• Empresa
  • El laboratori d'idees d'Aena

El laboratori d'idees d'Aena

Amb una dotació de dos milions d'euros, el gestor aeroportuari impulsa la segona edició del seu programa d'acceleració d'startups

Interior de l'aeroport del Prat | iStock
Interior de l'aeroport del Prat | iStock
Barcelona
15 de Setembre de 2023
Act. 05 de Desembre de 2023

L’aeroport del Prat ha tancat el mes d’agost amb 4,9 milions de passatgers, majoritàriament dels vols comercials, una xifra que representa un increment d’un 11,4% en comparació amb el mateix mes del 2022. Ara bé, les dades també apunten que aquest moviment de persones no assoleix els nivells previs a la pandèmia. Lluny de les operacions d’enlairament i aterratge, així com el tràfec de les terminals, Aena intenta captar noves vies de negoci a partir d’idees innovadores que solucionen problemàtiques quotidianes o estructurals de les instal·lacions que gestiona l’empresa.

L’any 2021 es va donar el tret de sortida del programa Aena Ventures, una iniciativa on 254 firmes de 33 nacionalitats van presentar un projecte. D’aquesta primera selecció, només cinc van arribar a la fase final amb l’exigència de millorar els següents aspectes: desplaçaments a l’aeroport, comunicació amb el passatger i sostenibilitat. 

Durant els primers vuit mesos de l’any 2023, el Prat ha registrat un trànsit acumulat de poc més de 33 milions de persones. Sense deixar de banda els efectes de la Covid, a finals de maig, la Cambra de Comerç de Barcelona va publicar un estudi on es detallava, entre altres aspectes, com l’aeroport ha recuperat 46 de les 47 rutes intercontinentals que estaven operatives l’any 2019. El mateix document planteja que Barcelona és el segon aeroport del continent amb més tràfic de destí o origen, només per darrere de Heathrow (Londres). Tampoc es pot obviar que la recuperació de l’activitat al Prat està marcada pel debat polític al voltant de la seva ampliació

Barcelona, principal camp de proves

Des del minut zero del projecte Aena Ventures, Barcelona ha estat un dels principals camps de proves. En els darrers temps, la firma britànica Airbot Technology ha desenvolupat un punt d’informació interactiu per resoldre tots els dubtes dels passatgers que transiten per les instal·lacions. Chinespain, el marketplace de turisme exclusiu pel mercat asiàtic, va crear un aplicatiu amb informació d’interès sobre l’aeroport. El tret destacat d’aquesta iniciativa és la connexió amb altres plataformes de gran pes com Alipay i WeChat. 

En un altre ordre, també a Barcelona, Meep, firma especialitzada en mobilitat sostenible, va activar una eina tecnològica per orientar el passatger dins l’aeroport i, a la vegada, apropar-li les principals vies de connectivitat a la capital catalana i el seu entorn més pròxim. Més enllà dels 50.000 euros inicials per participar en el programa, les firmes finalistes tenen opció a guanyar contractes de fins a dos milions d’euros. 

Les instal·lacions on es desenvolupa el programa d’Aena Ventures estan repartides entre una antiga torre de control de la terminal 4 i unes oficines de l’operador aeroportuari situades al centre de Madrid. De cara a la segona edició, la direcció d’Aena ja estudia més de 500 propostes presentades. Enguany, el propòsit és captar talent relacionat amb la programació de dades, l’eficiència aeroportuària o el món virtual. 

El camí propi de la Generalitat

Recentment, la Generalitat ha presentat el seu propi full de ruta per innovar en l’àmbit aeroportuari. Amb una inversió de 3,2 milions d’euros, en gran part assumida per Aeroports de Catalunya i els fons Next Generation, el Govern vol convertir l’aeroport de Lleida-Alguaire en un hub de producció d’energia verda. L’horitzó és que l’any 2025, aquesta instal·lació sigui energèticament autosuficient amb una producció de 50 tones anuals d’hidrogen. 

Les obres contemplen la instal·lació d’un electrolitzador per dur a terme la transformació de l’energia i una hidrolinera per garantir el subministrament. EVARM, firma d’enginyeria amb seu a Sant Boi de Llobregat i Aldoratech, empresa de Sabadell especialitzada en aplicacions industrials per a drons, són, junt amb la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat Rovira Virgili, els socis que acompanyen la Generalitat en aquest viatge. 

3632374
Imatge de l'aeroport de Lleida-Alguaire | Aeroports de Catalunya