El sector del totxo es renta la cara i se suma a l'onada de la innovació. Vol deixar enrere la crisi del 2008, introduir la tecnologia en els seus processos i atraure el talent dels professionals que aterren a l'àmbit amb propostes de millora. I per fer-ho, les grans companyies ja han posat els ulls en algunes de les 12 startups que el 4YFN posa a l'aparador del Construmat, la fira que aplega fins a aquest divendres els principals actors de l'àmbit.
Són emprenedors que, en paraules del director executiu del 4YFN, Esteban Redolfi, "volen aplicar la tecnologia per millorar processos, accelerar-los i acabar generant un canvi". Precisament la construcció és un dels sectors on més cal "una última empenta" per fer-hi entrar les darreres eines tècniques, afirma, pel que la col·laboració entre startups i companyies consolidades ha de ser un win winper a les dues parts. Per als emprenedors, perquè "poden trobar un company de viatge pel que fa a economia i recursos", destaca Redolfi; mentre que per a les empreses, "és l'oportunitat d'innovar amb més seguretat".
L'element destacat, però, no rau en el fet que l'entrada d'emprenedors sigui un indicador de millora en el sector, sinó que es tracta d'un mercat amb moltes oportunitats de negoci més enllà del totxo pròpiament dit. Les reformes, la decoració i l'oferta de productes i serveis totalment personalitzats o que vagin cap a un tipus de construcció més sostenible.
Precisament aquest darrer tret és ja una necessitat del sector, ja que tal com destaca el director executiu del 4YFN, "la normativa de la Comissió Europea incideix cada cop més en la sostenibilitat". "Penso que la tecnologia ens pot ajudar a sortir de la crisi i fer que el sector avanci en benefici de l'usuari perquè quan parlem de tecnologia no ho entenem com un abstracte, sinó com solucions a problemes reals", afegeix.
Donar un cop de mà als arquitectes
Sota aquest concepte han nascut startups com SimBim, una consultora enfocada a les noves tecnologies aplicades a la construcció. "No desenvolupem software, treballem amb les millors empreses que els desenvolupen per implementar solucions que ajudin els arquitectes a optimitzar la seva feina", detalla la seva COO,Ioanna Alsasua, que assegura que el professional de l'arquitectura "s'ha quedat estancat pel context i perquè no ha sabut adaptar-se a les innovacions".
Bim és una tecnologia que ja s'aplica, però que no tots els utilitzen. Ells s'encarreguen de distribuir el software, l'introdueixen en les rutines dels professionals espanyols i els ensenyen a usar-lo seguint la metodologia que proposen.
Alsasua: "El professional de l'arquitectura s'ha quedat estancat pel context i perquè no ha sabut adaptar-se a les innovacions"
Precisament la part de formació és un projecte en el qual treballen des de fa tres anys i aprofiten aquesta edició del Construmat, per una banda, per presentar un nou mètode d'aprenentatge basat en la gamificació; per l'altra, per mostrar com és treballar seguint el que ells proposen. "Ho farem a l'OpenBIM Reality Show", assenyala, "simularem una oficina on es podrà veure com treballen els arquitectes seguint SimBim, que no és més que una forma oberta i transparent perquè els diferents membres de l'equip es comuniquin millor". També comptaran amb experts internacionals que explicaran de primera mà com es treballa amb aquest sistema.
L'empresa va ser creada el 2013 i des de llavors ha vist com la tecnologia Bim ha anat guanyant adeptes. En la distribució, treballen a escala nacional, ja que importen tecnologia d'altres desenvolupadors, mentre que en la part de formació tenen arquitectes espanyols que treballen a altres països i segueixen cursos online.
La construcció també és 3D
"Els arquitectes ja no volen treballar només sobre un paper pla, no volen imaginar-se els projectes i haver d'esperar a la seva construcció", constata el CEO d'Antiloop, David Bardos, que a través del seu estudi ha creat un programari anomenat ArqVR que permet als professionals veure el seu treball en 3D.
