Aena va tancar l’any passat amb un benefici net de 901,5 milions d'euros, que contrasta amb les pèrdues de 475,4 milions de 2021, després que pels aeroports de la seva xarxa a l'Estat transitessin un total de 243 milions de passatgers, fet que suposa una recuperació del 88,5% del trànsit de viatgers respecte 2019, abans de la pandèmia de Covid-19.
Davant l'evolució d'aquestes dades dels aeroports estatals en els últims mesos i després d'analitzar la conjuntura econòmica, Aena ha revisat a l'alça la seva estimació de trànsit de passatgers per a l'any 2023 fins a una forquilla d'entre el 94% i el 104% sobre les xifres de 2019. La previsió inicial era d'entre el 87% i el 97%.
Aena dispara els resultats i repartirà un dividend de 4,75 euros per acció
La companyia que presideix Maurici Lucena proposarà a la junta general ordinària d'accionistes, programada pel 20 d'abril, la distribució d'un dividend de 4,75 euros bruts per acció amb càrrec als resultats de l'exercici 2022,
Els ingressos totals consolidats de 2022 se situen en 4.237,5 milions d'euros, un 69,3% més respecte a 2021. Els ingressos aeronàutics van ser 2.418 milions d'euros, un 81,5% més que en 2021. Els ingressos comercials, que se sustenten en un creixement de les vendes de les activitats comercials que les situen en nivells de 2019 (+1%), van ascendir a 1.243,8 milions d'euros, amb un augment del 37,5%.
El resultat brut d'explotació (ebitda) en 2022 va ser de 2.078,9 milions d'euros, un 2.185,4% més que el 2021 (91 milions). Durant 2022, es va produir un increment de l'efectiu net generat per les activitats d'explotació del 564,3%, fins als 1.863,2 milions d'euros, enfront de 280,5 milions d'euros en 2021.
El deute financer net comptable consolidat del Grup Aena es va reduir fins el 6.242,9 milions d'euros, enfront dels 7.446,3 milions d'euros al tancament de 2021, disminuint la ràtio de deute financer net a ebitda del grup consolidat a 3 vegades, enfront d'11,55 vegades a 31 de desembre de 2021.
A 31 de desembre, el Grup disposava de caixa i facilitats creditícies per import de 3.779,3 milions d'euros, a les quals s'afegeix la possibilitat de realitzar emissions a través del programa d'Euro Commercial Paper (ECP) de fins el 900 milions d'euros, que al final de l'any estaven disponibles íntegrament.
Incentius
Durant els dos anys de pandèmia, Aena va proporcionar a les aerolínies incentius dissenyats per a la situació provocada per la Covid-19. Ara, davant la recuperació del trànsit, la companyia recupera un incentiu comercial similar al que oferia a les companyies aèries abans de la pandèmia.
L'incentiu s'aplicarà durant les temporades d'estiu i hivern de 2023, que van de l'1 d'abril al 31 d'octubre (estiu) i de l'1 de novembre al 31 de març de 2024 (hivern). Aquest esquema incentiva noves rutes, el creixement en rutes en aeroports de menys de 3 milions de passatgers i el creixement en rutes amb destinació a Àsia.
L'incentiu consisteix en el reemborsament del 100% de la tarifa aeroportuària del passatger corresponent al nombre de clients de cada companyia que obri rutes a destinacions no servides per l'aeroport o bé que creixin (pel que fa a la temporada equivalent anterior), en les rutes que operen en aeroports de menys de 3 milions de passatgers o amb destinació a Àsia.