Renfe rebrà una dotació de 1.009 milions d'euros per pagar l'explotació de trens de rodalies i Mitja Distància (regionals), aquells que tenen consideració de servei públic i que gestiona per comanda de l'Estat, segons consta en el projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al 2018. A aquest import se sumen 181 milions més corresponents a la compensació de prestació durant el 2017 d'aquests serveis a Catalunya, que van ser transferits el 2010.
Quant a la subvenció que Renfe rebrà el 2018 és substancialment més gran que la del passat any com a conseqüència dels canvis registrats en el règim de cànons ferroviaris i de l'augment del nombre de trens considerats com a servei públic. Renfe ha començat aquest any a pagar a Adif cànon o peatge per utilitzar la xarxa ferroviària per prestar serveis de Rodalies i Mitja Distància, que fins ara no pagaven.
Per això, la companyia ferroviària rebrà de l'Estat l'aportació que fins ara es donava a Adif per pagar el manteniment de la xarxa ferroviària convencional. D'aquesta forma, Adif, en comptes de rebre aquesta aportació directament de l'Estat, la rep a manera d'ingressos, això és, l'hi paga Renfe en concepte de cànon per utilització de la infraestructura ferroviària per explotar els serveis públics de Rodalies i regionals.
Quant a l'augment dels serveis, el Govern central va aprovar a finals de l'any passat la nova relació de trens de Mitja Distància i Rodalies que conformen el servei ferroviari públic i, per tant, estan subvencionats. El nou llistat va llançar un increment de serveis respecte a l'anterior.
Aquests serveis ferroviaris tenen consideració de servei públic perquè no són rendibles econòmicament, però sí socialment, atès que garanteixen la vertebració del país, la mobilitat dels ciutadans i la connexió de determinats territoris. A més són els que més viatgers transporten, uns 322 milions de viatgers anuals.
La subvenció a aquests trens coparà així gairebé la meitat dels 2.109 milions d'euros que els Pressupostos del 2018 destinen per a subvencions al transport.
Subvencions al transport públic
El Govern central assegura que aquestes subvencions estan "justificades" per la "necessitat de prestar serveis de transport de caràcter deficitari i garantir la integració dels territoris no peninsulars".
Així, els Pressupostos destinen una partida de 492 milions a pagar les subvencions del 50% que es fan en els bitllets d'avió dels residents a les illes i a Ceuta i Melilla, als quals se sumen 15 milions més per als descomptes a famílies nombroses. D'igual forma, uns 281 milions es destinen a transport urbà i metropolità.
En concret, 109 milions es dirigiran a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, 127 milions més al Consorci Regional de Transports de Madrid i els 48 milions restants, al de Canàries.