8tv, al caire de l'abisme

Nicola Pedrazzoli, que va passar als comandaments de la cadena després de dues dècades de pèrdues, no ha estat capaç de remuntar la seva situació

Nicola Pedrazzoli esperava consolidar-se sobre el 4% i amb prou feines ha arribat a l'1% | Cedida
Nicola Pedrazzoli esperava consolidar-se sobre el 4% i amb prou feines ha arribat a l'1% | Cedida
Barcelona
08 de Juny de 2023
Act. 08 de Juny de 2023

Fa justament dos anys i tres mesos vam parlar en aquest mateix aparador de la posada en funcionament de la nova 8tv, la cadena hereva d’aquella que era propietat del Grup Godó, i amb la que comparteix nom i freqüència. Després de dues dècades de perdre-hi diners, els Godó van llançar la tovallola i van traspassar el canal a un vell conegut de l’ecosistema audiovisual català, Nicola Pedrazzoli, l’italià autoproclamat deixeble de Silvio Berlusconi.

L’historial de Pedrazzoli (Canal 50, Canal Català TV) no permetia ser gaire optimistes pel que fa a la qualitat dels continguts de la nova 8tv, que finalment no ha sorprès la concurrència i s’ha entregat aquests dos darrers anys a fer una televisió molt propera a allò que s’anomena tele-escombraria. La realitat ha mostrat que el públic català no és especialment seguidor d’aquest tipus de producte, deixant les audiències en uns nivells ínfims, fins i tot per sota de les expectatives de Pedrazzoli i del seu soci financer, el burgès Borja García-Nieto Portabella (esperaven consolidar-se al voltant del 4% i amb prou feines han arribat a l’1%). Entregar-se a la ultradreta, convidant elements de VOX al seu programa estrella, va ser un darrer intent desesperat de donar el tomb a la situació, però més que això, la iniciativa va servir per acabar de posar la làpida a la cadena. Les baixes audiències han portat el negoci a una situació molt compromesa, fins al punt que s’ha declarat un preconcurs de creditors, pas previ a una probable intervenció de la cadena per part d’un administrador concursal.

La realitat ha mostrat que el públic català no és especialment seguidor de la tele-escombraria, deixant les audiències en uns nivells ínfims

No és possible conèixer els resultats financers de la companyia en el darrer exercici tancat, el del 2022, però ens en podem fer una idea si sabem que el 2021 l’empresa Emissions Digitals de Catalunya, va aconseguir perdre més d’un milió i mig d’euros sobre una facturació de 3,3 milions. Tertulians cridaners, concursants nus, sèries dels anys seixanta, presentadors reciclats que han viscut temps millors i Pilar Raholainexplicablement no han aconseguit enganxar a l’audiència, i és que hauria estat una gran sorpresa que hagués succeït el contrari. La idea de crear un programa titulat El Fax com a pretesa seqüela del Faqs de TV3 tampoc no és una de les pensades més brillants de la història de la televisió mundial. Ja seria ironia que el rebot del gat mort el protagonitzés la cadena gràcies a la presència de Sílvia Orriols, controvertida regidora de Ripoll per Aliança Catalana.

Davant del gegantí precipici que s’obre davant dels peus de 8tv, Pedrazzoli (@Pedrazzolinic) va respondre a un tweet on un usuari li preguntava si la primícia del diari Ara sobre la situació de 8tv era certa. La resposta de l’italià va ser: “Totalmente, pero solo yo sé los verdaderos motivos por los cuales se llegó a esta conclusión. Y es hora de explicarlos”.

Això va ser el passat 2 de juny i ara encara estem esperant aquesta explicació, però seria sorprenent que la resposta a tot plegat no fos a les baixíssimes audiències del canal. I com a prova que al circ Pedrazzoli els nans s’han fet jugadors de bàsquet, els ingressos que percebia l’empresa per les freqüències del canal múltiplex que llogava a tercers, també s’han evaporat o estan en camí de fer-ho. Per una banda, i com ja vam comentar en el seu moment, el canal Fibracat -de l’operadora de telefonia homònima- va tancar les emissions i ben aviat ho farà BarçaTV, perquè com és sabut el FC Barcelona ha decidit clausurar el seu ruïnós canal de televisió després d’un quart de segle d’emissions sense propòsit ni rumb.

Seria interessant preguntar-se si no seria més fàcil muntar un canal de televisió que oferís qualitat i que no resultés ofensiu als espectadors. Sembla demostrat que quan algú posa en òrbita un format treballat i amb qualitat, l’audiència hi arriba.