El 1968, en ple Franquisme, un grup de mestres i famílies de l’Associació de Mestres Rosa Sensat va posar la primera pedra d’una cooperativa per difondre i crear contingut al voltant de l’educació i la cultura catalana. Va ser l’origen d’Abacus, que 55 anys després és un projecte únic que factura al voltant de 100 milions d’euros, dona feina a més de 700 persones i té un milió de socis.
“Abacus va néixer per donar resposta i servei al món de l’educació en un moment fosc del nostre país, però ho va fer amb molta energia per fer avançar l’àmbit educatiu. Calia llum”, explica Salva Garcia, codirector general de la cooperativa. L’objectiu era facilitar l’accés a productes en català de qualitat i bon preu per al món de l’educació, la cultura i l’esbarjo.
Salva Garcia: “És una marca estimada i que la gent se l’ha fet seva”
Amb el pas dels anys s’ha consolidat com un referent en la societat catalana per accedir a contingut educatiu, cultural i lúdic, com destaca Salva Garcia: “Avui, Abacus és un reconegut projecte de transformació social i de propietat compartida, un referent de confiança, molt arrelat a la comunitat educativa, que aconsegueix impacte econòmic i social a través de la seva activitat, mantenint sempre la voluntat transformadora”.
“És una marca estimada i que la gent se l’ha fet seva”, ha emfatitzat el codirector, destacant l’orgull del milió de socis per donar a conèixer la seva vinculació amb la frase ‘jo soc d’Abacus’.
Els inicis d’Abacus
En els primers anys de vida, Abacus es relacionava especialment amb les escoles per donar suport als mestres i als centre. Juntament amb l’Associació Rosa Sensat, s’oferien serveis als centres educatius en la seva tasca d’ensenyar els infants i adolescents.
I, des dels inicis i encara ara, en forma de cooperativa: “Catalunya, en general, hi ha grups organitzats en associacions i cooperatives que és la força de la societat civil. Abacus n’és un exemple. Volien treballar per l’educació i la cultura a partir d’una cooperativa de consum”.
La primera botiga
Va ser el 1977 quan Abacus va obrir la seva primera botiga a Barcelona i avui en dia en tenen més d’una quarantena entre Catalunya, País Valencià i Mallorca. La voluntat era donar el seu servei també a tota la població, amb una aposta pel “consum responsable i que treballi pel país”.
“El que és clau és la proximitat amb la gent i el compromís amb el país i amb la cultura i l’educació”, destaca Salva Garcia. A més, el seu arrelament amb la població atreu diverses generacions: molts joves se’n fan socis durant la seva etapa universitària i, més tard, tornen per comprar material escolar o joguines pels seus fills. “Així hem arribat al milió de socis”, celebra.
Amb els anys, el ventall que ofereix la cooperativa s’ha anat ampliant i s’ha endinsat al món editorial, de joguines, de revistes o, els més recents, l’audiovisual i la robòtica.
La unió fa la força
El 2021 arriba un altre moment important per Abacus, com va ser la fusió amb SOM, un grup cooperatiu català especialitzat en el sector cultura i la creació de continguts: “Nosaltres volíem créixer en el món dels continguts i SOM volia un canal de distribució”. Així, s’aplegava el món de la distribució i la creació de materials culturals i educatius. Amb les revistes pròpies ja tenen 40.000 subscriptors.
“És una història d’èxit de negocis complementaris i projectes diferents”, remarca Garcia. Aquesta unió va permetre que Abacus creixés un 10%, el creixement més gran en anys. Ara, Abacus té en marxa un pla de creixement que preveu invertir 30 milions en botigues i continguts educatius culturals en els propers cinc anys. De fet, van rebre una subvenció de la Generalitat de 5 milions d’euros per aquests projectes. Un dels reptes és desenvolupar una plataforma de continguts propis.
Salva Garcia: “Ara estem en un període amb llum, però de gran canvi al món educatiu”
Cinc dècades després de la seva fundació, el món educatiu català és molt diferent als anys del Franquisme, però els reptes són igualment enormes. La digitalització i els canvis de models són elements que estan transformant aquest àmbit: “Ara estem en un període amb llum, però de gran canvi al món educatiu”.
“Ara estem reinterpretant el que van fer els fundadors d’Abacus al món educatiu, pensant què és el que farien ara. Com podem donar servei des del cooperativisme al món de l’educació”, afegeix. Per exemple, els llibres ja no tenen el mateix espai a les escoles i ara treballen per oferir serveis i continguts en línia. En resum, adaptar-se als nous temps.
Salva Garcia: “Estem al servei dels socis i de la societat, som un projecte únic al món”
Tot plegat, per seguir sent un referent per l’educació i la cultura i mantenint-se com a cooperativa, amb més de 500 socis-treballadors. “En el món cooperatiu no conec cap empresa que facturi 100 milions d’euros i estigui enfocada a l’educació i a la cultura”, conclou Salva Garcia, que reivindica el model cooperatiu: “Estem al servei dels socis i de la societat, som un projecte únic al món”.