Acciona ha acordat la venda de Trasmediterránea al grup navilier espanyol Armas per un import de 260,4 milions d'euros, segons ha informat la companyia.
El grup que presideix José Manuel Entrecanales emmarca l'operació en el seu propòsit de centrar-se en les seves tres línies de negoci estratègiques, això és, les infraestructures de transport i aigua, i les energies renovables.
Acciona ven Trasmediterránea quinze anys després de la seva compra l'any 2002, en el marc del procés que llavors va obrir el hòlding públic SEPI per privatitzar la companyia de transport marítim.
En l'actualitat, la naviliera és, segons el seu venedor, la major del país i una de les primeres d'Europa. La companyia compta amb una flota de 21 bucs, amb els quals opera 32 rutes entre la Península, Balears, Canàries i ciutats del Nord d'Àfrica.
La naviliera va transportar 2,5 milions de viatgers el 2016
El passat any, Trasmediterránea va elevar un 1,6% els seus ingressos, de manera que va generar 431 milions d'euros, i va disparar un 48,5% el seu benefici brut d'explotació (Ebitda) fins als 61 milions, gràcies al creixement dels tràfics, la millora de l'eficiència operativa i la reducció dels costos de combustible.
La naviliera va transportar 2,5 milions de viatgers el 2016, un 2,3% més, a més de 5,8 milions de metres lineals de càrrega (+2,3%) i 576.000 vehicles (+5,7%).
Per al comprador, el grup navilier Armas, Trasmediterránea resulta una firma complementària, la qual cosa li permetrà conformar un operador amb nous mercats, major flexibilitat per competir en el transport marítim mundial.
Acciona preveu tancar aquesta venda en el primer trimestre de 2018, una vegada obtingui les pertinents autoritzacions de les autoritats de competència.
Liquidació del deute
En virtut de l'acord, de l'import total de compra, l'abonament de 30,4 milions ha quedat ajornat. A més, el preu final podria augmentar en fins a 16 milions en funció de l'evolució del Ebitda del futur grup Armas.
Així mateix, aquesta companyia s'ha compromès a liquidar a Acciona l'import de 127,3 milions d'euros que Trasmediterránea deu a diferents societats del grup.
D'aquesta forma, l'operació permet situar el valor del 100% de Trasmediterránea en un import de 419 i 435 milions d'euros.
Ja en venda el 2014
Acciona ja va tenir penjat el cartell de en venda sobre Trasmediterránea en 2014, en el marc del programa de venda d'actius que el grup va posar llavors en marxa dins del pla d'ajust que va llançar per esmorteir l'impacte de la reforma energètica aprovada en aquestes dates pel Govern.
No obstant això, la companyia va paralitzar un any després la desinversió de la naviliera davant la positiva situació i perspectives que va començar a mostrar i el canvi que el context econòmic va començar a mostrar en 2015. A més, va indicar que les ofertes que llavors havia rebut per la signatura "no van reflectir realment el valor i el potencial de l'empresa".
Per tot això, i les mesures d'eficiència que va implementar en la naviliera, llavors va optar per quedar-la-hi i "aflorar tot el seu potencial de valor".
Ara, dos anys després, Acciona tanca finalment la seva venda "al moment més oportú de recuperació del sector del transport marítim, després d'un procés de millora de l'eficiència operativa de l'empresa i amb un comprador espanyol del sector que coneix bé el mercat i que reforçarà la posició competitiva de Trasmediterránea", segons va destacar Entrecanales.