Set marques de la indústria de l’automòbil ja tenen els seus manuals d’instruccions en català. Ford, Seat, Cupra, Mazda, Tesla, Toyota i Lexus disposen a les seves webs dels manuals en català per consultar i descarregar d’un total de 65 turismes. El Departament de Cultura, a través de la Secretaria de Política Lingüística, manté contacte amb els principals fabricants per ampliar l’ús del català en els productes i serveis.
Seat va ser la primera marca a oferir els manuals en català i actualment hi té disponibles en línia totes les versions de vehicles fabricats a partir de 2018. La seva marca esportiva, Cupra, ofereix en català quatre dels cinc models a la venda. Per la seva part, Mazda ha traduït els manuals de totes les últimes versions de cotxes, i Tesla ofereix en català quatre dels sis models venuts a Europa. Les marques del grup Toyota són les que tenen, en nombres absoluts, més models amb manuals en català en línia: Lexus, la branca de vehicles de luxe del grup, disposa de nou models, i Toyota, vint-i-sis, entre els quals hi ha Corolla i Yaris, que tenen moltes vendes.
Ford és una altra de les marques que s'han sumat a l'aposta pel català. L’empresa americana es va comprometre amb la Secretaria de Política Lingüística a oferir els manuals en línia en català dels nous dissenys apareguts al mercat a partir de 2021 i, de moment tenen a disposició del client les guies del Ford Puma, Ford Explorer i Ford Mustang Mach-E. Per altra banda, la coreana SsangYong, si bé no ha publicat cap guia específica en la nostra llengua, sí que té disponible en català al seu portal web la guia de servei comuna als seus models, amb les informacions relatives a les garanties, l’assistència, el manteniment i les reparacions.
La incorporació de la llengua catalana als webs, sistemes d’infoentreteniment i manuals en versió impresa continuen sent grans reptes del sector, però els 65 manuals en línia ja disponibles en català representen un bon indicador de progrés en aquest àmbit i un estímul per continuar creixent.
Seguint el model d'aquestes marques, que ja estan publicant en català els manuals de tots els seus nous vehicles, la indústria de l'automòbil es troba davant d'una oportunitat única d'apostar a la vegada per la sostenibilitat mediambiental i la sostenibilitat lingüística. En l'aposta del sector per la descarbonització amb els nous models híbrids i elèctrics, és moment de fer una passa endavant i sumar el català a la carta de serveis de les empreses. A banda dels manuals del propietari i els serveis d’infoentreteniment, les marques s’han de posar al dia en la manera com s’aproximen al client en els seus webs, ja que per al consumidor cada cop resulta més paradoxal que moltes d’elles ofereixin la llengua catalana en els webs de marca o de concessionaris al domini .ad d’Andorra, i no facin el mateix en els webs de marca o de concessionaris espanyols, on tenen el gruix de milions de clients potencials.
En aquest canvi de paradigma els consumidors també tenen un paper important a jugar. Potser no en són del tot conscients, però la llei els atorga uns drets lingüístics inclosos al codi de Consum, segons els quals poden “rebre en català les informacions necessàries per al consum, l’ús i el maneig adequats dels béns, d’acord amb les seves característiques, amb independència del mitjà, format o suport utilitzat, i, de manera especial, les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de la salut i la seguretat”. Fent valer els seus drets, el consumidor ajudaria les marques a ser coherents amb els seus propis valors com a empreses centrades en el client, respectuoses amb la llei i obertes als canvis.
Per la seva banda, la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura impulsa el programa Emmarca’t amb l’objectiu que grans marques de diferents que operen a Catalunya augmentin l’ús del català en els productes i serveis que ofereixen. Essent el sector automobilístic un d’ells, la Secretaria de Política Lingüística manté contacte amb totes les marques associades a l’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions) perquè ofereixin en català els manuals d’usuari, aplicacions mòbils, sistemes d’infoentreteniment, pàgines web i la resta de serveis que ofereixen les marques del sector.