• Empresa
  • Un 56% dels conductors a la primera corona de Barcelona no tenen una alternativa de transport públic

Un 56% dels conductors a la primera corona de Barcelona no tenen una alternativa de transport públic

L’enquesta del RACC ha tingut en compte el mode de transport o segons siguin residents de Barcelona o d’altres ciutats de la primera corona

El RACC ha presentat l’estudi ‘Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona | Cedida
El RACC ha presentat l’estudi ‘Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona | Cedida
Redacción VIA Empresa
18 de Juliol de 2024

El RACC ha presentat l’estudi Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona, basat en una àmplia enquesta a més de 2.000 ciutadans de Barcelona i la primera corona metropolitana (en total, 18 municipis) al llarg de l’any 2023. L’objectiu és recollir les percepcions d’aquests ciutadans per entendre el seu grau de satisfacció amb l’ús del seu vehicle i com valoren altres alternatives, com la del transport públic, o futures mesures de la gestió de la mobilitat, com el peatge urbà. L’enquesta ha tingut en compte diferents visions i sensibilitats, segons el mode de transport, com el cotxe o la moto, o segons siguin residents de Barcelona o d’altres ciutats de la primera corona.

 

Anàlisi i correlació amb l’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) de l’ATM

Aquest estudi ofereix una visió complementària als darrers resultats publicats per l’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) 2023, fent focus en els usuaris de vehicle privat en un àmbit intermig entre la ciutat de Barcelona i el conjunt de la seva àrea metropolitana (36 municipis), donat que es disposa de dades de la primera corona metropolitana (18 municipis).

L’EMEF 2023 ressalta el pes relatiu dels desplaçaments en vehicle privat al conjunt del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB), que concentra el 63,3% de la distància recorreguda globalment en dia feiner. Aquest valor tan elevat justifica l’oportunitat i l’interès del present estudi sobre els Usuaris del vehicle privat a la Gran Barcelona.

 

De fet, segons l’EMEF 2023 a l’àmbit tarifari integrat els desplaçaments en dia feiner van créixer un 5,5% per l’increment de població i per l’increment de mobilitat de les persones respecte a l’any 2022.

L’objectiu és recollir les percepcions d’aquests ciutadans per entendre el seu grau de satisfacció amb l’ús del seu vehicle i com valoren altres alternatives

La mobilitat activa va créixer un 6,3%, fruit de l’increment de caminar (+6,6%) i malgrat el descens de la bicicleta (-5,4%). La mobilitat en transport públic va créixer un 14,4%, fruit de l’increment de bus, metro i la resta de modes ferroviaris. La mobilitat en vehicle privat va créixer un 0,4%, fruit de l’increment dels desplaçaments en cotxe (+1,3%) i moto (+3,5%) i malgrat el descens de les furgonetes (-21,5%).

Per tant, l’EMEF 2023 posa de manifest que els desplaçaments en dia feiner en vehicle privat respecte a l’any anterior baixen en pes relatiu (del 34,2% al 32,5) però pugen en valor absolut (de 6,56 milions a 6,59 milions) a l’àmbit SIMMB.

En definitiva, la radiografia de l’usuari del vehicle privat a la primera corona metropolitana en dia feiner subratlla la necessitat d’una planificació integral de la mobilitat, amb una gestió equilibrada i eficient de les diferents alternatives de mobilitat que ofereixi solucions sostenibles i assequibles a les necessitats del conjunt dels usuaris.

El perfil de l'usuari del vehicle privat

El perfil de l’usuari del vehicle privat

El perfil de l’usuari del vehicle privat | iStock

Els dies feiners, els usuaris de vehicles privats (cotxe i moto) a Barcelona i la seva primera corona són principalment homes de 30 a 64 anys. Un 60,7% d'aquests usuaris pertanyen a un perfil socioeconòmic baix o mitjà. Un 56,5% dels usuaris de vehicles privats realitzen trajectes que connecten fora de Barcelona o tenen origen o destinació a la ciutat, mentre que un 43,5% realitza desplaçaments exclusivament interns dins de Barcelona.

Encara que el cotxe és el vehicle més utilitzat entre els usuaris, un terç d'ells opta per la moto. És notable que el 31% de les dones utilitzen moto, en comparació amb el 34,9% dels homes. Les motos tenen un ús generalitzat en desplaçaments interns dins de Barcelona (64,6%), en contrast amb l'ús del cotxe (33%). 

Pel que fa als desplaçaments en cotxe, les dones fan més viatges fora de Barcelona (46%) en comparació amb els homes (33,8%). Quant a l'ocupació dels vehicles, el 30% dels usuaris de cotxe a Barcelona i la seva primera corona transporten passatgers addicionals.

Motius pels quals no utilitzen transport públic

Imatge d'una màquina al transport públic | ATM
Imatge d'una màquina al transport públic | ATM

Els factors que determinen les decisions sobre la mobilitat dels usuaris inclouen la disponibilitat de combinacions amb transport públic, la percepció del temps de viatge i la comoditat. El 51,1% dels usuaris de cotxe i moto a Barcelona i la seva primera corona indiquen que no tenen alternativa de transport públic.

A més, el 57,6% dels usuaris de vehicle privat (cotxe i moto) que es desplacen pels municipis de la primera corona asseguren que no tenen una alternativa viable de transport públic. Globalment, el 53,8% dels usuaris de vehicle privat amb desplaçaments de connexió, és a dir, amb origen o destinació a Barcelona, afirmen no tenir una alternativa viable en transport públic.

Perspectiva de canvi: cotxe elèctric

Imatge d'un cotxe elèctric | iStock
Imatge d'un cotxe elèctric | iStock

Un 13% dels usuaris de vehicle privat a Barcelona i la primera corona té previst comprar un cotxe en els pròxims anys.

Dels usuaris de vehicle privat a Barcelona i la primera corona que planeja adquirir un cotxe en els pròxims anys, el 45,3% optarà per un híbrid, el 18,6% per un de gasolina, el 10,9% per un dièsel i l'11,3% restant per un elèctric. L'elevat cost és el principal obstacle per adquirir vehicles elèctrics.