• We Are Upflow: la fluïdesa a la feina té recompensa

We Are Upflow: la fluïdesa a la feina té recompensa

La startup és la primera acceleradora de 'flow' del món i té per objectiu portar a les empreses una suma de felicitat i rendiment del 200% en els seus equips

La fluïdesa aporta un estat òptim de motivació personal: sensació de llibertat, benestar i felicitat | iStock
La fluïdesa aporta un estat òptim de motivació personal: sensació de llibertat, benestar i felicitat | iStock
Barcelona
18 d'Abril de 2019

El 85% dels empleats de tot el món se senten desvinculats del seu lloc de feina o "no compromesos". A més, només el 50% dels treballadors tenen clar què s'espera d'ells a la feina. Això propicia la improductivitat del treballador, una improductivitat que costa a l'empresa entre un 150% i un 300% addicional al salari del treballador. Aquestes són dades de l'estudi de Gallup, una consultoria estratègica de Mèxic que treballa a escala internacional, dades que demostren que és important fer un canvi en la manera de funcionar de les empreses i, sobretot, dels seus líders, però que fins ara no s'havia donat resposta. Si bé és cert que moltes companyies ja es caracteritzen per oferir als seus empleats fruita fresca o posar-los una taula de ping-pong en una terrassa amb vistes a la ciutat, també ho és que, tot i que la vessant més social i d'oci quedi coberta a la feina, el treballador pot no tenir clar el seu propòsit ni els seus objectius. I això afecta directament a l'empresa. Amb la inquietud de no veure cobertes aquestes necessitats, la Sandra Fernández i la Marta Badias van decidir crear We Are Upflow, la primera acceleradora de flow del món.

 

Però, què és el flow? Segons el defineixen elles mateixes, és "un estat òptim de motivació personal en què l'individu està immers en allò que està fent" i que "es caracteritza per una sensació de gran llibertat, benestar i felicitat, creativitat, compromís, talent i alta concentració: t'oblides del que passa al teu voltant i desitges que aquests instants no acabin". La Marta ja va implementar el programa Flow a l'empresa on treballava i després va viatjar a Los Àngeles per analitzar amb l’equip del professor de psicologia a la Universitat de Claremont Mihaly Csikszentmihalyi els resultats de l’estat de flow i l’impacte en la seva organització. Ella i la Sandra ja es coneixien de la carrera, havien estudiat Psicologia juntes i, 20 anys després de conèixer-se per primera vegada, els seus camins es van tornar a unir, aquesta vegada amb la intenció de portar a les empreses aquesta suma de felicitat i rendiment.

 

"És molt curiós que ens trobem amb empreses innovadores en productes i en R+D, però encara gestionen els equips com en els anys 70"

"És molt curiós que ens trobem amb empreses innovadores en productes i en R+D, però encara gestionen els equips com en els anys 70", es lamenten. We Are Upflow va néixer el març del 2018 amb el propòsit de canviar aquesta filosofia i té la seva incubadora al Barcelona Activa, des d'on treballen a escala estatal i focalitzades a tot tipus de target: des de startups fins a multinacionals. Després d'un any desenvolupant la part tecnològica del projecte basada en la vessant científica -en pocs dies estrenen nova web-, ara es disposen a obrir-se a nous mercats, concretament a l'Amèrica Llatina i als Estats Units, que és el "bressol del flow". Alguns dels seus clients defineixen la seva acollida com a startup: la Generalitat, TV3 i una productora cinematogràfica, entre d'altres, ja confien en els seus serveis.

Capitalisme conscient

Partint de la base que "són les empreses les que canvien el món", les fundadores de l'acceleradora de flow consideren que "tan importants són els comptes de resultats com el benestar de les persones" i sostenen que, perquè això flueixi d'aquesta manera, calen "líders compromesos". De fet, segons l'estudi de Gallup, quan el team lider involucra el seu equip, té quatre vegades més de probabilitats que el seu equip estigui compromès amb la companyia i això, lògicament, genera beneficis.

Sandra Fernández i Marta Badia, fundadores de We Are Upflow | Cedida

Sandra Fernández i Marta Badias, fundadores de We Are Upflow | Cedida

És per aquest motiu que enfoquen el seu projecte sobretot en el cap de l'equip, perquè tenen clar que "facilitar experiències de màxim rendiment i felicitat genera un impacte en l'organització". Però no una felicitat només vinculada als "espais i escenaris on es poden trobar més a gust a la feina", sinó que, subratllen, "ha d'estar relacionada amb el lloc de feina", al fet que la persona tingui un repte per complir i sàpiga què és el que s'espera d'ells.

La clau per treballar tot això? La fluïdesa o el flow, que "t'aporta un estat òptim de motivació personal: sensació de llibertat, benestar, felicitat i un rendiment al 200%". Un rendiment que és afavoreix a les dues parts. A l'empresa perquè li aportarà més beneficis i més productivitat, i al treballador perquè "quan està en un estat de flow desitja que no acabin aquests instants".

Comprometre el talent

"Comprometre el talent", que no atraure'l o retenir-lo. A la Sandra i la Marta els agrada parlar de compromís perquè, posen de relleu, si una empresa és capaç de transmetre al seu treballador que està aprenent, li desperta curiositat i li dóna eines per créixer, aquella persona continuarà treballant allà. I aquesta situació cada vegada és més habitual en empreses que incorporen talent millenial, que és un perfil d'empleat que "escull les companyies si entra en flow amb elles".

Però, com ho treballen? Per començar, mesuren l'índex de fluïdesa del personal i de l'empresa a través d'un test que respon a una base de dades construïda mitjançant la investigació. "Per fi pots tenir dades sobre temes més top que impacten en el teu equip i que fins ara no es mesuraven", expliquen. Això ho fan amb Kpi's quinzenals o mensuals orientats a millorar el lideratge dels seus col·laboradors identificant les seves oportunitats de millora.

Una vegada tenen totes les dades a les seves mans, comença la pràctica. A través d'eines "tangibles, pràctiques i útils", experiències i workshops per empoderar els equips i elevar el seu nivell de flow, dissenyen un procés de mentoring per acompanyar les empreses i els equips en el procés d'implementació d'aquesta nova cultura per "generar compromís i connectar el talent, els reptes de negoci i el propòsit". D'aquesta manera, les empreses comencen a posar "les persones al centre" fent un treball de reinterpretació de la gestió dels equips i "posant llum on hi ha molts dubtes". I, així, augmenta la felicitat del treballador a l'hora de realitzar les seves tasques i els beneficis empresarials també s'eleven amb ella.