La fira més gran del món dedicada al sector audiovisual, l'Integrated Systems Europe (ISE) engega motors a la Fira Gran Via de Barcelona del 4 al 7 de febrer de 2025. En aquesta ocasió, a part de prometre ser l'edició més gran de la història de l'esdeveniment -els agradaria superar el Mobile World Congress-, disposen d'un espai d’exhibició ampliat que ha crescut més d’un 20% respecte a les últimes edicions. Les inscripcions d'enguany també han augmentat un 20%, amb membres registrats de la resta d’Espanya i Europa, així com amb una forta presència d’Àsia, Amèrica del Nord i Amèrica Llatina. A continuació, set claus perquè les empreses catalanes puguin treure pit i esprémer encara més totes les oportunitats de negoci d'un sector que es troba en auge a Catalunya. Les xifres actuals: 8.636 milions d’euros de volum de negoci, 4.100 empreses, 42.000 treballadors i 3% del PIB català.
1. Demostrar als visitants que el sector audiovisual català és madur
Més enllà de tots els reconeixements i premis que han rebut recentment La casa en Flames o 47 als premis Gaudí o als Feroz, la resta del sector audiovisual de Catalunya també brilla i va a bon ritme. A més, engloba la creació, la producció, la distribució i l'exhibició de continguts que combinen elements visuals i sonors, amb activitats i indústries relacionades amb l'entreteniment, la comunicació i la tecnologia.
En aquests moments, si es radiografia el sector i segons dades d'Acció, es tracta d'una indústria madura. Per fer-ho més entenedor, el 62,4% de les empreses del sector audiovisual es van establir a Catalunya fa més de 10 anys. A més, el 9,2% de les empreses són exportadores regulars i el 4,1% de les organitzacions són filials estrangeres.
El 62,4% de les empreses del sector audiovisual es van establir fa més de 10 anys
El sector genera el 3% del PIB de Catalunya i, com a curiositat, el 48,4% de la facturació prové de grans empreses. La resta prové del subsector del desenvolupament i de la producció audiovisual.
2. Les connexions entre les empreses de renom i els espais de referència
Entre les companyies més reconegudes de la cadena de valor del sector audiovisual a Catalunya hi ha les veteranes Mediapro, Lavinia, Gestmusic, Diagonal TV, Abacus, Minoria Absoluta, El Terrat, Brutal Media o Filmax. En el món dels videojocs destaca Socialpoint, Scopely, Gameloft o Ubisoft.
Entre els punts forts del sector audiovisual hi ha els espais de referència com ara la Catalunya Media City que s’ubicarà a l’espai de les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs o a infraestructures destacades com el Parc Audiovisual de Catalunya, el BlackFish Studio o el Palo Alto, promogut per l’Ajuntament de Barcelona.
Al sector audiovisual hi ha 335 startups, més del doble que el 2019
Actualment, Barcelona és un dels principals hubs de startups de la Unió Europea. Si hi ha més de 2.100 empreses emergents a Catalunya, en la indústria audiovisual n'hi ha 335, més del doble que el 2019. Entre els principals noms hi ha ProtoPixel, Trendia, Watchcity, Futura VR Studio, ATM Media, SEOinhouse, Bloobirds, Dynamo Video, Sounds Market o Muse Scene Lab.
3. L'aposta pel talent
En aquests moments, el 25% d’estudiants de màsters i graus relacionats amb el sector audiovisual a l’estat espanyol viuen a Catalunya. A més, la distribució per gènere d'aquests 12.774 estudiants és del 57% de dones i del 43% d’homes. Entre altres agents capdavanters hi ha el Clúster Audiovisual de Catalunya -que té 220 membres de tota la cadena de valor de l’audiovisual- fins a 18 centres universitaris que formen als estudiants en comunicació audiovisual. No ens podem oblidar, de l’efecte tractor que significa la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals amb un pressupost que aquest 2025 serà de 335,5 milions d’euros.
El Clúster Audiovisual de Catalunya compta amb 220 membres de tota la cadena de valor audiovisual
Catalunya ha estat històricament un bressol d’importants talents del sector audiovisual, tot aportant figures destacades en el món del cinema, de la televisió, de la música i d’altres disciplines creatives. Aquestes personalitats han contribuït a la projecció de Catalunya a escala internacional gràcies al seu talent i al seu compromís amb la cultura. Des d'Acció destaquen figures com els actors Úrsula Corberó i Sergi López, els directors Juan Antonio Bayona, Jaume Collet o cantants com Rosalía i Julieta. Entre els dobladors hi ha Albert Trifol o Joan Pera i de periodistes audiovisuals reconeguts hi ha el cas de Jordi Évole i Carles Porta.
4. El repte d'atraure més inversió
Si es mira a la resta del món, a parer de Jaume Baró, conseller delegat d’Acció, hi ha moltes oportunitats de negoci internacional per a l’empresa catalana del sector audiovisual a 14 països. D'aquests hi ha els Estats Units, Mèxic, Canadà, Bèlgica, Argentina, Dinamarca, Finlàndia, Índia, Corea del Sud, Japó o Xina, entra d'altres. Tot i això, després de la pandèmia de la covid-19, els països que més han invertit a Catalunya han estat el Regne Unit (115 milions d'euros), els Estats Units (73 milions), Suècia (34 milions), França (33 milions), Dinamarca (25 milions), Aràbia Saudita (19 milions), Xina (16 milions) i els Països Baixos (15 milions).
