ACS i Atlantia treballen actualment a constituir una societat conjunta a través de la qual articularien la presa de control d'Abertis, grup de concessions que, d'aquesta forma, mantindria la seva integritat, a més de la seva seu a Espanya.
Aquest és l'objectiu sobre el qual giren actualment les converses que les dues companyies han emprès per buscar una solució pactada a la batalla d'Opes que venien lliurant des de fa mesos pel control d'Abertis.
En concret, ACS, juntament amb la seva filial constructora alemanya Hochtief, i Atlantia constituirien una firma conjunta que seria la que passaria a prendre una participació de control al capital social de l'empresa d'autopistes.
D'aquesta forma, les converses "d'alt nivell" que mantenen el grup presidit per Florentino Pérez i la companyia controlada per la família Benetton se centren a definir l'estructura de la nova societat.
Repartició
Pel que sembla, les negociacions sobre el repartiment dels negocis d'Abertis ja comença a quedar clar. Florentino Pérez es quedaria amb les autopistes espanyoles, que no tenen gaire pes en el negoci d'Abertis per la no renovació de concessions. Tot i que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha afirmat que no es renovaran l'AP7 i l'AP2, podria canviar de parer si finalment queden en mans espanyoles. Sobretot tenint en compte que Abertis té un contenciós pendent al Tribunal Suprem per un deute de 1.500 milions d'euros que heredaria ACS.
França, el mercat més rendible d'Abertis i que explota Sanef, quedaria en mans italianes. Els Benetton també dominarien, òviament, el mercat italià d'Abertis. Llatinoamèrica seria per ACS, amb autopistes a Brasil, Xile, Puerto Rico i Argentina.
Cellnex no interessa a ACS, però tampoc a Atlantia. No queda clar el seu control. Hispasat, en principi, quedaria en mans de REE.
Dirimir les opes
Un altre dels punts que ACS i Atlantia han de determinar és com dirimir les dues Opes que actualment tenen llançades sobre Abertis, una d'elles, la del grup espanyol, encara pendent d'aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
Així mateix, també cal determinar la relació de la nova societat conjunta amb la fundació bancària La Caixa, actual primer soci d'Abertis amb un 21,55% de la seva capital social, i el seu encaix en la nova estructura accionarial d'Abertis.
No obstant això, l'operació permetrà al grup constructor espanyol i a la companyia d'autopistes italiana abaratir el cost de l'operació, per la qual ja havien posat sobre la taula 16.341 milions d'euros en el cas d'Atlantia i 18.600 milions en el d'ACS.
De moment, davant l'anunci de la solució pactada, Abertis ha desinflat la cotització màxima històrica sobre la qual s'havia aupat en els últims mesos. Aquest divendres la companyia cotitza a l'entorn dels 18,60 euros per acció, la qual cosa llança un valor borsari de 18.420 milions d'euros.
Del costat financer, el grup que ara dirigeix José Aljaro va tancar el 2017 amb un deute net de 15.367 milions d'euros, l'impacte comptable dels quals en la nova societat conjunta que controlaria la seva capital també està per determinar.
En el cas d'ACS i Atlantia, el mercat segueix avalant la decisió d'optar per una solució salomònica. A mitja sessió de la jornada de Borsa d'aquest divendres, els títols de la companyia espanyola pujaven un 0,1% i els de la italiana, un 2,7%.