• Emprenedors per una bona causa

Emprenedors per una bona causa

Femmefleur, The Social Coin i Sea2See són exemples de com la sostenibilitat s'ha convertit en un element indispensable per consolidar el negoci i diferenciar-se al mercat

The Social Coin va néixer com un moviment per fer el bé social
The Social Coin va néixer com un moviment per fer el bé social
Barcelona
05 de Juny de 2017

Per què oblidem que s'ha de fer el bé? És la pregunta clau per a aquells que algun dia volen aventurar-se en l'emprenedoria i no volen caure en l'espiral de generar riquesa sense pensar en la petjada que deixa la seva activitat, sinó que volen contribuir en el benestar de les generacions futures. Aquesta és la premissa que comparteixen les empreses i organitzacions de l'economia social i que en el context del Dia Mundial del Medi Ambient es fa més evident la necessitat de crear empreses capaces de generar, de manera sostenible, nous productes i serveis, que repercuteixin en la millora col·lectiva.

 

Un bon exemple d'això són les famoses copes menstruals o la roba interior femenina de Femmefleur, com també les monedes de The Social Coin que motiven a fer bones accions o les ulleres fetes amb plàstic reciclat de Sea2See. Gràcies al seu compromís, totes tres companyies van sortir al mercat amb un valor diferenciat i una estratègia de negoci prou forta per convertir-se en models a seguir.

Sea2See, residus inutilitzats a les ulleres

François Van Den Abeele va crear el 2016 Sea2See Eyewear per donar sortida als residus plàstics generats pels pescadors als ports de Barcelona. "Un de cada quatre peixos que pesquem contenen plàstic i cauen cada dia 8 milions de tones de plàstic al mar, és com si cada habitant del planeta tirés dues bosses a l'aigua. D'aquests residus, un 20% prové dels pescadors; la resta, de la terra. Com a amant del mar, necessitava posar el meu granet de sorra", explica el CEO en la conferència Emprenedors per una bona causa, organitzada per la Toulouse Business School en el marc del seu vintè aniversari.

 

Recullen les deixalles plàstiques dels treballadors de 22 ports espanyols, el que els permet recollir dues tones d'escombraries cada tres dies. Tot això es porta a una planta de Girona per separar per tipus de material, netejar-ho i crear una matèria primera que es reutilitza per fer ulleres. "Amb aquest plàstic volia crear un producte visible i útil perquè la gent se sentís orgullosa de portar-lo i per traslladar la sostenibilitat a una indústria com l'òptica, on gairebé no existeix", explica Van Den Abeele.

Des de Sea2See Eyewear recullen els residus plàstics generats pels pescadors als ports i els converteixen en ulleres

Tot aquest nou plàstic es porta a Itàlia, on van trobar un productor capaç de treballar-lo i crear les ulleres. Inicialment només se'n feien de sol, però amb la bona rebuda que han tingut i les peticions dels professionals òptics, ja han fet el salt a les ulleres graduades. I és que no només es venen a Espanya i Itàlia, també es distribueixen a Holanda, Anglaterra o Alemanya, entre altres.


Van Den Abeele, Balderas i Polío durant l'acte. Fotografia: Cedida

Tenen un preu assequible, un material de qualitat i una història al darrere, "què més es pot tenir?", es qüestiona. "Fer una cosa sostenible no és fàcil ni difícil, tenir un bon relat t'obre portes més fàcilment i el consumidor ho busca, està canviant els seus hàbits", afegeix. I és que Van Den Abeele conceb Sea2See com un win-win per al comprador, que té un producte adequat a les necessitats, i per al medi ambient, ja que cada ullera suposa 10 m2 de plàstic reciclat.

Femmefleur, pel benestar de la dona 

"Som quatre dones que no hem estudiat res relacionat amb l'economia, però hem acabat fent això per la motivació d'ajudar altres dones. Volem millorar el món que ens envolta, encara que sigui en una cosa petita com la menstruació". Així és com descriu la codirectora de la cooperativa barcelonina Femmefleur, Eva Polío el seu projecte, una idea que malgrat que semblar fer "una cosa petita", en realitat està intentant donar resposta a una quotidianitat que fa que cada dona generi prop de 2.700 quilos d'escombraries al llarg de la seva vida.

El seu producte havia de ser respectuós amb l'entorn, però també barat i útil, perquè "si les coses no funcionen, ningú les comprarà, perquèla sostenibilitat no mou el comprador ni l'economia", recorda Polío. Per això van fer la primera incursió amb la copa menstrual amb un resultat prou exitós per embarcar-se posteriorment en la creació d'una roba interior absorbent.

L'opció escollida per finançar Cocoro va ser el crowdfunding a través d'una campanya que els va permetre comprovar fins a quin punt la seva idea era realment viable. "Vam captar gairebé 170.000 euros de més de 3.000 mecenes, el que ens va donar per produir 9.000 calces, quan l'objectiu era fer-ne 1.5000. Això demostra que hi ha ganes de què les coses canviïn", assegura.

Polío: "Si les coses no funcionen, ningú les comprarà, perquè la sostenibilitat no mou el comprador ni l'economia"


sea2see

Les ulleres de Sea2See

The Social Coin, fer bé el social 

La idea neix el 2013 en forma de moviment social per realitzar accions positives a canvi d'unes monedes biodegradables anomenades social coins. "Cada moneda està feta amb sèmola de patata i guarda una llavors al seu interior per plantar-la quan s'ha completat una seqüència de bones accions", explica el responsable de desenvolupament de negoci, Donovan Balderas.

El mecanisme s'inicia quan una persona té una moneda, fa una bona acció i passa aquesta social coin. Segons Balderas, això genera "una cadena de favors que motiva a fer-ne més", una reacció que no va passar desapercebuda per empreses com Cisco, que volia implantar el model per millorar la felicitat i la motivació dels seus treballadors. PwC i Schneider Electric van seguir l'exemple, i així és com el segment corporatiu s'ha convertit en un canal de negoci important. I és que la desmotivació, apunta el responsable de The Social Coin, genera una pèrdua de 50 milions de dòlars.

A més de treballar l'employee engagement a través d'accions de voluntariat, benestar, innovació, lideratge i sostenibilitat, la companyia també ha invertit una subvenció de la Unió Europea d'un milió d'euros en el desenvolupament d'una nova plataforma pensada per a les ciutats. "Estem desenvolupant dos projectes per tornar a les nostres arrels, extraure informació del Big Data i ajudar els governs a saber què passa a les seves ciutats, L'altre projecte està centrat a fer que les persones facin coses bones a canvi de rebre accions i productes gratuïts. Tot està enfocat al benestar ciutadà", detalla Balderas. Fins al moment, estan presents en 70 països i s'han fet 500.000 actes de generositat amb 20.000 social coins.

Amb Social Coin realitzes accions positives a canvi d'unes monedes biodegradables