la marca es coneix més, hem aparegut a la premsa diària i digital". I això, segons Navarro s'ha traduit, no de manera directa en clients, però si en més abast: "Els dies següents a la fria es van disparar les visites al web, linkedin, twitter...".

Aquestes són startups ja expertes en participar en aquest esdeveniment d’emprenedoria, però algunes altres són novelles i arriben amb la il·lusió d’aconseguir els seus objectius però també amb els ulls oberts a tot el que passarà. És el cas d’Airning. Els seus fundadors ja van visitar el saló l’any passat però aquest és el primer cop que tenen un estand. “Per a nosaltres és una oportunitat per guanyar visibilitat i aconseguir clients com agències de viatges i empreses interessades en el nostre producte”, explica un dels fundadors, Xavier Trallero, qui afegeix que en les poques hores que porten aquí “el feedback que estem rebent és brutal”. Per a ells els inversors no és el seu principal objectiu, sinó que consideren que ja venen inherents a l’esdeveniment.

Un altre junior en participar en aquest esdeveniment és GoPure, que després d'assistir com a visitant l'any passat, ara compta amb un estand a l'espai de Barcelona Activa. Segons explica el CEO i confundador, Pepe Núñez, les expectatives d'estar en el 4YFN són tres: conèixer potencials inversors, ja que actualment tenen una ronda de finançament oberta, establir sinèrgies amb altres startups del sector que tinguin algun producte similar, i donar a conèixer la seva aplicació tant a corporacions com a usuaris finals per tal d'obtenir feedback del producte. Al final la clau és donar-se a conèixer i tancar acords.

Requisits per exhibir-se

Ara bé, com han obtingut el privilegi aquestes startups de tenir un estand en un esdeveniment de tant renom com el 4YFN? Des d'Acció es realitza un procés de selecció en funció dels objectius que tenen com a institució. “A Startup Catalonia tenim tres grans reptes a complir: que hi hagi més startups tecnològiques en el mercat, que les empreses emergents catalanes estiguin més i millor connectades amb altres indústries, i fer comunitat”, assenyala Aguasca. Dins del segon repte s’engloba el fet de participar en el 4YFN. Acció porta només 20 startups a la fira, però del gran nombre de sol·licituds que reben, com ho fan per triar les millors? Segons explica el director de Startup Catalonia, hi ha quatre aspectes que són importants per a ser escollit: que la startup tingui entre tres mesos i tres anys de vida, que el model de negoci sigui escalable, que tingui mètriques i que tingui un bon equip al darrere. Ara bé, les startups només poden participar en tres edicions del 4YFN de la mà d’Acció.

En el cas de Barcelona Activa, segons ha explciat el CEO de GoPure, Pepe Núñez, "les empreses que acaben d'entrar tenen prioritat per a tenir un estand al 4YFN". Una oportunitat que aquesta startup, que es troba a la incubadora de Glòries des del mes de juny, no s'ha volgut perdre. 

Aguasca: "Intentem donar la màxima visibilitat als emprenedors, ja que el 4YFN s'ha consolidat com una fira de referència a Europa"

I és que participar en el 4YFN dóna una visibilitat a les startups que altres esdeveniments no proporcionen amb tanta facilitat. “Es tracta d’un lloc on trobes talent i tecnologia, i on inversors i corporacions van a buscar aquella startup i aquell projecte que més els pot interessar en el seu negoci”, explica Aguasca. I per facilitar encara més aquesta tasca, des d’Acció han posat en marxa per primer any el Corporates & Startups Open Innovation Challenge, un espai per agilitzar la conversa entre corporacions i emprenedors. "L'objectiu és aprofitar que estem en una fira que connecta startups amb corporacions, ja que és molt bon lloc per intentar unir els reptes d'innovació que tenen grans corporacions amb la tecnologia no només de startups catalanes sinó d'arreu del món", afegeix.

En total, ja hi ha tancades 210 reunions que es duran a terme durant les gairebé 10 hores que durarà la trobada. Empreses com Bodegas Torres, Celsa o Banco Sabadell, fins a arrbar a un total de 20 companyies, iniciaran una conversa amb algunes de les 640 startups que han sol·licitat participar en aquesta iniciativa. Una oportunitat més per aprofitar el potencial del 4YFN com a esdeveniment de visibilitat, connexions i negociacions entre startups i inversors o corporacions.