Emprendre en una illa o muntar una startup a les Balears pot semblar un idil·li que combina el clima i la calma amb la feina. Llançar-se a les aigües de l'emprenedoria és complicat i si li afegim les barreres que comporta la insularitat, l'aventura es torna un mar de dubtes. Ara bé, els emprenedors que aquests dies participen a Calvià al Smart Island World Congress no canviarien la seva ubicació per res del món. El clima, les bones connexions, la seguretat, la proximitat amb l'Administració i l'ambient internacional esdevenen un avantatge competitiu que pot compensar les dificultats per trobar i retenir talent.
Des de Mallorca per al món
L'empresa mallorquina de telecomunicacions Wireless DNA (WDNA) participa al SIWC. Aquesta companyia, que va guanyar l'any 2017 el premi nacional Cepyme 2017 a la Innovación Tecnológica, va néixer com a startup l'any 2014. El seu CEO i co-fundador, l'enginyer de telecos per la UIB José Mañas, explica que WDNA es dedica a "donar serveis de telecomunicacions a grans empreses operadores de telefonia mòbil, essencialment". Ofereixen consultoria i auditoria per "posar ordre en el caos de les xarxes de telefonia mòbil per optimitzar, donar millors serveis i reduir costos". Des de Mallorca donen servei de manera internacional: Israel, Llatinoamèrica, Mèxic i tenen entre els seus clients AT&T, l'operador més gran del món.
Els tres fundadors, amics de la infància, havien treballat a Siemens i Nokia, després d'anys de voltar pel món -Portugal, Filipines, la Xina, EUA-, varen decidir tornar a sa roqueta "per emprendre un projecte innovador i tenir un pla de vida a llarg termini".
Va començar amb només quatre empleats i avui dia ja dóna feina a més de 50 persones i compta amb una facturació que ronda els tres milions d'euros. Ara, a més, l'empresa s'obre al sector de les smart cities amb meteorologia avançada i IoT.
Mañas apunta avantatges d'emprendre a Mallorca: "Bon temps, qualitat de vida, bones connexions, tranquil·litat, seguretat, un entorn idíl·lic, societat oberta i internacional i una molt bona sanitat"
Avantatges i inconvenients d'emprendre en una illa? "Si tens un negoci de nínxol, en principi tindràs poca competència", però en el cas d'un negoci en què treballa WDNA, "la competència segueix sent global, regulacions, asimetries, etc.". I per descomptat, un dels grans problemes és la mà d'obra qualificada i com retenir el talent. Però precisament alguns dels avantatges d'emprendre en un paradís envoltat d'aigua són els motius per fixar la plantilla: "Bon temps, qualitat de vida, bones connexions, tranquil·litat, seguretat, un entorn idíl·lic, societat oberta i internacional i una molt bona sanitat", apunta l'emprenedor.
La tecnologia de l'Imserso té segell mallorquí
Vicenç Caimari és el portaveu de Brújula Technologies. Aquesta empresa ja no és una startup. Ho va ser en el seu moment fa 18 anys, ara ja és una companyia que factura 10 milions d'euros i dóna servei des de Palma a Itàlia, Espanya, Colòmbia, Mèxic i Portugal. Amb una plantilla de 160 persones, Brújula dóna serveis tecnològics a les grans empreses del sector turístic de les Balears: ha desenvolupat, per exemple, el sistema de reserves de l'Imserso de l'empresa Mundosenior o la gestió de continguts dels webs de Melià o Barceló.
"Emprendre en una illa té barreres diferents a emprendre a qualsevol altre lloc, començant per la mobilitat geogràfica i les limitacions que implica això en el mercat de treball", diu Caimari. Per això, el gerent de l'empresa apunta a la formació interna com a palanca per superar aquest problema. Un altre aspecte és l'accés al finançament: "Atraure capital privat, inversors o business angels a les illes és complicat, perquè l'ecosistema emprenedor és més petit". Per contra, la proximitat amb l'administració pública -Govern Balear i Consells Insulars-, que fomenta l'activitat emprenedora, és més fàcil.
Caimari: "L'aeroport de Palma, que és el tercer per volum de passatgers de l'Estat, té certes connexions millors amb Europa que no pas Barcelona o Madrid"
El bon clima, seguretat i les connexions també són un valor afegit: "L'aeroport de Palma, que és el tercer per volum de passatgers de l'Estat, té certes connexions millors amb Europa que no pas Barcelona o Madrid".
