• Empresa
  • Alfons Nonell-Canals: “Qualsevol dia Amazon o Google poden crear la seva farmacèutica”

Alfons Nonell-Canals: “Qualsevol dia Amazon o Google poden crear la seva farmacèutica”

Amb la recent adquisició d’Intelligent Pharma, el CEO de Mind the Byte recorda que el sector biofarma es troba en un procés de canvi on cal inversió per situar-se al nivell dels més grans

Alfons Nonell-Canals, fundador i CEO de Mind the Byte | Àngel Bravo
Alfons Nonell-Canals, fundador i CEO de Mind the Byte | Àngel Bravo
Barcelona
09 de Febrer de 2018

Mind the Byte és un exemple de com a poc a poc es pot construir una empresa de referència fins i tot en sectors difícils. Se’n va fer ressò d’ella el 2015 amb la seva segona ronda de finançament, quan va aixecar 230.000 euros –el doble del previst- i va tancar la campanya de micromecenatge més gran del sector biotech a l’Estat espanyol. Si aquell any venien de facturar “molt poquet”, com afirmava a VIA Empresa el seu CEO, Alfons Nonell-Canals, enguany la xifra s’ha multiplicat per set i han arribat als 300.000 euros.

 

Tot plegat també s’ha aconseguit amb la recent adquisició d’Intelligent Pharma, companyia que els era competència directa i que ha portat Mind the Byte a ser la primera companyia nacional i una de les grans d’Europa en intel·ligència artificial aplicada al sector farmacèutic. Una trajectòria que suma ara l’entrada del CEO d’Uriach, Oriol Segarra, com a nou membre del consell d’administració amb l’objectiu d’afermar el creixement de la startup.

Aquella ronda va marcar un abans i un després per al negoci.

 

En aquell moment teníem un pla de negoci una mica conservador. Quan vam tancar la ronda i vam veure que havíem aconseguit 200.000 euros i no 100.000 euros com volíem, vam decidir accelerar, però sense passar-nos. Ho vam fer amb el coach que teníem amb un projecte europeu i vam dissenyar un pla d’empresa fins al 2021. També va ser important la participació d’Inkemia, vam començar a construir el que és ara Mind the Byte.

Una empresa més gran que acaba d’adquirir Intelligent Pharma.

Vam tenir l’oportunitat de comprar Intelligent Pharma i ho vam fer. És un creixement inorgànic que teníem previst fer, però més endavant i potser no amb Intelligent Pharma, que és un competidor directe. Els motius de l’operació van ser aquests, eliminar competència, créixer en massa crítica i aprofitar la tecnologia i equip experimentat que aporta. Catalunya és un país de moltes pimes i de tant en tant hi ha alguna cosa que destaca. Nosaltres el 2016 vam facturar 100.000 euros, vam ser l’empresa de disseny de fàrmacs al núvol amb més facturació a tot l’Estat espanyol, això dóna una idea de la mida dels negocis que hi ha.

"Hi ha moltes spin offs que són competència deslleial per a les empreses"

Què cal perquè aquestes pimes creixin?

Falta que els programes de tech transfer funcionin millor. També que la Generalitat millori els programes perquè els investigadors creïn la seva empresa. Hi ha moltes spin offs que són competència deslleial per a les empreses existents, no són competència real, moltes són vies per comercialitzar productes del mateix grup i acaba sent deslleial. A més a més, ens cal ambició perquè tenim coses molt bones. Això tan català d’anar fent a poc a poc... ens ho hem de creure més. També cal finançament, fons estrangers grossos. Tot això al nord d’Europa ho tenen molt millor.

Coneixeu tant el mercat occidental com l’asiàtic, en quina situació es troben?

El mercat asiàtic és immens. La Xina està començant a recordar que hi és i Corea del Sud, quan exploti, serà gran. Té la intenció en biofarma de convertir-se d’aquí al 2020 en un dels primers països del món en R+D, però estan encara una mica verds en disseny computacional de fàrmacs. El Japó, on hi som amb una aliança comercial, és un mercat molt madur però està en una mena de letargia. Fan la broma que van fer el Toyota híbrid com a últim invent i aquí s’han quedat. Tenen moltes farmacèutiques i si una empresa d’aquí aconsegueix un acord allà, ja pot començar a fer-hi coses. A Europa i els estats Units hi ha farmacèutiques grosses, és on hem detectat el gruix dels clients.

"Un sou per una mitja jornada a Dinamarca pot ser dues o tres vegades més que una jornada completa aquí"

Esteu a Dinamarca amb una filial, en un dels clústers de referència. Ajuda a impulsar la investigació o la comercialització?

