Fins a l’esclat de l’era del màrqueting i les grans superfícies, el packaging no era res més que la manera d’embolicar un producte. Una simple capsa, una llauna, un cartró... Tot es limitava a l’elecció d’un material que conservés les propietats del producte intactes com més temps millor. La ferotge competència dels lineals i la necessitat de diferenciar-se en un mercat cada cop més saturat ha fet de l’empaquetat tot un art amb capacitat per interactuar amb el consumidor, comunicar els valors de l’empresa i transmetre tot tipus de sensacions.
Segons un estudi de Booz&Company, el 85% dels compradors situen el packaging com un dels elements més decisius en la seva elecció de compra, per sobre de les accions de màrqueting fora del punt de venda.
En aquest article revisem set casos que demostren com el packaging pot ser, en moltes ocasions, tan important com el mateix producte.
1 - Yatekomo
Quan van sortir al 2013, els noodles no eren precisament una novetat del mercat. Així doncs, com s’explica que en els seus primers tres anys als supermercats hagin venut més de 150 milions d’unitats? Més enllà de la potent campanya publicitària, una de les claus va ser la confecció d’un got que forma part del producte.
L’envàs permet escalfar l’aigua per cuinar i consumir els fideus al seu interior. Una innovació que ha situat els Yatekomo com una de les opcions de menjar precuinat favorites pels compradors.
2 - Italian Spaghetti
Quantes vegades s’ha trobat fent pasta sense saber si les quantitats llançades a l’aigua bullint serien les adequades? El dissenyador britànic Neal Fletcher va trobar la solució a aquest problema amb la creació d’un envàs que, en un dels seus extrems, ofereix les mesures exactes per treure fins a sis racions d’espaguetis.
La invenció no fa més que depurar el clàssic truc de calcular racions en funció dels fideus que caben en la circumferència que surt d’unir els dits polze i índex, però no se li havia acudit abans a ningú.
3 - The Deli Garage
Hem parlat de pasta i no hi ha res millor per rematar aquests plats que un bon formatge italià. Un parmesà, per exemple. El problema d’aquest producte és la dificultat de tallar el bloc compacte en tires fines.
L’agència alemanya Kolle Rebbe va trobar la solució amb el llançament per la marca The Deli Garage d’uns parmesans en forma de llapis que es venen juntament amb una maquineta. Sens dubte, una manera enginyosa de solucionar l’única debilitat d’un producte gurmet.
4 - Aquilegia
Pocs regals fan més il·lusió que un bon lot de vins. Si tenim una bodega, sempre els podrem endreçar i esperar a la millor ocasió per presentar-los a taula. Però no tothom compta amb aquest luxe.
La marca Aquilegia va idear un packaging pensat per a guardar les seves ampolles de la manera més adequada sense necessitat de tenir un espai pensat. Els seus vins vénen en una capsa de fusta que, al desplegar-se, es transformen en una petita estanteria. Disseny i usabilitat en un envàs.
5 - Trident
El packaging estratègic no sempre ha de ser útil. També pot ser un element de comunicació. Un dels missatges més repetits per les marques de xiclets és l’efecte blanquejador que tenen els seus productes. I com plasmar-ho mitjançant l’envàs? Convertint-lo en un gran somriure.
Això és el que va fer Trident aprofitant el llançament dels seus nous xiclets sense sucre, que prometien un “somriure més blanc i brillant”. Sota aquest eslògan van convertir les capses en un expositor de tot tipus de boques somrients, on els xiclets feien la funció de dents. Un element divertit i que va tenir un gran impacte a xarxes socials com Instagram, on els usuaris van penjar les seves fotografies amb el packaging.
6 - Festina
El consumidor, de vegades, pot ser extremadament desconfiat. Així ho van comprovar a Festina quan van llançar la seva col·lecció de rellotges submergibles. Els compradors no estaven convençuts de mullar un producte de tant valor.
Una vegada més, la marca va trobar la solució en el packaging. L’agència alemanya Scholz&Friends va idear un envàs transparent i ple d’aigua on aniria el rellotge. D’aquesta manera, el client d’una rellotgeria podia veure d’un sol cop d’ull com, efectivament, aquell rellotge estava preparat per submergir-se.
7 - Mr. Clean
Acabem amb un exemple de com el packaging pot donar una segona vida al producte. La versió americana de Don Limpio, Mr. Clean, va voler relacionar els seus productes amb el seu logo, un senyor forçut i ben preparat físicament. Per fer-ho, van convertir el seu envàs en peses de gimnàs.
D’aquesta manera, un cop l’usuari acabava amb el producte podia reomplir l’envàs i utilitzar-lo per fer exercici a casa.