• Empresa
  • Abertis i Atlantia, embolica que fa fort

Abertis i Atlantia, embolica que fa fort

Els ministres de Foment i d’Energia volen evitar un nou cas Endesa i maniobren perquè els italians no puguin comprar la concessionària catalana

Atlantia compta amb diverses concessions d'autopistes a Itàlia
Atlantia compta amb diverses concessions d'autopistes a Itàlia
Barcelona
15 de Desembre de 2017

Embolica que fa fort. Aquesta és la premissa que els ministres de Foment, Íñigo de la Serna, i el d'Energia, Álvaro Nadal, sembla que han pres amb la compra d'Abertis. L'executiu central està maniobrant i fent les mil-i-una per tal que la compra d'Atlantia descarriliACS a través de Hochtief adquireixi l'empresa catalana. El Govern central vol evitar a tota costa un altre cas Endesa, per molt que de la Serna hagi descartat qualsevol tipus d'ingerència per part de l'Estat en la batalla d'Opes que l'empresa dels Benetton i Florentino Pérez han obert pel grup de concessions.

Burocràcia bruta

"No pretenem generar cap tipus d'ingerència", ha indicat de la Serna. No obstant això, ell mateix considera "raonable" i de "sentit comú" que Atlantia demani autorització al Govern espanyol per a l'OPA sobre Abertis, atès que les autopistes i satèl·lits que gestiona aquest grup són "actius estratègics per al país". Segons el ministre, només defensen "la necessitat de sol·licitar autorització, avalada per informes jurídics i de l'Advocacia de l'Estat".

Per això, tot i no voler generar cap ingerència, el Govern central va demanar un informe a l'Advocacia de l'Estat per tal que avalés la seva tesi. La sentència no és pública i en la nota que va publicar Foment diu que l'ens troba "convenient" que es demani el permís. L'Advocacia no va avalar la tesi dels ministres i el dictamen no és prou ferm. No obstant això, l'Estat s'ha auto-atorgat el dret a donar permís (o no) sobre aquesta operació.

De la Serna i Nadal creuen que Atlantia ha de demanar permís per comprar Abertis, l'empresa dels Benetton no ho creu així

De totes maneres, el Govern central insta a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) a "anul·lar o revocar" l'oferta de 16.341 milions d'euros dels italians. Els ministres creuen que Atlantia ha de demanar permís al Govern espanyol per comprar Abertis. Des de l'empresa que dirigeix Giovanni Castellucci no ho creuen així.

La companyia transalpina argumenta que la seva oferta no es dirigeix a les societats concessionàries de cadascuna de les autopistes que explota Abertis a Espanya (Acesa, Aumar, Invicat, Auca, etc.), ni a l'operador de satèl·lits Hispasat, sinó al grup matriu de totes aquestes empreses. La llei diu que en cas que l'accionariat de les concessionàries canviï, l'Estat ha de donar el seu vist-i-plau. Però el que canviaria és la propietat de la majoria de l'accionariat de l'empresa matriu d'aquestes filials. Des d'Abertis expliquen que si sempre se seguís aquesta interpretació, l'Estat hauria de donar permís per totes les compravendes d'accions d'Abertis que es fan cada dia a la Borsa, cosa que no té gaire sentit.

Ambdós ministeris van enviar requeriments al supervisor del mercat indicant que no hauria d'haver autoritzat l'oferta "sense la prèvia obtenció de les autoritzacions administratives", segons va informar la mateixa CNMV. La Comissió ja ha dit que "examinarà amb detall" els requeriments. I això mentre encara ha d'autoritzar l'oferta llançada per ACS, que sí que contempla demanar el vistiplau del Govern de Madrid.

Els requeriments diuen que Atlantia ha de demanar permís, tal com ho ha fet a Xile, Brasil o a la Comissió Europea. En el cas xilè, per exemple, els italians han demanat autorització per un tema de competència, perquè en aquest mercat hi tenen negoci ambdues companyies. En el cas brasilè la llei és molt explícita i requereix autorització. No obstant, a França no ha hagut de demanar cap permís tot i que Abertis té concessions al nord del país, perquè la llei no ho contempla. En canvi a l'Estat espanyol, Atlantia no té cap concessió i per això no és necessari el permís.

Satèl·lits i bastons a les rodes

Paral·lelament al joc d'autoritzacions i bastons a les rodes per la via burocràtica, Nadal també ha intentat aturar el procés de compra a través d'Hispasat. Aquesta empresa és estratègica per a Espanya, perquè treballa pel ministeri de Defensa de Maria Dolores de Cospedal i per tant sí que podria formar part de les negociacions del Govern espanyol.

L'Estat bloqueja el canvi d'accionariat d'Hispasat, empresa que Abertis vol vendre a REE, companyia que el mateix Estat controla

Abertis volia vendre's Hispasat. Sense l'empresa de satèl·lits queda via lliure per la compra per part dels italians. Sense aquesta empresa al taulell de joc queda anul·lada l'obligació de demanar permís per part d'Atlantia.

Llavors Red Eléctrica Española (REE), controlada en un 20% per l'Estat a través de l'empresa pública Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (SEPI), es va interessar per l'empresa de satèl·lits.

Hispasat és en un 57,05% d'Abertis, un 33,69% de la francesa Eutelsat, un 7,41% de l'empresa pública SEPI i en un 1,85% del Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial -CDTI-. Abertis va anunciar que adquiria al març la part d'Eutelsat.

L'operació està aturada, perquè el consell de ministres ha de donar-li llum verda. I segons indiquen fonts d'Abertis a VIA Empresa, no se sap quan es farà la reunió. El Govern de Mariano Rajoy ha demanat informes i paperassa per aprovar la venda d'accions dels francesos a Abertis, una petició un pèl estranya: Abertis vol fer-se amb el 90% d'Hispasat i vendre l'empresa a REE, controlada per la SEPI, de titularitat de l'Estat, que bloqueja la mateixa operació. Des d'Abertis indiquen, no obstant això, que ells poden posar-se d'acord amb REE en qualsevol moment per vendre la seva part d'Hispasat. El ministre Nadal vol guanyar temps.

Els ministres no conceben que si Abertis fa anys no va poder comprar Auostrade –l'antiga Atlantia- per l'oposició del Govern italià, ara ells sí que puguin. Mentre la CNMV no aprovi l'oferta de Florentino, haurem d'esperar.