Allà hi tenim una oficina amb una persona que treballa a mitja jornada i que ve de ser responsable directiu a grans laboratoris. De moment, ser al Copenhagen Biosciencie Park estar allà ens dóna prestigi, però també suposa una inversió gran perquè un sou d’allà per una mitja jornada pot ser dues o tres vegades més que una jornada completa aquí.

Alfons Nonell-Canals, cofundador i CEO de Mind the Byte | Àngel Bravo

Fotografia: Àngel Bravo

És més fàcil també captar diners allà?

Ho estem intentant, t'ho diré en uns mesos (riu). Allà hi ha molts inversors i diners, però inverteixen molt localment. Volen que siguis d'allà i volen confiar-hi molt. Vam intentar un projecte d’R+D fa uns mesos amb un laboratori molt important i no ens el van donar perquè tot i que la filial de Mind the Byte és una empresa danesa, té capital estranger. Ni tenir el compromís de contractar gent local va ajudar, van preferir no invertir-hi perquè creien que els diners marxaven a fora. Són una mica proteccionistes, però també ho entenem perquè era un fons públic. Hem de provar-ho amb els privats.

"Al MAB hi ha molt poca liquiditat i és molt burocràtic, i el perfil d'inversor és molt clàssic de totxo"

Sortir al MAB és una opció?

No hi anirem. Ho vam mirar quan vam començar a treballar amb Inkemia perquè ells sí que hi són al MAB. Nosaltres volem sortir a cotitzar a algun lloc en un parell d'anys màxim, però a algun mercat escandinau com Estocolm. Al MAB hi ha molt poca liquiditat i és molt burocràtic, no és un mercat continu i és molt difícil de treballar-hi, i el perfil dels inversors d'aquí és molt clàssic de totxo. A Catalunya tenim ecosistema petit i bo, però a escala espanyola se segueix invertint en construcció.

Però cada cop hi ha més biotech. En els darrers 10 anys s’ha multiplicat per cinc la inversió en aquest sector al MAB.

Però són molt poques empreses, seran unes cinc o sis. Partien de xifres baixes o potser el 2008 només hi havia una empresa i ara en són més, per això la inversió. Potser Inkemia aconsegueix aixecar 3 milions d'euros i el MAB ajuda a aconseguir-ho, però té les seves limitacions. A més a més, per a una empresa com nosaltres, no ho veig perquè no som una biotech pura, combinem els sectors bio i TIC i costa d'entendre al MAB.

Alfons Nonell-Canals, cofundador i CEO de Mind the Byte | Àngel Bravo

Fotografia: Àngel Bravo

Es troba estancat el sector farmacèutic i necessita renovar-se amb les startups?

Diria que sí. No hi ha big pharma que no tingui un fons d’inversió. Durant un temps es va créixer amb patents, grans beneficis... va anar molt bé però ara cal canviar la política. Algunes ja no tenen grans centres de recerca, van a buscar projectes i acords amb altres centres de recerca. Ferrer, que és una empresa catalana gran, no té R+D bàsica. Té un equip que treballa molt bé, que busca projectes que estan avançats perquè els surt molt més a compte buscar llicències d'empreses bio o comprar-les directament. Segueixen invertint en pharma, però van a fora a invertir en bio pur. Treure un medicament nou cada vegada és més costós perquè els reptes són cada cop més grans. La legislació és cada cop més dura. Com a pacients, volem més seguretat i això dificulta crear medicaments nous que siguin els ous d’or. Qualsevol dia poden venir Amazon o Google i crear la seva farmacèutica i ho poden fer. A escala computacional no tenen cap mena de problema. A escala d'inversió, tampoc.

Els grans mantindran el seu lloc o sortirà algun actor important d'aquestes petites llavors?

Res és mai estàtic, canvis n'hi haurà. Google fa 20 anys no existia i ara és el rei de les dades. Les biotech cada cop deixen de ser més biotech per ser pharmes. Una empresa que ja té un partner i que pot portar al mercat alguna cosa, és més una farmacèutica. Oryzon està a punt i pot créixer molt si juga bé. Grífols també és ara un actor important, però fa 20 anys no era res i estaven dubtant si vendre el negoci o no. Tot això anirà canviant molt.

Mind the Byte també creix, pot marcar el camí com ho ha fet Oryzon i com està fent Mynorix.

De moment no tenim un gran negoci, vull ser realista. Hem crescut mol i facturem molt, però no podem viure d’això encara. Ara volem consolidar la integració d’Intelligent Pharma per treballar com un sol equip i definir l’estratègia de creixement. Volem assolir els 600.000 euros de facturació aquest any i anar als 2 milions d’euros el 2019 i cotitzar més endavant. A escala d’R+D volem integrar tecnologies i ser un referent al sector, i fer coses a escala internacional amb la filial de Dinamarca i la presència que té Intelligent Pharma al Canadà i Alemanya. Tot és molta feina de picar pedra.