Estan distribuïdes per la geografia catalana, des de Reus fins a Agramunt, passant per la ciutat de Barcelona, com no podia ser d'altra manera. En total, són 13 petites i mitjanes empreses catalanes de sectors diferents però amb un nexe comú: Europa, que aquest dimecres celebra el seu dia, considera que estan fent les coses bé, que són una mena de mirall en què fixar-se.
La distribuïdora de peix Ender; Albet, una empresa de serveis veterinaris; Aura Energia, comercialitzadora d'electricitat; Fruselva, empresa especialitzada en el desenvolupament i manufactura de sucs en formats de vidre i pouch; Hispanotex, firma dedicada a la producció de teles; Kids Licensing, empresa que comercialitza joguines i productes de papereria infantil; KP Sport, empresa de logística i comercialització de marques; Intecat, comercialitzadora de productes Apple; la cervesera Moritz; una altra comercialitzadora d'energia, SunAirOne; l'ecommerce de material esportiu Tradeinn i la torronera Torrons Vicens.
La London Stock Exchange les selecciona entre les 1.000 més inspiradores d'Europa i ho va fer públic en un acte celebrat fa uns mesos al Parlament Europeu. "Aquestes empreses tenen una manera de fer que les situa entre les que tenen major creixement a Europa i el fet de destacar-les a la llista els ofereix molta visibilitat davant la comunitat inversora global", assenyala Xavier Solano, director de Relacions Governamentals a la Borsa de Londres.
Molta feina al davant
A pesar del reconeixement, a Ender no tenen molt de temps per mirar-se el melic. En aquesta empresa importadora de productes de pesca i aqüicultura creada a Barcelona en 1995 encara no s'han felicitat per ser font d'inspiració. Distribueixen peix fresc i congelat a l'engròs (bacallà, salmó i rap) a Espanya, Alemanya, Bèlgica, Holanda, França, Itàlia, Grècia, Àustria i Suïssa. "Som una empresa gran, amb oficines a Madrid i Barcelona, i com tenim tanta feina no ens fixem en aquestes qüestions", apunten des de l'altra banda del telèfon quan VIA Empresa els truca per conèixer les seves impressions.
Ender, nascuda a Barcelona, comercialitza peix fresc a vora una desena de països europeus
Altra de les empreses reconegudes és Kids Licensing, amb seu a Olèrdola. KidsLicensing recull el llegat de Kids Euroswan, empresa que ha estat més de 30 anys buscant les últimes tendències del mercat en el sector de la joguina, papereria, regal i tèxtil. "En els últims anys, la nostra empresa ha fet un salt cap al futur, controlant a consciència tots els processos, des del disseny a la producció i distribució, tot això amb una marcada vocació internacional a través de la nostra presència a Barcelona i Hong Kong", apunten des de la seva pàgina web. Amb tot, defensen la seva vocació internacional, ja que volen anar més enllà de ser etiquetats com una empresa catalana.
Albet, per exemple, va nàixer a Osona, però a poc a poc s'ha anat expandint: a partir del 2004 inicien l'activitat a Lleida i Andorra, el 2006 a Girona, i el 2013 a Tarragona. L'expansió més evident és la que arriba de la mà d'Internet, ja que l'any 2016, Albet posa en funcionament la botiga online, a més de traslladar la seu central a Vic, on disposen d'un centre logístic amb més de 2200 metres quadrats. És una empresa de serveis veterinaris i comercialització de medicaments veterinaris, alimentació animal i, en definitiva de tot el necessari pel benestar animal. Segons publiquen en la seva web, compten amb 47 treballadors, tenen tres seus (Vic, Bellpuig i Tortosa), més de 1.800 clients i realitzen vora 200 comandes al dia, gràcies a la seva varietat de 60 marques i 4.000 referències.
Un altre dels exemples és SunAirOne, de Reus, fundada en 2012, que es dedica a realitzar compres d'energia cada dia, adaptades a les necessitats de cada client gràcies al tractament de les dades recollides pels comptadors de nova generació amb tele mesurada, instal·lats per empreses col·laboradores especialitzades, amb la finalitat d'optimitzar el preu al màxim.
A Tradeinn el reconeixement europeu els anima però no els condiciona
També Tradeinn i Torrons Vicens són dues empreses potents en els seus respectius sectors que a VIA Empresa ja hem destacat com a evidents casos d'èxit de l'economia catalana. La primera és el gran ecommerce esportiu creat per David Martin el 2008 que avui dia és una gran empresa amb unes instal·lacions de 15.000 metres quadrats que factura vora 120 milions d'euros i que dóna feina a 200 treballadors. El seu imparable creixement és el que porta al Parlament Europeu reconèixer la seva tasca com una de les empreses catalanes inspiradores d'Europa, un reconeixement que els anima però que "no ens condiciona", com corre a afirmar el seu fundador.
La no menys coneguda Moritz és altra de les companyies destacades. Aixecada actualment per la cinquena i sisena generació de la família fundacional, la cervesa s'ha rellançat amb una visió molt clara: "Aquest projecte no és un sprint, Moritz és una marató", indicava Sergi Martínez, director de màrqueting de la marca, en una entrevista amb VIA Empresa.
Homenatge europeu
El reconeixement que els va atorgar el Parlament Europeu fa uns mesos només va reunir tres de les 13 firmes catalanes: Fruselva, Torrons Vicens i Kpsport, com recull l'ACN. Xavier Salvador, adjunt a direcció general de Go Fruselva, afirmava que la distinció "és important" perquè els reconeix "més enllà de les fronteres". Un fet que, espera, els permeti tenir nous clients a l'estranger i algú "pensi en ells" per obrir nous mercats.
Per la seva part, Arturo Roche, director corporatiu de Kpsport, afirmava que per l'empresa suposa "un honor" repetir en aquest rànquing. "Per a nosaltres representa una gran recompensa la possibilitat de fer networking, conèixer altres empreses europees, poder tenir més projecció i buscar el suport institucional i financer que necessitem", assegurava.
D'altra banda, Àngel Velasco, propietari de Torrons Vicens, explica que per la seva empresa i d'altres empreses familiars "és un reconeixement molt important" i "una gran satisfacció".
Ubicada a Agramunt i fundada el 1775, actualment destina un 24% de la seva producció a l'exterior. Ven a països com França, Bèlgica, Alemanya, Portugal, Itàlia, Anglaterra, Lituània, EUA, Colòmbia, la Xina o Rússia. I en el seu AND està la innovació com a lema, un fet demostrat recentment a Alimentaria, fira en què van presentar el primer torró d'aire, elaborat mà a mà amb el xef Albert Adrià. "Al mercat no hi ha un producte igual. Hem desenvolupat una tecnologia capaç de convertir la xocolata blanca cremosa en una textura suflada, aconseguint una percepció en boca fins ara desconeguda al món del torró", han apuntat des de la companyia.