Pastilles fotogràfiques de Menorca
Tres menorquins van fundar el 2013 PhotoPills, una startup nascuda amb l'objectiu "d'ajudar als fotògrafs a capturar fotos llegendàries", apunta Rafael Pons, un dels fundadors. Aquesta app permet trobar i planificar els millors moments per fer una foto "espectacular", com per exemple, conèixer el moment en què el sol es troba en millor posició per capturar la posta de sol al mar.
La idea de PhotoPills va sorgir quan en Germán Marquès, un altre dels fundadors, es va comprar una càmera de fotos. Marquès va veure que era molt complicat fer bones fotos i que hi havia moltes preguntes que necessitaven resposta. Per això, l'app s'anomena PhotoPills, "que serien pastilles fotogràfiques que permeten curar tots els problemes que tenen els fotògrafs per capturar les seves fotos ideals", assenyala Pons.
Pons: "Per a un negoci 100% tecnològic, el principal inconvenient d'emprendre en una illa és trobar el talent"
Per a l'emprenedor, les idees es poden desenvolupar des de qualsevol lloc; el que és difícil és trobar la idea i l'equip per portar-la a terme. "Avui en dia, per a un negoci 100% tecnològic, el principal inconvenient d'emprendre en una illa és trobar el talent". Pons apunta que, en el seu cas, costa trobar informàtics a Menorca, tot i que en ser una empresa digital es pot treballar des de qualsevol lloc. L'avantatge d'emprendre a una illa? "Si t'agrada el mar i la vida tranquil·la, és el lloc ideal", apunta la startup que va ser una de les escollides per participar en la primera edició del programa d'emprenedoria Menorca Millennials.
Piulant 'big data'
Santi Camps, emprenedor menorquí i fundador de l'empresa Mabrian Technologies, que també participa al SIWC. La startup aplica tecnologia big Data per conèixer el comportament dels turistes. Fundada fa cinc anys, analitza les dinàmiques turístiques de la gent per saber quin tipus de productes turístics consumeixen, quines destinacions prefereixen o en què gasten els turistes quan són de viatge. Mabrian obté les dades a partir d'informació extreta de xarxes socials com Twitter o Instagram o de ressenyes hoteleres, així com d'estadístiques del tràfic aeri o de la despesa turística.
L'empresa té clients arreu del món i el fet de ser una startup tecnològica fa que emprendre des de Menorca no tingui molts inconvenients. El que sí que destaca Camps com un problema són les males connexions aèries de l'illa balear, ja que sempre s'ha de fer escala a Barcelona per viatjar a qualsevol lloc. Per això, l'empresa compta també amb una oficina a Barcelona des d'on gestionen els temes més comercials, mentre que la part tècnica de l'empresa es fa des de Maó. Per a l'emprenedor, un dels inconvenients de l'illa són les poques iniciatives o projectes que ajuden a emprendre, ja que només hi ha el programa Joves Empresaris, gràcies al qual Camps va treure la idea per crear Mabrian Technologies.
Bolz: "Els mallorquins volen treballar a Mallorca i per això ni Barcelona ni Madrid poden competir amb aquesta illa"
No obstant això, l'emprenedor destaca com a avantatge la tranquil·litat que suposa viure a una illa en comparació amb la vida a una gran ciutat. Mabrian Technologies compta amb una plantilla de 12 empleats, nou dels quals treballen a l'oficina de Menorca. "Estem molt satisfets perquè hem aconseguit atraure talent a Menorca", apunta Camps.
Alemanys i mallorquins
L'alemany instal·lat a Mallorca, Chris Bolz, explica el cas d'Urban Drivestyle. Aquesta startup vol afegir electricitat i al sector del lloguer de vehicles a les illes. El fundador, Ossian Vogel, va dissenyar el seu propi vehicle, l'Unimoke, i el va finançar amb 350.000 euros a través d'Indiegogo. La primera remesa de bicis elèctriques llogables des d'una app es va produir a Mallorca i ara la tercera ja es construeix a Berlín. En total la companyia dóna feina a 20 persones.
Bolz diu que emprendre en una illa és una bona idea "perquè sempre hi ha un local que vol ajudar-te en el projecte" i en el seu cas concret "la quantitat de turistes és molt bona per provar productes nous". Pel que fa a la cerca i retenció de talent, Bolz afirma que no ha tingut problemes: "Els mallorquins volen treballar a Mallorca i per això a l'hora de retenir talent, ni Barcelona ni Madrid poden competir amb aquesta illa".