Xifres històriques a Aena. El gestor aeroportuari ha anunciat que va registrar uns beneficis rècord de 1.630,8 milions d'euros durant el passat 2023, un 80,9% més que l'any anterior. El creixement és igualment impressionant si comparem els comptes amb els d'abans de l'esclat de la pandèmia: la companyia ha superat els resultats del 2019 en un 13,1%. Des d'Aena atribueixen aquests guanys per ingressos extraordinaris, com els 36 milions d'euros per la remuneració de dipòsits al Brasil, 11 milions per tipus de canvi favorables o l'augment de les tarifes en un 4,09%.
Segons ha informat l'empresa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el resultat brut d'explotació va pujar fins als 3.022,6 milions d'euros, amb un marge del 58,8%. En relació amb el 2022, va suposar un augment del 45,4%, i del 9,3% del respecte al 2019. D'aquesta manera, Aena ha recuperat l'ebitda anterior a la pandèmia un any abans del previst en el seu Pla Estratègic 2022-2026.
Els ingressos consolidats també han experimentat un gran repunt (21,3%) fins a arribar als 5.141,8 milions d'euros. En concret, els derivats de l'activitat aeronàutica van pujar un 18,5% i van assolir els 2.858 milions d'euros. Per la seva banda, els guanys comercials encara van créixer més i van batre fins i tot els nivells prepandèmia, amb 1.552 milions d'euros: un 25,2% més que el 2022 i un 17,3% més que el 2019. Els beneficis per rendes fixes i variables facturades i cobrades van augmentar un 21,8%. D'altra banda, des de la companyia han remarcat que s'ha produït un important descens en la despesa elèctrica.
L'augment al flux de passatgers, clau
D'altra banda, als aeroports espanyols l'increment anual de passatgers va ser del 16,2%. En total, va haver-hi 283,2 milions, una xifra equivalent al 102,9% respecte al 2019. També la facturació internacional va disparar-se un 26,9%, amb un total de 616 milions d'euros. Tot i operar principalment a l'Estat, Aena controla més aeroports a l'estranger, com el de Luton (Anglaterra) o diversos al nord-est del Brasil. Allà el trànsit de passatgers també va augmentar considerablement: en total, 314,1 milions, un 16% més que l'any anterior i un 2,3% més que el 2019. A més, des del novembre passat l'empresa ha incrementat el nombre d'operacions que controla al país sud-americà. S'hi han sumat onze aeroports del nou grup BOAB (Bloc dels Onze Aeroports Brasilers), ubicats a Sao Paulo, Mato Grosso del Sud, Minas Gerais i Pará. La concessió és per a un termini de 30 anys prorrogables a cinc més i permet que Aena ja controli el 20% del trànsit aeri del Brasil.
Augmenta el flux de passatgers a l'Estat (16,2%) i als aeroports estrangers que controla Aena (16%)
Les bones xifres també s'han fet paleses al deute financer net consolidat d'Aena. El passat 2023, aquest es va situar en 6.222 milions d'euros, és a dir, 20,2 milions menys que l'any anterior. A més, la ràtio del deute financer net sobre l'ebitda del grup consolidat va caure a 2,06 per les 3,00 que es va presentar un any abans. Tot ha sumat perquè els resultats siguin tan positius.
Una distribució de dividend de més del doble que el 2023
Després d'aquests rècords, Aena ha anunciat que celebrarà una Junta General d'Accionistes el pròxim 18 d'abril i proposarà 7,66 euros bruts de dividend com a resultat de la política del 80% de pay-out. La companyia ha subratllat que beneficiarà tant a accionistes privats, que sumen el 49% del capital, com públics, ja que el govern espanyol en conserva el 51%. Ambdues parts percebran gairebé el doble de l'any passat, quan la remuneració als accionistes va ser de 4,75 euros bruts per acció.