• Empresa
  • Albino Campo: "La cultura emprenedora s'ha d'inculcar a primària"

Albino Campo: "La cultura emprenedora s'ha d'inculcar a primària"

El president del Clúster Digital de Catalunya, Albino Campo, alerta que "la col·laboració entre empreses és un repte pendent"

Albino Campo és el president del Clúster Digital de Catalunya | Àngel Bravo
Albino Campo és el president del Clúster Digital de Catalunya | Àngel Bravo
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
23 de Novembre de 2018
Act. 23 de Novembre de 2018

Des de fa poc més de mig any, Albino Campo (Barcelona, 1967) és president del Clúster Digital de Catalunya amb més de 50 empreses. Alhora, també és soci i director general de Numintec especialitzada en telecomunicacions i tecnologia Cloud Computing. Rep VIA Empresa a les oficines ubicades al 22@ i parlem de clústers, Barcelona, TIC, Pixar, la Conselleria de Polítiques Digitals, l'Estat emprenedor i Estònia. "La col·laboració i cooperació entre empreses és un repte pendent", alerta. La cultura emprenedora, creativa i innovadora vesteix amb bata de parvulari. 

 

Els Clústers vénen de lluny, però segueixen de moda. 

El concepte clúster és anglosaxó, va néixer als 90 i volia promoure la col·laboració público-privada per tal que les pimes poguessin sumar sinergies, fusionar-se i optar a projectes que per si mateixes no podien assolir. Inicialment, el Clúster Digital de Catalunya era l'associació Bdigital i fa créixer el teixit productiu català. 

 

Quina és la diferència entre un clúster i una associació?

Una associació és un conjunt d'empreses que tenen com a objectiu comú tractar la regulació laboral, la implementació la internacionalització. En canvi, el clúster vol fomentar la innovació entre empreses tecnològiques de Catalunya dedicades al Big Data, les Smart Cities o seguretat. 

"Barcelona és un pol d'atracció pels centres d'estratègia i innovació de grans multinacionals" 

De la teoria a la pràctica. 

L'objectiu és aconseguir que el teixit empresarial català pugui créixer i innovar a partir de les inversions que les grans companyies llancen en forma de repte al clúster. Moltes pimes col·laboren i aporten el seu know how per intentar crear un projecte a escala global. 

Diu el llatinisme que "les petites coses floreixen en la concòrdia". 

El 98% de les empreses de Catalunya són pimes, micropimes o autònoms. No és fàcil intentar fomentar la innovació dins el teixit pime perquè no tenen recursos ni finançament ni competitivitat. Per això, les volem ajuntar i sumar forces. 

Albino Campo Clúster Digital de Catalunya

El president del Clúster Digital de Catalunya, Albino Campo, recorda que "la col·laboració entre empreses és un repte pendent" | Àngel Bravo

Catalunya compta amb 15.077 empreses TIC. El sector factura 15.914 milions d’euros i dóna feina a 115.600 persones. 

El sector TIC no para de créixer. Moltes startups estan dins aquest segment innovador que pot competir en un entorn global. L'any passat vam aixecar com a clúster fins a 600.000 euros a escala europea i ho hem destinat a pimes. L'esperit del clúster és de llarg recorregut amb innovació, serveis i evolució. El teixit TIC català està molt reforçat respecte a la resta de l'Estat espanyol i Europa tant per Barcelona com per les startups que estan sorgint.  

"Barcelona, Barcelona, Barcelona", que escrivia Anna Gener a VIA Empresa.   

Barcelona és un pol d'atracció de talent, innovació, startups... Fins i tot, és un pol d'atracció pels centres d'innovació i d'estratègia de les grans multinacionals. El clúster és part de la cadena de valor i intenta col·laborar-hi amb els sectors de logística, aigua o energia. 

Debilitats i amenaces? 

Entendre la cooperació i la col·laboració és un repte pendent. Moltes empreses tenen inquietuds i manca de confiança a l'hora de col·laborar amb altres perquè pensen que donar coneixement al veí pot suposar més competència. Hem de canviar aquesta mentalitat, tal com ho fan les startups. S'ha de compartir i diferenciar-se perquè no podem limitar-nos a copiar al del costat. No competim a Barcelona, Catalunya o Espanya sinó al món.

