• Empresa
  • De Dios: "La digitalització aplicada al comerç de proximitat funciona"

De Dios: "La digitalització aplicada al comerç de proximitat funciona"

El COO de Beabloo defensa que la tecnologia és necessària i permetrà al 'retail' competir millor

El COO de Beabloo, Àlex de Dios
El COO de Beabloo, Àlex de Dios
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
17 de Maig de 2019

Àlex de Dios és el COO de Beabloo, un dels agents locals que ha donat un cop de mà a Fira de Barcelona a donar forma al Retail & Brand Experience World Congress com a Gold Sponsor‎. El RBEWC vol esdevenir saló de referència global on el món de la tecnologia -els IT vendors- posen en coneixement i a disposició dels retailers les últimes innovacions. El RBEWC serà la fira de referència en aquest espai a Europa i, per què no, a Àsia. Comerç de proximitat i intel·ligència artificial és un còctel que té molt de sentit per al portaveu de Beabloo.

 

Era necessari una fira com el RBEWC. Què n'espereu?

L'aspiració d'aquesta fira és generar un espai perquè els retailers internacionals vinguin a Barcelona a conèixer les innovacions dels IT vendors, entendre-les i aplicar-les en el seu negoci. Estem contribuint a l'ecosistema de la ciutat perquè es posicioni com a ciutat puntera en retail tech i com a hub de tecnologia perquè empreses d'aquí puguin exportar les seves idees arreu del món.

 

"El model comercial nord-americà s'està descomposant. S'està tornant a la ciutat. Ikea obre a dins de la ciutat, Leroy Merlín, Decathlon, etc."

Quin és el model comercial de retail que perseverarà? L'americà o l'europeu?

Estan desapareixent els centres comercials als afores de les ciutats. Als Estats Units n'han tancat molts. Òbviament nosaltres apostem i entenem que s'està implantant és el comerç en els centres de les ciutats. El model nord-americà s'està descomposant. S'està tornant a la ciutat. Ikea obre a dins de la ciutat, Leroy Merlín, Decathlon, etc. Els grans retailers redueixen les grans botigues però es volen apropar al consumidor.

I mentrestant el comerç de barri es mor? Però si les grans empreses volen ser on són les botiguetes!

Crec que el comerç de proximitat és la sang de la ciutat. Tothom prefereix anar a la botiga que no pas a un shoping mall, però empreses tecnològiques i administracions hem d'ajudar-los. Hem d'apropar la tecnologia al botiguer, perquè en sap molt dels seus productes i coneix els clients, però no coneix les innovacions tecnològiques. El botiguer ha d'entendre que la tecnologia ben aplicada li permet ser més competitiu.

I això què vol dir?

El botiguer ha d'entendre que ha de tenir el seu catàleg de productes digitalitzat, ha de tenir una botiga online, un web, ha de fer difussió en xarxes socials, aplicació per comunicar-se amb els veïns... es tracta de fer-los entendre que la tecnologia els permetrà competir millor.

I aquí entra el congrés.

La fira té una doble vessant: la de gran retailer, però alhora també la del comerç de proximitat. La digitalització aplicada al comerç de proximitat funciona.

Drones, wearables, IoT... és impossible que totes les tecnologies funcionin per a tothom!

Les eines que hi ha disponibles tenen un preu bastant assequible. Una solució completa amb cartelleria digital, pàgina web, ecommerce, xarxes socials, app i beacon es pot trobar per 2.000 euros a l'any incloent hardware i una quota anual de 300 euros. És ben assumible i és una inversió, no un cost.

"El botiguer ha d'entendre que la tecnologia els permetrà competir millor"

El client online i offline al final és el mateix.

El client és omnicanal i està empíricament comprovat. Els canals es retroalimenten. Antigament els pressupostos de màrqueting online i offline es gestionaven de manera separada. Però el màrqueting en línia té el seu reflex en el màrqueting al món offline. El client que és impactat des del seu ordinador a casa seva pot convertir-se en client de botiga física. Per això els pure players online volen tenir petjada al carrer -Alibaba té participacions de Carrefour a la Xina i Amazon ha comprat Whole Foods-.

Quines novetats o tendències veurem al congres?

La intel·ligència artificial, machine learning i xatbots conversacionals estaran a l'útlima.

Com s'aplica la intel·ligència artifical en una merceria?

A una merceria li pot interessar la intel·ligència artificial, sí. Del que es tracta és de digitalitzar, tant el gran com el petit comerç. En un supermercat es pot aplicar aprenent quina clientela ve segons el dia de la setmana i adeqüar-lo a les ofertes segons el públic que hi entri. Per a una merceria podria ser igual, del que es tracta és de generar prou observacions perquè la botiga apliqui l'aprenentatge. Es poden aprendre i preveure moltes coses només amb un comptador de persones.

Canviant de tema. El 2016 Softbank va entrar com a accionista a Beabloo. Com us van les coses?

Softbank és un soci còmode. Coneixen bé quin és el nostre negoci i com l'estem desplegant. Ells són el primer inversor mundial en tecnologia, ara han aixecat un fons d'inversió d'un bilió de dòlars per invertir en grans companyies. Estem bé i còmodes.

Esteu creixent.

El grup compta amb dues empreses actualment, Beabloo i Metriplica que la vam comprar al mes de juny. La plantilla ronda les 85 persones, uns 50 a Beabloo i la resta a Metriplica. Comptem amb oficines a Barcelona, Xanghai, Madrid, València i Bilbao. Tenim presència al mercat europeu i Orient Mitjà, la Xina i començarem als Estats Units.

"La intel·ligència artificial, machine learning i xatbots conversacionals estaran a l'útlima en el saló RBEWC"

Com a objectiu els Estats Units?

Sí. En l'ISE (Integrated Systems Europe) d'Amsterdam, la fira de referència del sector dels integradors de sistemes -i que vindrà a Barcelona el 2021- vam conéixer diversos retailers americanes interessats. Una companyia que digitalitza bancs, una canadenca amb restaurants i algun altre projecte.

I Beabloo a què aneu al RBEWC?

Esperem posar en coneixement els retailers de les innovacions tecnològiques que desenvolupem: una plataforma de comunicació digital omnicanal amb analítiques de big data en el punt de venda. Ara mateix oferim l'ACIS (Active Costumer Intellicence Suit) que permet generar contingut i enviar-lo a totes les finestres digitals -cartelleria, web, app, xarxes socials i beacons-, sensoritzem el punt de venda amb videocàmares per fer analítica, sensors d'accessos, analítica de dispositius connectats a la xarxa wifi, integració amb el tiquet de venda, etc. Això ens permet aprendre què fa la botiga per fer la vida més simple al botiguer i donar més eficiència en productivitat i vendes. I això val per a grans i petits.