El turisme és una indústria que té un impacte directe en el territori. El desgast mediambiental, cultural i social que comporta va fer néixer fa uns anys el concepte de turisme sostenible i d'aquí l'Associació de Turisme Sostenible Ethnic (Aethnic) , una empresa social, tal com defineix el seu cofundador Jesús Martín, que vetlla per canviar el model actual de turisme cap a un altre més respectuós amb els espais autòctons, el medi ambient i les persones.
Aethnic és una associació catalana que promou un turisme "on les necessitats de les persones estiguin al centre", explica Martín, i aquestes respectin els valors de la companyia com són "la justícia social, afrontar els reptes climàtics i apostar per l'economia de proximitat", afegeix. Treballen amb projectes tant a escala local com internacional, per aportar una mirada més social a un negoci com el turisme, cosa que no s'havia fet mai.
Aethnic, que va néixer l’any 2006 “com a eina per millorar la qualitat de vida de les persones, el desenvolupament de l’economia local i el respecte vers el medi ambient” segons expliquen des de l’associació, treballa generant iniciatives tant amb el sector privat com amb entitats públiques, a Barcelona, Catalunya i Espanya, però també a l’estranger. El repte és “alinear el turisme amb l’actual emergència climàtica, la descarbonització i la pobresa” ha descrit Martín.
Martín: "No és suficient amb conservar el territori, sinó que hem de vetllar per promoure un model que permeti regenerar els espais per on passem"
El turisme sostenible
Quan parlem de turisme sostenible "parlem d'un concepte antic, que neix als anys 90", diu Martín, i que tot i no haver caducat, sí que és cert que ha anat evolucionant a mesura que també ho ha fet el planeta. Un dels pilars fonamentals d'ell és la preocupació per la població local. El turisme sostenible va néixer com a resposta a l'impacte que les activitats turístiques generen al medi ambient i economia d'un territori i el nou paradigma se centra a reportar beneficis econòmics i socials -generar ingressos i feina- a la població local, a la vegada que s'efectuen activitats "regeneratives" al territori.
Perquè tal com explica Martín, ja "no és suficient amb conservar el territori, sinó que hem de vetllar per promoure un model que permeti regenerar els espais per on passem". En aquest sentit, Aethnic treballa a través de diferents programes, per tal de, sobretot, formar i conscienciar la població local de manera que la gent del territori formi part del canvi que la indústria del turisme necessita.
Aethnic i Barcelona Activa, pels barris de Barcelona
Des de la seva fundació, des de l’associació expliquen que han treballat a escala local donant assistència tècnica, assessorament i han intervingut en el disseny i la implantació de projectes que promouen el turisme responsable, de lleure i cultura. Treballen tant amb empreses del sector privat com agències de viatges amb qui tenen signats acords de col·laboració, però també amb entitats del sector públic, i una d’elles és Barcelona Activa.
L'agència de desenvolupament econòmic i empresarial de la ciutat de Barcelona ha finançat projectes d'Aethnic en el marc dels programes Impulsem el Que Fas per a la promoció del turisme responsable a la ciutat, el més recent dels quals, al barri del Poblenou. El programa Enfortiment i articulació d'una oferta de turisme inclusiu al Poblenou per a la promoció d'un model turístic responsable i resilient busca transformar el teixit turístic de Sant Martí, promoure el desenvolupament econòmic del districte, fer-lo créixer i generar un model més inclusiu i accessible a la zona, defineixen des d'Aethnic.
Des de l'entitat treballen per donar suport a cooperatives de dones a Marroc i col·lectius de dones vulnerables a Gàmbia
Tant ells com Barcelona Activa fa temps que col·laboren i l'experiència assolida a través d'altres programes realitzats els últims anys com són la Ideació i creació d'itineraris d'Economia Social i Solidària (ESS) al barri de Sagrada Família o la Ideació, cocreació, testatge i prototip de projecte de Turisme Responsable als districtes d'Horta-Guinardó, Nou Barris, Sants, Les Corts i Sant Martí, avalen la feina d'Aethnic en l'àmbit local.
Acció internacional
L'altra línia de treball de l'empresa són els projectes internacionals, amb el Marroc i Gàmbia com a principals punts d'acció actualment. Des de l'entitat fundada per Martín i Pau Bofill han estat treballant darrerament per donar suport a cooperatives de dones al Marroc. L'objectiu és "fer que el turisme millori les condicions de les dones al país", ha reconegut Martín. D'aquesta manera l'associació busca tant el "desenvolupament econòmic, com l'empoderament", sent fidels als valors de l'empresa i pilars del turisme sostenible, com és el desenvolupament de la població de la zona.
A Gàmbia, per la seva banda, on "cal canviar el turisme de sol i platja perquè si no s'acabarà consumint el país", explica Martín, han realitzat un curs de captació de dones gambianes d'entorns vulnerables per tal de convertir-les en professionals del Turisme Responsable i Sostenible (TRS). Perquè incorporar les dones a la indústria turística en aquells espais on encara no han entrat és un altre dels reptes d'Aethnic que, a més, també ha dissenyat productes turístics basats en criteris de TRS tant al mateix país així com al Senegal, país veí.