• Empresa
  • Les 5 claus per rendibilitzar les xarxes socials a les petites empreses

Les 5 claus per rendibilitzar les xarxes socials a les petites empreses

Com s'han d'optimitzar les xarxes socials a l'àmbit empresarial? Com poden les companyies, independentment de la seva mida, treure el màxim partit d’aquestes?

Les xarxes socials a les petites empreses | iStock
Les xarxes socials a les petites empreses | iStock
profesor de ESIC Barcelona
29 d'Agost de 2022

Per poder optimitzar al màxim els recursos d'una companyia en l'àmbit de les xarxes socials, la clau és saber com focalitzar els esforços de l'empresa a tots els nivells. Com a premissa bàsica, hem de ser conscients que no caldrà comptar amb una inversió faraònica per donar a conèixer la nostra marca o empresa. Tampoc no hem d'haver estudiat un doctorat en la matèria. De fet, les campanyes a les xarxes socials poden ser econòmiques i molt rendibles per aconseguir un bon reconeixement de marca.

És per això que si tens un petit negoci, t'interessa dominar aquestes eines digitals. A continuació et mostraré 5 claus que considero essencials per esprémer tot el potencial de la teva empresa al món de les xarxes socials:

Així que si tens un petit negoci, presta atenció a les 5 claus per esprémer tot el potencial de la teva empresa a les xarxes socials:

1. Anàlisi 

En aquest primer punt, l’objectiu serà investigar i analitzar en profunditat què estan fent els nostres competidors o altres empreses similars. Probablement, molts d'aquests negocis ja comptin amb perfils en xarxes socials, i això servirà com a referent per determinar en quines xarxes socials ens interessa més tenir presència, quin tipus de comunicació volem fer, la freqüència en què ho farem, hashtags més habituals, etc. .

Un altre punt imprescindible serà detectar qui de la competència està duent a terme campanyes de pagament a xarxes socials i anuncis. Serà una altra pràctica a tenir en compte de cara a la posterior preparació de l'estratègia.

2. Continguts

Un cop seleccionades les principals plataformes més rellevants per a l'empresa, cal començar a planificar els propòsits a assolir. Habitualment en màrqueting digital acostumem a organitzar aquests objectius en diferents categories: objectius d'awareness o notorietat de marca (reconeixement, abast, etc.), de consideració (interacció, engagement, etc.) de conversió, venda o fidelització. Per tant, serà important determinar quina és la meta que volem aconseguir, ja que això condicionarà tota l'estratègia que elaborem.

En aquest pas també serà essencial començar a preparar el calendari de continguts. Per fer-ho, haurem de fixar les àrees de contingut que voldrem comunicar (també conegudes com a territoris de contingut) per, posteriorment, traçar l'estratègia de continguts adequada per a la marca. Si som, per exemple, una empresa que instal·la plaques fotovoltaiques, entre els nostres territoris de contingut podríem trobar temes de sostenibilitat, trucs d’estalvi, preguntes freqüents, testimonials de clients, curiositats, contingut corporatiu, etc. El pas següent consistirà a elaborar els continguts de la marca, prèviament a la seva publicació. Hi ha multitud de pàgines per crear infografies o per descarregar fotografies de bancs d'imatges gratuïts. Tot això facilitarà la creació de recursos gràfics que puguin ser compartits.

3. Planificació

Serà recomanable que, un cop es compti amb un volum suficient de contingut de base, utilitzem eines com Hootsuite que permetin la programació a les hores que més ens interessin. Però… Per què hauríem de programar el contingut? Una publicació en l'instant adequat servirà per impactar els nostres usuaris en els moments clau de consum o de més interacció.

Acompanyarem aquest contingut dels hashtags més rellevants per al nostre negoci o amb més abast, per impactar aquells usuaris més propers a la nostra marca. A les xarxes socials, com en molts altres àmbits, la recurrència i la freqüència són claus. Per això, haurem de publicar de manera regular per assegurar que la nostra audiència rep el nombre més gran d'impactes possibles i que no perd interès a la nostra marca.

4. Interacció

Ja sabem quin contingut espera el nostre client de nosaltres i, a més, ja comptem amb un calendari de continguts que es va publicant de manera regular. El següent objectiu serà aconseguir la màxima interacció possible de l'audiència amb totes les nostres publicacions. Una manera efectiva d'aconseguir-ho serà contestar totes les mencions rebudes, tant si són positives com negatives. El secret és donar el màxim servei i atenció al client possible a tota la nostra comunitat. Això també implica aplicar una escolta activa als comentaris, encara que puguin resultar poc beneficiosos per a l'empresa.

Una altra bona pràctica consisteix a treballar respostes predeterminades a la majoria de preguntes o comentaris dels clients. D'aquesta manera, s'agilitza molt més el procés i podrem ser molt més ràpids responent a una mateixa consulta. El que és òptim, però, serà que sempre afegim a aquest missatge predeterminat una capa de personalització per assolir la major proximitat possible amb l'usuari.

5. Resultats

L'últim pas serà de vital importància, ja que en aquesta fase final analitzarem (amb dades) tota la feina feta. Serà el moment de dur a terme una anàlisi integral de totes les campanyes, anuncis i publicacions llançades per determinar quin tipus de continguts generen més interaccions, quin format té més abast o quina és la xarxa social que funciona millor. En aquest punt farem un reporting o, cosa que és equivalent, un informe de resultats per analitzar punt per punt tots els resultats obtinguts, incloent-hi tots els detalls possibles. Com més profunditat donem a cada apartat, millors conclusions podrem treure per aplicar en el futur de la nostra empresa. En aquest document també afegirem tots els aprenentatges obtinguts dins del període analitzat, així com alguns punts de millora que puguin servir per continuar optimitzant tota la nostra activitat a les xarxes socials de la companyia.