La conduccióconnectada i autònoma és el somni de sector de l'automoció. El cotxe autònom, mitjançant l'avenç del 5G, la caiguda de la latència de les connexions mòbils i el replantejament de la cadena de valor de la indústria cap a l'electrificació, que ja suposa un canvi de processosproductius prou important per a introduir-ne de nous, marquen el futur del cotxe i la mobilitat privada en carretera en general. Tot i la presència de les condicions tecnològiques perquè aquesta transició sigui, com a mínim, teòricamentviable, la seva implementació deixa encara moltes incògnites, des de la seguretat dels vehicles autònoms fins a la seva sinergia amb les infraestructures viàries. La managing director d'Accent April Wirtz destaca el gran rol de la connectivitat i els seus proveïdors en aquesta reconversió, que considera "la gran revolució de la mobilitat intel·ligent".
A una de les taules de debat "més candents" del Mobile World Congress, representants de totes les branques de l'automoció autònoma i connectada han analitzat l'estat actual del sector i els requeriments per a portar al gran públic un vehicle autònom en què es pugui confiar. "Un ecosistema intel·ligent – afirma Johannes Springer, Program Lead del projecte de 5G per automoció de Deutsche Telekom – és un ecosistema on tots els dispositius estan connectats entre ells". Durant tota la taula de debat, els ponents s'han trobat en un punt comú: un aprofitament fins a les últimes possibilitats de la tecnologia 5G és essencial per a qualsevol aspiració d'una mobilitat intel·ligent efectiva.
Brown: "Si som capaços d'integrar els dispositius connectats, veurem serveis que mai havíem imaginat"
El Business Development Manager de Thinkware, TimSagar, lamenta, però, que aquesta connectivitat encara no compta amb l'abast geogràfic suficient com per una conducció autònoma que arribi a tot el territori. Les abundants zones grises que encara queden pel que fa a la connectivitat mòbil d'última generació deixen regions senceres de molts països europeus fora de l'abast d'una conducció autònoma fiable. "Els vehicles autònoms es pararien si arriben fora de l'espai de cobertura 5G", lamenta Sagar, que considera que "Sense la cobertura bàsica a tot el territori, la transició és impossible".
Springer, però, nega que la connectivitat al 100% del territori sigui requeriment sine qua non per a la mobilitat connectada. Un vehicle autònom necessita, a més d'infraestructures, un "consumidor ben informat" que conegui els límits de la tecnologia al seu abast, i que estigui informat de "quan prendre el control de la conducció". La necessitat d'una cobertura total, a més, faria impossible qualsevol iniciativa de vehicle autònom, en tant que, segons el directiu de Deutsche Telekom, "no veurem una situació amb el 100% de cobertura de les xarxes terrestres". En les limitacions planetàries, per Sagar, està la solució. "Hem de mirar a Tesla – afirma – una bona idea seria instal·lar un backup de connectivitat per satèl·lit en tots els vehicles autònoms", que permetria, teòricament, cobertura suficient en tot el conjunt del territori – una noció, per la reacció d'Springer, aliena a molts players de la indústria.
Més enllà de les infraestructures i la seva aportació a les possibilitats mateixes de la connectivitat viària, la implementació del 5G en una gran xarxa de dispositius roman un dels processos claus – i més "excitants", segons el Business Development Manager de Valid, SamBrown – per a popularitzar i democratitzar una mobilitat autònoma en el mainstream dels consumidors. "Si som capaços d'integrar els dispositius connectats – el vehicle amb l'habitatge, per exemple – veurem serveis que mai havíem imaginat". A més, emergeix un nou mercat en el desenvolupament d'aplicacions i interfícies que connectin tots els dispositius connectats. "Aquí és on veurem grans escalats", tanca Brown.
Serveis de qualitat
"Ara mateix – afegeix el MEC Solutions Architect de Vodafone Niclas Mattheus – tenim una latència d'entre 55 i 150 mil·lisegons entre que surt una informació d'un vehicle connectat i que pot respondre". Aquest marge temporal fa impossible la resposta immediata necessària per a la conducció autònoma fora de circuits tancats. L'objectiu de les telcos i els fabricants d'automòbils, doncs, és rebaixar aquesta latència. Les dues tecnologies que portaran aquesta caiguda del ping que permeten una conducció autònoma fiable seran – com sempre – el 5G i la computació als marges.
Mentre que l'acceleració de la connectivitat mitjançant capacitats del 5G com l'arquitectura en capes, que permet prioritzar aquells serveis que necessitin una resposta més ràpida, la computació als marges de múltiple accés, o MEC – per les seves sigles en anglès Multi-access Edge Computing – permet el processament de les dades en el mateix vehicle, amb programes de machine learning que ofereixen respostes immediates sense necessitat de connectivitat. A més, per la naturalesa d'aquestes tecnologies i la seva interoperabilitat, quan estiguin disponibles al mercat seran cada cop més efectives, en tant que el processat i aprenentatge del programari milloraria amb l'augment progressiu de dispositius a la xarxa.
Des del sector telco, Springer comparteix aquesta visió, i considera que "la clau està en la qualitat del servei". Tot i que les companyies de telecomunicacions ja són capaces de gestionar amb certta celeritat alguns serveis complementaris a la mobilitat, com els serveis d'emergències, l'actual estructura és "definitivament insuficient". En aquest sentit, el representant de l'operadora alemanya considera necessari que als diferents actors implicats a la indústria diferenciïn els usos de la connexió, per tal de gestionar-los de manera òptima segons les seves característiques concretes. En aquest sentit, Mattheus destaca l'exemple de la col·laboració de Vodafone amb Porsche, que ha permès establir un marc de proves amb vehicles reals que identifica les diverses capes i serveis a considerar a l'hora de gestionar la mobilitat autònoma.
Aplicació transversal
La multiplicitat d'aquests casos d'ús ha estat en el centre del desenvolupament de les tecnologies de mobilitat connectada que ha portat a terme en els darrers anys Telefónica. L'experta en innovació i connectivitat vehicular de l'operadora LetíciaLópezDomingo rememora més de tres anys de desenvolupament, que han portat la mobilitat connectada de la companyia des del vehicle privat en entorns urbans fins a la gestió de les grues d'una terminal portuària intel·ligent. El 5G, coincideix, és essencial per aplicar aquesta perspectiva, perquè les subseqüents fases del seu desenvolupament possibilitaran l'ocupació de "tot el seu espectre".
López: "En el futur veurem vehicles i infraestructures que produiran i emetran dades, i la qualitat d'aquestes dades és clau"
Així, en el projecte de Telefónica apareixen tres fases de mobilitat connectada: una primera, dedicada a la gestió del vehicle compartit – amb les seves pròpies dificultats i reptes de desenvolupament, com la detecció de vianants i usuaris vulnerables – una segona, dedicada a la digitalització i connectivitat de les carreteres – materialitzada en el primer túnel connectat per 5G a l'estat, que connecta càmeres i sensors mitjançant tecnologia IoT per ampliar l'abast de la captació de dades – i un tercer, els entorns industrials, que demanen un mapejat del posicionament dels dispositius molt més acurat que el de la resta de projectes.
"En el futur – preveu López – veurem vehicles i infraestructures que produiran i emetran dades, i la qualitat d'aquestes dades és clau". En sintonia amb la resta de ponents de la taula, la representant de Telefónica considera les tecnologies avançades, des del 5G a la computació als marges, "essencials per a complir amb els reptes de futur de la mobilitat", amb els que, com ha volgut reiterar, l'empresa està "completament compromesa".