Inversors orfes i projectes sense llar vagaven pel Mobile World Congress sense un lloc on trobar-se. D'aquesta necessitat neix el 4 Years From Now (4YFN), l'esdeveniment sobre emprenedoria i startups que ha crescut paral·lelament al MWC i que obre les seves portes a Barcelona aquest dilluns. Un esdeveniment de referència internacional que ha incubat les tendències que després han esdevingut mainstream sota l'onada del Mobile i que s'apunta l'èxit de ser el congrés d'startups que ha crescut més exponencialment. Enguany espera més de 20.000 visitants i un miler d'inversors, però el camí fins aquí ha inclòs l'olfacte de l'exdirector de la Mobile World Capital, Aleix Valls, i l'impuls de la GSMA.
Inversors orfes i projectes sense llar
El maig del 2012 Aleix Valls comença a treballar a la Mobile World Capital, que començava a prendre forma com a fundació després d'haver gestionat la candidatura de Barcelona per acollir el Mobile World Congress.
Dins dels projectes de la capitalitat del mòbil s'hi trobaven impulsar el Mobile World Center, centres de competències o la innovació. A tavés del contacte amb les empreses del sector, la fundació detecta que certs segments voldrien gaudir de la plataforma de negocis i el que significa el MWC, però que "per preu, format o configuració de l'esdeveniment, no trobaven el seu espai natural", rememora l'exdirector general de la MWCapital.
En aquella època, el format més semblant dins el MWC al que avui dia és el 4YFN dirigit a empreses petites i startups era l'APP Planet. Aquest espai estava dissenyat per a usuaris o empreses dedicades al desenvolupament d'aplicacions, però que va acabar estant dominat pels marketplaces d'apps. "Es va convertir en un aparador de grans empreses que tenien capacitat per desenvolupar aplicacions, com IBM, Google Play, AppStore... Buscaven desenvolupadors que creessin apps dins dels seus propis marketplace".
El precursor del 4YFN va ser l'APP Planet, una secció del MWC en què els marketplace d'aplicacions mòbils mostraven les seves novetats
APP Planet neix al MWC de Barcelona preveient l'eclosió del negoci de les aplicacions mòbils. La primera edició del MWC a la capital catalana va ser el 2006, un any més tard Apple presenta l'iPhone i el 2008 arriba a Europa i el mercat de les aplicacions comença a créixer a partir de l'arribada dels smartphones.
Startup, innovació i APP Planet es troben sota l'onada del mobile sobretot perquè la majoria d'empreses nascudes en aquesta embranzida són aplicacions. Però el negoci digital evoluciona molt més enllà de les aplicacions per al mòbil: serveis, marketplaces, transport, etc. Casos en què molts cops l'aplicació és només un front end, com ho és un web, no és el producte en si.
Valls, des del a Capital, i conjuntament amb la GSMA detecten aquesta necessitat i proposen muntar un esdeveniment "de petit format orientat a un segment d'audiència com l'emprenedor, l'inversor i una figura incipeint el 2014 com el director d'open innovation, partnerships o responsables de fons d'inversió corporatius, és a dir, càrrecs corporatius que es dediquen a detectar iniciatives interessants per a les grans empreses i on invertir", recorda. La baula perduda dins de l'univers del MWC havia trobat casa seva: "Aquest públic venia a Barcelona a trobar oportunitats de negoci, però la tasca de trobar-se esdevenia costosa". I fer la vida fàcil a aquest públic obre la porta a "complementar l'agenda del Mobile".
El saló de les tendències de futur
Si el nom fa la cosa, com condensem aquest momentum en un nom? "Voliem parlar no del que passa al dia d'avui en la indústria digital o del mòbil, sinó del que vindria", és a dir, d'aquelles idees que en els MWC dels anys següents serien mainstream. Un espai per als emprenedors i inversors per parlar "d'allò que és tendència i que a quatre anys vista tindria un stand al MWC". El brainstorming de noms va començar: "20 years from now? No parlariem sobre cotxes voladors sinó de realitats certes, 5 years from now? potser millor?", recorda. Finalment el consens es va establir en quatre anys. L'acrònim va venir sol. L'organització va tenir un petit problema a l'hora de registrar el nom, perquè "hi ha massa coses que passen cada quatre anys". Per tant el nom no està registrat perquè és inregistrable: "Eleccions, jocs olímpics, etc. 4YFN sí que està registrat, però la frase four years from now no". Segurament "si fos 4,26 years from now sí que es podria haver registrat", ironitza.
Valls: "El 4YFN ha estat l'esdeveniment sobre emprenedoria que més ràpidament ha crescut de la història"
El 4YFN comença a gestar-se al desembre del 2013: "Format, calendari i tot depressa i corrent per arribar a la primera edició centrada sobretot en el contingut congressual i una mica de presència física d'startups". El primer 4YFN va veure la llum en un recó del pavelló 8 del recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona, quan el MWC ja s'havia mudat a Fira Gran Via. Networking, interacció, conferències, reunions, tallers i una petita zona expositiva amb entre 20 i 30 startups van protagonitzar l'estrena.
"Aquella primera edició va ser una bogeria en el bon sentit de la paraula: molta feina, il·lusió i va sortir molt bé", riu Valls. En aquella edició van passar 2.300 persones pel saló i va rebre speakers de WhatsApp, Waze o Doodle. "Va ser una primera edició extraordinària", rememora.
Ara l'interès de les corporacions per les startups és clar com la llum del dia. En aquell moment, però, aquest fet no era tan clar. El maridatge havia de venir. El saló neix en uns anys en què altres esdeveniments de l'entorn europeu s'oloraven el futur: Web Summit Dublin, Le Web o Vivatech a París o Slash als països nòrdics. Alguns han sobreviscut, però el 4YFN ha trencat tots els sostres de creixement. "Potser ha estat l'esdeveniment sobre emprenedoria que més ràpidament ha crescut de la història", proposa Valls.
De 2.000 a 20.000
Les dades ho corroboren. Un any més tard el 4YFN triplica participació i quadruplica xifra d’inversors respecte a la seva primera edició. Més de 8.000 participants, inversors, acceleradores i incubadores acudeixen al saló el 2015. 235 expositors –startups i corporacions – mostren llavors els seus prototips, productes i solucions mobile. Aquell any també arrenca la primera competició d'startups del 4YFN i s'entreguen els premis.
L'any 2016, un total de 12.500 assistents visiten la fira: acull 500 startups i s'efectuen 5.200 reunions entre emprenedors i inversors. Un any més tard, quan se celebren els primers quatre anys del 4YFN, el nombre d'assistents ja arriba als 19.000, un 60% més que l'any anterior. El saló atrau congressites del MWC, acull 600 startups i grans corporacions, 700 inversors internacionals i fins i tot encara la internacionalització amb el primer 4YFN a San Francisco.
L'any passat el 4YFN va tancar la seva edició més internacional amb més de 20.000 assistents consolidat com un dels "punts de referència de l'ecosistema global d'startups". El 2018 la fira acull 600 startups de més de 45 països, 600 inversors i 12 delegacions internacionals.
Donat l'èxit de l'esdeveniment, la patronal dels mòbils va decidir adoptar la gestió i organització de la fira de manera directa per a aquest 2019, en què esperen uns 21.000 visitants, 700 startups d'arreu del món -120 de les quals són catalanes- i més d'un miler d'inversors.