Una altra funcionalitat que ofereix és la possibilitat de presentar un projecte de forma "remota i controlada", és a dir, "de manera que el professional tingui el control de l'experiència de l'audiència, guiar-lo i evitar que es perdi en aquest espai paral·lel". A més a més, el CEO destaca que ArqVR facilita la conversa entre els interlocutors durant el passeig virtual.
Bardos: "Els arquitectes ja no volen treballar només sobre un paper pla"
L'equip, format per 12 treballadors, té la seva seu a Barcelona, però comercialitza un producte que volen vendre a escala internacional. Tenen cinc clients, dos d'ells de la capital catalana i la resta, de Nova York, Los Angeles i Seattle.
Personalitzar, on invertir no és arriscat
En qüestió de personalització de productes, Unic pools ha sabut trobar el seu nínxol: les piscines. "Fa dos anys vam detectar un problema important. Els àtics, les terrasses i cobertes necessitaven piscines a mida, personalitzables, però ningú les oferia. I això és el que vam fer nosaltres", explica a VIA Empresa el business developer, Sidney Wuo.
Inicialment s'adreçaven al client privat que volia instal·lar una piscina a casa, però l'experiència els ha portat a treballar sobretot amb el sector hoteler, "on la necessitat és més clara". "Un particular s'ho pensa i repensa, pot trigar tres o quatre anys a decidir-se, mentre que un hotel vol una piscina per ja perquè ha d'estar preparat per a l'estiu", diferencia entre els dos targets.
Wuo: "Els àtics, les terrasses i cobertes necessitaven piscines a mida, personalitzables, però ningú les oferia"
Wuo critica que en la construcció tot estigués estandarditzat, d'aquí que ells hagin apostat per la diferenciació a través de la customització: "Fem el producte a mida, amb el disseny desitjat i amb tot el que demani el client". També juga a favor seu que els establiments han d'anar renovant-se periòdicament per oferir alguna cosa nova al client i motivar-lo perquè repeteixi. Una piscina nova, considera, "és un motiu més que suficient", i més en un context on el wellness i els spas tenen cada cop més demanda.
Fins al moment han instal·lat 15 piscines i compten entre els seus clients amb Meliá Hotels, entre d'altres. En el cas dels particulars, són sobretot clients amb un nivell adquisitiu elevat que no tenen problemes per invertir en la reforma. Per això la crisi no els ha afectat, admet. És més, assegura que fins i tot els pot haver beneficiat: "El nostre client no ha tingut dificultat. De fet, ha apostat per posar diners i revalorar les seves propietats. Unic poolspermet incrementar el valor en un 10% o 15%. Així, en un immoble que valgui més de 300.000 euros, la piscina surt pràcticament gratuïta". Un tret que els ha fet atraure sobretot inversors i promotors.
De la mateixa manera que Wuo va veure en la decoració una aposta segura, el CEO i fundador de You Can Deco, Pablo Téllez, també se'n va adonar. Aquesta startup ha desenvolupat una aplicació que respon tres preguntes vitals: quant costa una reforma, quins productes es necessiten i on es poden trobar, i quins professionals poden treballar. Tres preguntes que tenen resposta alhora, una cosa que no oferia cap altra plataforma.
L'eina permet que l'usuari visualitzi l'espai, faci els canvis pertinents i pugui anar modelant i decorant al seu gust tenint un control exhaustiu del cost final. El resultat es pot descarregar i portar a qualsevol professional, o bé esperar que algú el liciti i se cenyeixi al 100% al que demana el client.
Les immobiliàries i les marques són també clients de la plataforma. Les primeres contracten el servei per fer fotomuntatge i veure els abans i després de les reformes que demanen o bé fer els acabats d'una obra nova a gust del futur inquilí. En el cas de les prop de 50 marques que tenen, han trobat en You Can Deco un aparador perfecte per promocionar-se.