"Moltes empreses pensen que compartir coneixement amb el veí pot suposar més competència"

Tot comença amb l'educació. 

La innovació, la creativitat i la cultura emprenedora ha de començar a l'escola. Quan? Educació primària, secundària, Batxillerat, Universitat...  Des de ben petits, hem d'assumir reptes.   

Una assignatura d'innovació, creativitat i emprenedora a primària? 

El primer pas és intentar que els professors entenguin la importància de l'esperit de crear coses noves. El model americà ja ho ha assolit, però a Europa encara ens falta recorregut. Quan crees una empresa aquí i fracasses quedes estigmatitzat. Allà, en canvi, té un valor afegit, d'iniciativa i funciona la segona oportunitat. 

Albino Campo (Clúster Digital de Catalunya) i Víctor Costa (VIA Empresa)

El director general de Numintec, Albino Campo, i el periodista Víctor Costa parlen de l'estigma del fracàs | Àngel Bravo

Llegia fa anys que Pixar escull abans un candidat que fracassa que un altre amb iguals competències que ni tan sols ho intenta. 

També ho fan a Facebook o Pixar. Tot depèn del risc que vulguis assumir a la vida. Pots fer el mateix que la resta o assumir riscos amb una cultura que et fa més competitiu i et permet lluitar amb l'exterior. La cultura emprenedora i innovadora ha de créixer entre les bases i s'ha d'ajudar des de l'administració. 

Per què s'ha trigat tant a crear una Conselleria de Polítiques Digitals i Administració Pública?

És necessària, posa de manifest un suport a una cultura diferent. Les empreses han de posar una part digital dins el pla de negoci perquè si no la tenen, tindran dificultats a l'hora de créixer. Els pressupostos també han d'incloure la transformació digital perquè sigui sostenible. 

"Els pressupostos també han d'incloure la transformació digital"

Arriben Airbnb, Cabify, Uber... I després es comença a legislar. O al revés? 

Són iniciatives que vénen de països amb una cultura molt més innovadora. La legislació d'aquí va darrere de l'economia col·laborativa o de nous models de negoci. S'ha de tenir mentalitat oberta per intentar adaptar-te com més ràpidament possible a les noves oportunitats. Al final, l'administració trobarà el seu encaix. 

Les pimes i les startups tenen mentalitats diferents? 

Les startups estan fetes per emprenedors, poden sortir des de les universitats, tenen una idea i competeixen. La diferència es troba en quin és l'objectiu: Vendre o consolidar-se? La cultura del pelotazo versus la innovació i l'emprenedoria. Moltes startups van néixer amb l'esperit del pelotazo

Albino Campo Clúster Digital de Catalunya Numintec

El president del Clúster Digital de Catalunya, Albino Campo, alerta que "moltes startups van néixer amb l'esperit del pelotazo" | Àngel Bravo

L'Estat emprenedor també vol invertir. 

És un model viable. Però, s'han superat les fronteres d'Estat. Quan ofereixes serveis globals i al núvol llavors estan a tot arreu. Regular la protecció de dades a Catalunya, Espanya o Europa mentre a Àsia funciona a una altra velocitat genera incongruències. També s'han superat les fronteres de la fiscalitat. Grans companyies generen negoci aquí i tributen a un altre lloc. Per moltes barreres que intentem posar, la realitat és global. 

Josep Maria Ganyet parla de "res pública, encriptada i anònima". Estònia hauria de ser el model a seguir?

Potser sí. Estònia va ser pionera a visualitzar el seu futur pel que fa a legislació de les oportunitats de mercat amb l'objectiu de guanyar benestar social. A Catalunya podria ser un model perfectament assumible. 

"Estònia podria ser un model digital perfectament assumible a Catalunya"

Acabem amb la bola de vidre: cap a on evolucionen TIC i clústers?

Una de les tendències és la intel·ligència artificial. Hem de ser més predictius i tot això està evolucionant amb el Big Data. Tens informació, coneixement, valor i a partir d'aquí, tens nous productes i serveis. És la llei d'oferta i demanda de tota la vida. Les noves generacions pensen i consumeixen diferent. Tot és coneixement, dades i informació.