Els països que més han invertit al sector audiovisual català han estat el Regne Unit (115 milions d'euros), els Estats Units (73 milions) i Suècia (34 milions)
Entre els motius d'inversió, els directius internacionals destaquen majoritàriament de Catalunya la disponibilitat del talent qualificat, la proximitat amb els mercats i els consumidors, la tecnologia i innovació, el creixement del mercat domèstic, l'existència d'un clúster sectorial i la qualitat de vida. En menys mesura, incorporen les infraestructures de transport o l'entorn normatiu.
5. L'ISE més gran de la història
Més de 1.600 empreses com Samsung, LG Electronics, Epson, Panasonic, Lang, BlackMagic, Harman o Microsoft exposaran solucions innovadores d’un sector que va sortir reforçat del canvi d’hàbits després de la pandèmia. El tret de sortida del saló va ser durant el sopar de gala que van fer els organitzadors i institucions el dilluns 3 de febrer a la Llotja de Mar de Barcelona, que es va fer amb la presència del president Salvador Illa i de l’alcalde Jaume Collboni. El sector arriba a la cita amb bona salut i amb el repte d’adaptar-se a la tecnologia canviant, com ara la irrupció de la intel·ligència artificial (IA).
En total, l’ISE ocuparà un 20% més d’espai i preveu superar el rècord de visitants de l’edició anterior, de 73.800 persones, xifra que va superar el màxim que van aconseguir a Amsterdam (70.000), la seva anterior seu. L’organització recomana als visitants que planifiquin bé el seu pas per la fira, que s’estén en un espai de més de 10 camps de futbol.
L'impacte econòmic de la fira pot ser un 20% superior al de l'any passat, quan va assolir els 468 milions d'euros
El director general de l’esdeveniment, Mike Blackman, ha detallat que l’aterratge a Barcelona va ser “la decisió correcta” perquè ha permès al saló continuar creixent en espai i també obrir-se a nous mercats. Aquest any l'impacte econòmic de la fira pot ser un 20% superior al de l'any passat, quan va assolir els 468 milions d'euros. A més, durant les tres edicions anteriors, l’ISE ha promogut l’aterratge d’empreses internacionals com ara B-Tech, Lang, Aztec i LiveU, amb l’obertura d’oficines locals.
A més, segons destaca a VIA Empresa Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya, "el públic que ve a l'ISE va des dels CEO, directors tècnics, directors de sistemes i directors de màrqueting de les mateixes empreses del sector". "El que s'està intentant, cada vegada més, és que vinguin més professionals vinculats als continguts", continua l'expert. És a dir, es tracta de perfils que compren continguts i experiències immersives i utilitzen la fira per conèixer a fons les darreres tendències, a més de comptar amb sistemes audiovisuals aplicats a la sanitat i l'escola.
6. Un programa ambiciós
El tema estrella d’enguany serà el talent com a eix central del programa, amb iniciatives com el Fast Forward Friday, que posarà en primer pla el talent emergent i les oportunitats professionals. També es comptarà amb Brian Solis, un dels principals experts mundials en innovació digital i intel·ligència artificial, que serà l’encarregat d’oferir la conferència inaugural. Solís és reconegut per les seves contribucions a la intersecció entre la tecnologia, els negocis i la cultura. A més, el programa de continguts d’aquest any s’ha ampliat per incloure temes clau com la intel·ligència artificial, l’àudio, la ciberseguretat, la sostenibilitat i el retail.
Blackman (ISE): “Catalunya té un pont històric i geogràfic entre Europa i Amèrica Llatina i volem enfortir les connexions dins del sector audiovisual entre les dues regions”
També es durà a terme un Hackathon, organitzat entre universitats catalanes i internacionals per “fomentar connexions significatives entre estudiants, acadèmics i líders de la indústria”. Blackman ha declarat que volen empoderar la pròxima generació de membres del sector audiovisual i proporcionar-los la guia i habilitats necessàries.
El líder de la fira també ha volgut donar un protagonisme rellevant de l’Amèrica Llatina de l’ISE 2025, que tindrà gran impacte amb l’European Latin American AV Forum (ELAF). “Catalunya té un pont històric i geogràfic entre Europa i Amèrica Llatina i volem enfortir les connexions dins del sector audiovisual entre les dues regions”, ha declarat.
7. Inspirar-se amb les noves tecnologies
El president del Clúster Audiovisual de Catalunya declara que les empreses de l'audiovisual "han d'estar molt al dia de totes les innovacions que incideixen amb la manera de treballar, els nous models de negoci i els perfils que s'han d'incorporar a les empreses audiovisuals". Lluny de limitar-se a la creació de contingut, la indústria audiovisual inclou un ampli espectre d'aplicacions, des de sistemes de videoconferència fins a experiències immersives als parcs temàtics. Com s'ha esmentat anteriorment, el sector actua com un pont entre el contingut, l'espai i la tecnologia, i transforma la nostra forma de viure, treballar i entretenir-nos.
Amb un impacte transversal en sectors com l'educació, la salut, el retail i els esdeveniments en viu, "la indústria audiovisual ofereix solucions innovadores que redefineixen la comunicació i la interacció, en integrar la tecnologia a la vida quotidiana de maneres sorprenents", declaren els organitzadors de l'ISE.
També hi haurà l'Innovation Park que acollirà una àmplia gamma de noves empreses que presentaran els darrers avenços en tecnologia audiovisual. Al cor de l'Innovation Park es podrà trobar el Pitching Stage, una plataforma perquè les startups comparteixin les seves idees visionàries, a part d'estar envoltades de membres que inverteixin en capital risc.