• Empresa
  • Digitalització, diversitat i especialització: la disrupció arriba als fons d'inversió

Digitalització, diversitat i especialització: la disrupció arriba als fons d'inversió

Els 'venture capital' s'examinen davant les noves vies de capitalització de les startups que reclamen experiència i valors

Els fons d'inversió ja no són l'única alternativa per rebre fons de les startups
Els fons d'inversió ja no són l'única alternativa per rebre fons de les startups
Barcelona
27 de Febrer de 2019
Act. 28 de Febrer de 2019

L'escena dels fons d'inversió serà per sempre un grup de gent amb diners que inverteixen en startups assedegades de capital? Les coses poden canviar? Sembla que sí i de fet ja està passant. Les startups es comencen a relacionar de manera diferent amb els fons d'inversió i aquests saben que hi ha maneres alternatives de trobar fons per impulsar el seu projecte. Prova d'això és la concentració de les operacions de venture capital. Segons Laura González-Estéfanic, de The Venture.city, fons ubicat a Miami, l'any passat es va arribar al rècord de 130.000 milions de dòlars d'inversió de venture capital als Estats Units, 26.000 a Europa i 22.000 a Sud-amèrica. Menys rondes (però més grans). Com arriba la innovació als fons d'inversió? Les startups poden escollir i escullen fons que apostin per la digitalització, diversitat i especialització.

Quatre fons d'inversió internacionals reunits al 4YFN han examinat la situació present dels venture capital (VC) al món. Anil Hansjee dirigeix el venture de PayPal per a Europa. Majoritàriament inverteixen en serveis financers i al consumidor. Per a Hansjee, els actuals fons no són "representatius del mercat, crec que els VC ens estem allunyant del canvi, hem de canviar perquè allà fora hi ha moltes maneres noves de fer". Sens dubte, els VC ja no tenen el monopoli i han aparegut noves estructures de  finançament, microfinançament, crowdfunding, crowdlending, etc. "No crec que el VC estigui acabat, sinó que el que hi ha avui dia en quatre anys respondrà només a un tipus d'startups", afirma el portaveu de PayPal. "La disrupció vindrà per aqui: més instruments diferents del classic VC", postil·la.

I amb les noves alternatives de capital, les startups poden permetre's ser més llepafils amb qui posa diners en el seu projecte. Jacky Abitbol és el responsable de Cathay Capital, un fons present en tres continents i que ja ha invertit en 23 empreses. Valor afegit és la resposta als dubtes d'inversors i emprenedors. Els fundadors tenen la idea, fan feina, "però, a les startups els fa falta diners per créxier, nosaltres tanquem el cercle i creiem que no es tracta només d'invertir, sinó de dur valor a les empreses".

Abitbol: "Creiem que no es tracta només d'invertir, sinó de dur valor a les empreses"

Les companyies ara poden escollir quin VC volen: "T’examinaran, demanaran en quines startups has invertit, què vols fer amb els diners, es tracta de quin valor pots aportar a la startup", explica Abitbol. Fins i tot avisa que els fundadors diran: “Parlaré amb els altres fundadors a qui has deixat diners per veure si és cert que els vas ajudar”.

L'alternativa per als fons d'inversió, doncs, és l'especialització. És el cas de KPN Ventures, un fons de 7.000 milions d'euros especialitzat en IoT, Smart Home, cloud, eHealth, etc. És a dir, empreses de base científica. "Hi ha molts més diners possibles i més vies de capitalització, el que veiem com a via de futur és l'especialització, llavors pots afegir valor afegit en un sector concret en què ja tens experiència", segons explica Herman Kienhuis, portaveu d'aquest fons.

Del mateix parer és Peter Cowley, de la xarxa d'àngels inversors europea EBAN. Aquest emprenedor bavarès va iniciar la seva carrera el 1981, ja ha invertir en 67 startups -"10 de les quals han estat fracassos", riu- i que ha invertit 30 milions d’euros el 2018. "Abans compravem equity i ara venem cash, el que volen les startups és coneixement", apunta. Segons el business angel, l"smart money està esdevenint cada cop més important, el que volen les startups és experiència o valor afegit".

Cowley: "Smart money està esdevenint cada cop més important, el que volen les startups és experiència o valor afegit"

No obstant això, Kienhuis també subratlla que els VC han d'innovar i aprofundir en la seva digitalització i abaratir els seus costos per ser competitius" respecte de la resta de vies de finançament.

Qui ho hauria pensat mai: els fundadors d'startups poden escollir VC i aquests han d'oferir valor afegit i experiència als bons emprenedors. Tot i això, els inversors recorden quatre consells per atraure'ls: "Examina't, tingue's clars els objectius, alinea les espectatives amb el fons i tingues una bona relació personal amb el partner".

Incorporar la diversitat al VC

Hansjee reivindica que hi ha col·lectius que estan sent minoritzats per part dels VC, és a dir, que no posen diners en certs projectes: "Als Estats Units, les dones, emprenedors de certes ètnies o col·lectius no accedeixen al VC", com incorporem la diversitat?.

El panell d'experts -quatre homes i una dona- coincideixen en què la disrupció en el sector dels inversors ha de passar per incorporar dones i minories entre els destinataris dels seus diners. "Els dudes i suits estan buscant empreses amb dones fundadores", diu González-Estéfanic.

Abitbol recepta internacionalització per a incorporar la diversitat: "Per a nosaltres la diversitat cultural és molt fàcil d'integrar, perquè hem nascut internacionalment i les cultures estan ben representades". Pel que fa a la presència femenina, Kienhuis proposa les quotes: "A KPN tenim una quota per a dones en la direcció, és la nostra manera", diu.

El portaveu de la xarxa EBAN diu que "el panorama d'inversors està canviant i necessitem que canvii més, actualment només el 25% dels inversors són dones".