La gestora d'infraestructures Abertis ha obtingut en benefici net de 897 milions d'euros el 2017, un 13% més que en l'exercici del 2016. La companyia arriba aquests resultats després d'invertir en l'exercici 3.600 milions d'euros, una xifra rècord que supera els poc més de 2.600 milions d'euros que es van invertir en el 2016.
Dels 3.600 milions d'euros d'inversions, 3.000 milions es van destinar a adquisicions i creixement inorgànic. La millora dels tràfics en les autopistes espanyoles, 3,9% més, a Itàlia (1,5%), Itàlia (3,2%), Xile (4%), Brasil (3,2%) i l'Índia (9,6%) han permès una forta millora dels ingressos d'explotació que per primera vegada en la història de la companyia superen els 5.000 milions d'euros (5.323 milions), amb un creixement del 13% en relació amb el 2016.
D’altra banda, el resultat brut d’explotació (Ebdita) ha assolit els 3.480 milions d’euros, un 14% més que en l’exercici anterior, gràcies a la consolidació dels plans d’eficiència del grup.
Inversions per créixer
Dels 3.000 milions d’euros destinats al creixement inorgànic, Abertis ha invertit més de 2.200 milions d’euros a França, fins a arribar al control del 100% de la seva filial en el país. L’operació s’ha notat en el compte de resultats, amb una aportació de 157 milions d’euros al benefici net.
Així mateix, la companyia d’infraestructures també ha incrementat la seva participació en la filial italiana A4Holding, fins a controlar el 84% del capital de l’empresa, amb una inversió total de 179 milions d’euros. Durant el primer mes del 2018, Abertis ha continuat amb aquesta estratègia i ja supera el 90% del capital d’A4Holding.
D’altra banda, Abertis va tancar el març del 2017 un acord per la compra de dues autopistes a l’Índia, per un import total de 135 milions d’euros, la qual cosa representa l’entrada de la companyia al mercat asiàtic. A més, Arteris, la filial d’Abertis a Brasil, va formalitzar el contracte de concessió de 720 quilòmetres de ViaPaulista, per 396 milions d’euros.
Quant a expansió orgànica, la companyia ha invertit més de 700 milions d’euros, la majoria destinats al programa de millora de la xarxa d’autopistes d’Abertis a Brasil (458 milions d’euros) i a la consecució de projectes del Plan Relance a França (151 milions d’euros).
Acords de col·laboració publico-privats
Durant el 2017, Abertis ha tancat diferents acords de col·laboració publico-privats de noves inversions a canvi d’allargaments del període concessional o pujades de tarifes.
A França, Sanef ha arribat a un acord amb el Govern francès per la posada en marxa d’un pla de modernització de la xarxa d’autopistes del país. D’aquesta manera, Sanef invertirà 147 milions d’euros a canvi d’un increment de tarifes addicional entre el 2019 i el 2021.
Així mateix, Abertis ha acordat amb el Ministeri de Transports d’Argentina noves inversions en la xarxa de les concessionàries Ausol i Grupo Concesionario del Oeste. La suma de les inversions pels pròxims anys assoleix els 680 milions de dòlars i implicarà l’allargament del període concessional de les dues companyies fins a l’any 2030.
Nou primer executiu
Abertis ha nomenat José Aljaro nou primer executiu de la companyia amb el càrrec de director general per substituir el conseller delegat, Francisco Reynés, que deixa el càrrec després de ser nomenat president executiu de Gas Natural Fenosa, segons ha informat l'empresa.
El grup de concessions aprova aquest relleu en la seva cúpula mentre està pendent de la batalla d'Opes que ACS i la italiana Atlantia lliuren pel control de la companyia d'autopistes i satèl·lits.
José Aljaro, actual director general financer del grup, serà així l'encarregat de dirigir Abertis fins que aquesta guerra d'ofertes es dirimeixi i l'eventual nou propietari de la companyia prengui el control i, si escau, designi un nou equip.