Abertis ha acordat prendre el control de Red de Carreteras de Occidente (RCO), una de les majors empreses d'autopistes de Mèxic, atès que compta amb vuit vies que sumen 876 quilòmetres de longitud, segons ha informat la companyia en un comunicat.
En virtut de l'operació, el grup comprarà una participació de control del 50,01% en la firma per un import d'1.500 milions d'euros, mentre que el seu soci en la transacció, el fons sobirà de Singapur GIC, prendrà un altre 20%.
Els dos socis es quedaran així amb el 70% de la companyia mexicana que ara té Goldman Sachs i sobre el qual el fons tenia penjat el cartell de es ven.
L'operació es materialitzarà en la primera meitat de 2020 a través d'una OPA que Abertis i GIC llançaran sobre RCO i en la qual Goldman Sachs s'ha compromès a vendre la seva participació.
El 30% restant del capital de RCO està en mans d'inversors i gestors de fons de pensions, però els dos socis no pretenen fer-se amb més d'un 6% addicional de la companyia amb l'OPA.
RCO gestiona vuit autopistes de Mèxic que sumen 876,5 quilòmetres de longitud i constitueixen una de les seves principals xarxes de pagament, atès que conformen l'eix vertebral de la regió centre i occident del país, i connecten el major corredor industrial i les ciutats de Ciutat de Mèxic i Guadalajara.
Es tracta de la primera operació de creixement que Abertis tanca des que ACS i Atlantia es van fer amb el seu control a finals de l'any passat.
A més, permet a la companyia entrar a Mèxic i posar així un peu a Amèrica del Nord, mercat on encara no havia aconseguit posicionar-se malgrat considerar-ho estratègic en la seva política de creixement.
La companyia mexicana consolidarà globalment en els comptes d'Abertis i, per tant, en les d'Atlantia. El grup italià controlat pels Benetton té el 50% del seu capital més una acció de l'empresa catalana d'autopistes, enfront del 30% que ostenta ACS i el 20% d'Hochtief.
Finançament disponible
Quant al finançament de l'operació, Abertis la pagarà mitjançant una combinació d'efectiu disponible i préstecs ja existents.
Es dóna la circumstància que la companyia d'autopistes acaba d'ingressar 933 milions d'euros amb el tancament de la venda d'Hispasat, un import que ja va apuntar que destinaria a finançar la seva estratègia de creixement. La venda succeeix a la de Cellnex el passat any per uns 1.500 milions.
D'aquesta forma, la companyia que dirigeix José Aljaro no recorrerà a endeutament addicional. A tancament de 2018, Abertis presentava un passiu net de 13.275 milions d'euros, import al que cal sumar el macrocrèdit de gairebé 10.000 milions que ACS i Atlantia van subscriure per comprar l'empresa i que, posteriorment, van traspassar al seu balanç.
Amb la incorporació de RCO, Abertis eleva a uns 9.500 quilòmetres la xarxa de vies de pagament que gestiona en 15 països d'Europa, Llatinoamèrica i Àsia.
Reposició de cartera i palanca de creixement
Segons l'empresa, les autopistes mexicanes són actius de "excel·lent qualitat" i amb gran encaix estratègic en el grup que, amb la seva compra, augmenta la vida mitjana de la seva cartera de vies i la renova davant les quals pròximament sortiran, com són les espanyoles AP-7 Tarragona-Alacant i AP-4 Sevilla-Cadis, que a la fi d'aquest any conclouen el contracte de concessió i tornen a l'Estat.
Així mateix, Abertis assegura que l'entrada a Mèxic constitueix una palanca de creixement en el marc del pla estratègic de creixement que dissenyen els seus socis, i amb el qual "seguirà analitzant oportunitats que sorgeixin a mitjà i llarg termini, tant mitjançant el seu desenvolupament com la seva compra".
El conseller delegat d'Abertis, José Aljaro, ha destacat el "suport" dels accionistes per tancar aquesta operació. Del seu costat, el president d'Atlantia, Fabio Cerchiai, assegura que reforça el paper d'aquesta companyia com a líder mundial d'infraestructures.