• "Emprendre és com deixar de fumar"

"Emprendre és com deixar de fumar"

Tres dones emprenedores expliquen les experiències de la posada en marxa dels seus negocis durant el Bizbarcelona

La força de voluntat i el caràcter és requisit indispensable per emprendre | iStock
La força de voluntat i el caràcter és requisit indispensable per emprendre | iStock
Barcelona
12 de Juny de 2019
Act. 12 de Juny de 2019

"Emprendre és com deixar de fumar, si no estàs convençut, ni ho intentis". Amb les idees ben clares, tres dones emprenedores expliquen durant el Bizbarcelona la posada en marxa dels seus projectes i els errors que no tornarien a cometre. I les tres tenen un punt comú: "Em tornaria a llançar a la piscina", asseguren. Mònica Beguer, fundadora i sòcia de Territoris XLM, té una filla de tres anys i va entrar al món de l'emprenedoria abans de quedar-se embarassada. Al cap d'un any, va saber que seria mare, però això no la va fer tirar-se enrere. Mentre estava de baixa per maternitat, el personal que treballava amb ella al despatx i el seu soci van decidir deixar el negoci. Això tampoc no la va empènyer a abandonar el projecte i va tornar amb més força que mai: "És una dificultat afegida, però es pot fer", promet.

Ser emprenedor no és cosa fàcil i les tres coincideixen en el mateix: "Encara és més difícil si ets dona". Però ser dona també representa "tenir un sostre de vidre o de formigó" a les grans empreses on treballava tant Beguer com la fundadora d'UmamiWorldBCNMertxe Gómez, que recorda com aquesta limitació no la deixava "avançar" a la companyia on treballava.

La fundadora de LAP Funerals té una història diferent. Amb només 24 anys, Laura Alocén ja fa un any que treballa en la seva empresa, que es dedica a donar un gir al concepte dels funerals. "Jo vull que la gent celebri la vida que ha tingut amb mi", tenia clar quan va decidir posar en marxa el negoci. També va deixar una feina per emprendre, però la seva idea és completament innovadora: ningú més al mercat havia trobat aquest nínxol en un sector "tètric" com ho és ara. Portar un producte nou al mercat pot fer que la cosa surti molt bé o que costi trobar algú que confiï en la novetat. "La falta d'experiència i el fet de ser una noia jove, em va fer que em costés molt trobar gent que confiés en mi. La competència és bona perquè tens algú amb qui reflectir-te i millorar-ho", relata.

Emprendre quan mana el cor

"És igual que tinguis o no diners, ho has de fer quan ho sents". Gómez explica que ella sempre havia volgut emprendre, però no ho va fer fins que, quan treballava fent de formadora de formadors, "estava cansada de fer voltes i vaig arribar a un punt en què vaig dir que volia provar". Entre el públic, una dona de 54 anys es qüestiona en aquest moment com s'ho ha de fer una dona per emprendre si és mare. "Tinc tres fills i, fins ara que són majors d'edat, no he pogut crear el negoci que sempre havia somiat". En aquest sentit, la fundadora de Territoris XLM sosté que "el gran luxe és sobreviure fent el que t'agrada", però recorda que "has de saber què tries: si tenir un sou fix cada mes o deixar-te guiar per les ganes i la passió sabent que, al principi, hauràs de posar diners".

Gómez: "Per emprendre, és igual que tinguis o no diners, ho has de fer quan ho sents"

Mentrestant, Alocén, la més jove de tota la taula, assenyala que és molt important explicar la idea al teu voltant "i no quedar-te-la per a tu per por a què te la prenguin". De fet, va ser així com va decidir-se a fer el salt al món de l'emprenedoria. Sempre havia tingut clar que no li agradava la manera en què s'organitzaven els funerals i que volia donar-hi una visió diferent. "Jo tenia la idea i la gent em deia que ho muntés. Poc a poc et vas il·lusionant fins que dius: ho faig".

La vida de l'emprenedor és apassionant, però molt dura a l'hora. Com un fumador, la fundadora d'Umami World BCN ironitza amb el fet que "un parell de vegades al mes ho vull deixar" i afegeix que "la passió mou el món i si tens passió pel que fas, per molts mals dies que tinguis, seguiràs" perquè, a més, "sempre hi ha petites senyals que et fan tirar endavant". Alocén coincideix amb ella. "Per emprendre has de tenir molta força mental per no rendir-te perquè sempre arriben petites coses que et van fent seguir", explica, al mateix temps que aprofita l'ocasió per donar un consell: "Sempre posa't una data límit que si no et funciona en un any, no segueixis perquè et destrossaràs tu mateixa".

Una equivocació econòmica

"Si t'has d'equivocar, equivoca't aviat i que et surti econòmic". Gómez sempre tindrà gravada a la seva ment aquesta frase, pronunciada per un professor del seu màster. És un dels suggeriments que posen damunt la taula, quan les tres emprenedores són preguntades per quins errors no tornarien a cometre. La fundadora d'UmamiWorldBCN admet que, malgrat que "és molt dur", al mateix temps també "és molt satisfactori i et fa créixer a nivell personal". El que no tornaria a fer? Emprendre amb la seva parella perquè sempre estaven competint i no desconnectaven mai de la feina.

Ella té clar que "per emprendre has de tenir caràcter perquè si no se't mengen i més si ets dona", però també que ser emprenedora no vol dir oblidar-se d'una mateixa. "Jo he hagut de decidir que hi ha un dia a la setmana que no treballo perquè ser autònom no vol dir deixar de tenir vida, ni que et costi la salut. No guanyaràs menys diners per una tarda que no treballis".

Tres dones emprenedores expliquen al Bizbarcelona com van enlairar el seu projecte

Tres dones emprenedores expliquen al Bizbarcelona com van enlairar el seu projecte

A banda d'això, les tres estan d'acord en el fet que cal valorar el servei que s'ofereix i que, per tant, és molt important que els preus vagin d'acord amb l'evolució que pot tenir el negoci. Si bé és cert que durant els primers mesos de vida d'una startup segurament qui hi posarà més hores són els seus fundadors, també ho és que aquest temps costa diners i que, més endavant, quan l'empresa creixi, s'haurà de pagar els treballadors que s'hi vagin afegint. "No baixis preus per vendre més que la teva competència, fes millors serveis que ells", apunta la fundadora de LAP Funerals.

Emprendre és sinònim de mals de caps que recompensen i que s'obliden ràpidament quan es veuen els fruits sorgits d'una idea pròpia. I ara emprendre ha deixat de ser una necessitat per a la majoria de catalans per passar a ser una oportunitat, com assenyala el Global Entrepeunership Monitor (GEM). I, cada vegada més, les dones es llancen a la piscina i ho fan perquè "són prou arriscades i valentes quan es fa per oportunitat", com recorda la diputada de Promoció Econòmica en funcions de la Diputació de Barcelona, Sònia Recasens. Alcocén i Gómez van fer-ho perquè van trobar una oportunitat en el seu sector, Beguer per la necessitat de fer canvis estructurals en el món de l'arquitectura. Dos de tres. Emprendre, a més, es converteix en l'oportunitat per "fer un creixement personal que no faries d'una altra manera", sentencia la fundadora d'UmamiWorldBCN. Com deixar de fumar.