• Empresa
  • 1.009 milions d'euros per a Rodalies i Regionals

1.009 milions d'euros per a Rodalies i Regionals

Els Pressupostos Generals del 2018 amplien la dotació de Renfe per pagar l'explotació dels trens que gestiona per comanda de l'Estat

Els pressupostos amplien la partida destinada a l'explotació dels trens de Renfe
Els pressupostos amplien la partida destinada a l'explotació dels trens de Renfe
Europa Press
Madrid
03 d'Abril de 2018
Act. 03 d'Abril de 2018

Renfe rebrà una dotació de 1.009 milions d'euros per pagar l'explotació de trens de rodalies i Mitja Distància (regionals), aquells que tenen consideració de servei públic i que gestiona per comanda de l'Estat, segons consta en el projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al 2018. A aquest import se sumen 181 milions més corresponents a la compensació de prestació durant el 2017 d'aquests serveis a Catalunya, que van ser transferits el 2010.

Quant a la subvenció que Renfe rebrà el 2018 és substancialment més gran que la del passat any com a conseqüència dels canvis registrats en el règim de cànons ferroviaris i de l'augment del nombre de trens considerats com a servei públic. Renfe ha començat aquest any a pagar a Adif cànon o peatge per utilitzar la xarxa ferroviària per prestar serveis de Rodalies i Mitja Distància, que fins ara no pagaven.

Per això, la companyia ferroviària rebrà de l'Estat l'aportació que fins ara es donava a Adif per pagar el manteniment de la xarxa ferroviària convencional. D'aquesta forma, Adif, en comptes de rebre aquesta aportació directament de l'Estat, la rep a manera d'ingressos, això és, l'hi paga Renfe en concepte de cànon per utilització de la infraestructura ferroviària per explotar els serveis públics de Rodalies i regionals.

Quant a l'augment dels serveis, el Govern central va aprovar a finals de l'any passat la nova relació de trens de Mitja Distància i Rodalies que conformen el servei ferroviari públic i, per tant, estan subvencionats. El nou llistat va llançar un increment de serveis respecte a l'anterior.

Aquests serveis ferroviaris tenen consideració de servei públic perquè no són rendibles econòmicament, però sí socialment, atès que garanteixen la vertebració del país, la mobilitat dels ciutadans i la connexió de determinats territoris. A més són els que més viatgers transporten, uns 322 milions de viatgers anuals.

La subvenció a aquests trens coparà així gairebé la meitat dels 2.109 milions d'euros que els Pressupostos del 2018 destinen per a subvencions al transport.

Subvencions al transport públic

El Govern central assegura que aquestes subvencions estan "justificades" per la "necessitat de prestar serveis de transport de caràcter deficitari i garantir la integració dels territoris no peninsulars".

Així, els Pressupostos destinen una partida de 492 milions a pagar les subvencions del 50% que es fan en els bitllets d'avió dels residents a les illes i a Ceuta i Melilla, als quals se sumen 15 milions més per als descomptes a famílies nombroses. D'igual forma, uns 281 milions es destinen a transport urbà i metropolità.

En concret, 109 milions es dirigiran a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, 127 milions més al Consorci Regional de Transports de Madrid i els 48 milions restants, al de Canàries.