• Empresa
  • Alqvimia, cosmètica per ser feliç

Alqvimia, cosmètica per ser feliç

Pionera en aportar productes ecològics i naturals al sector a Espanya, l'empresa catalana compta amb una trajectòria de 30 anys demostrant que combinar tradició i innovació és la millor fórmula

Alqvimia s'ha convertit en una de les empreses referents i líders en la cosmètica natural
Alqvimia s'ha convertit en una de les empreses referents i líders en la cosmètica natural
Aida Corón
27 d'Abril de 2015
Act. 27 d'Abril de 2015

"Vull viure de quelcom que m'agradi,perquè vull ser feliç". Si algú pregunta a Idili Lizcano sobre el naixement de l'empresa que va crear el 1984, la seva resposta segurament serà aquesta, que no és més que la reflexió que va fer-se a ell mateix quan va adonar-se del seu do i passió per l'art de la perfumeria.

La companyia en qüestió és Alqvimia, pionera en la introducció de la cosmètica natural a Espanya, i de les primeres a Europa. Tot i que ja fa 30 anys que Lizcano va començar a fer proves al laboratori alquímic de Tortellà (La Garrotxa), avui dia encara crea fórmules noves en aquella masia envoltada de natura. Hi ha, però, una gran diferència: llavors lluitava per fer-se un lloc entre les grans marques; ara intenta innovar aportant més varietat i qualitat en les seves gammes, però com a empresa líder del sector.

La suma de la tradició i la innovació
Ell, la seva dona i el seu mestre van ser les tres úniques persones que treballaven a Alqvimia a inicis dels anys 80. "No tenia diners ni recursos", recorda Lizcano, "però sí tenia habilitat per aquest art, i molta il·lusió i empenta". Llicenciat en Filosofia, va aventurar-se al món empresarial després de tenir una "espècie de profecia" que li va dir que "per ajudar el món, havia de crear una empresa", explica.

La matèria primera que usa és 100% natural i els productes estan elaborats amb les tècniques de la perfumeria i alquímia més tradicionals. Només incorporen un element nou: les innovacions tècniques i científiques dels nostres temps que permeten millorar els productes.

 
Laboratori de Tortellà, on Lizcano encara prova fórmules noves. Alqvimia


Precisament la primera gamma que va sortir va ser 'Reina d'Egipte' el 1990, avui dia encara es pot trobar al mercat. S'ha convertit en una de les icones de la marca i es ven com un producte no només cosmètic, sinó com un revitalitzant de la bellesa, autoestima i seguretat de la dona.

Valors que fan empresa
La personalitat d'Alqvimia té tres pilars: feminitat, sostenibilitat i economia humanitzada. "Estem fent coses pels homes, però el nostre fort ha sigut i és la dona, tot el que creem vol contribuir a la seva transformació positiva", diu Lizcano. Ho fan amb un procés de producció ecològic que rebutja totalment el que és artificial i l'experimentació amb animals. "Perquè ens devem a la natura i al que ella ens dóna", afegeix.

En l'economia humanitzada que defensen, hi contribueixen amb unes condicions laborals on l'empleat és cabdal. "El nostre lema és que la riquesa es produeix quan comparteixes el que tens", remarca el fundador, pel que el treballador és una de les seves principals preocupacions.

Alhora, Lizcano i la seva companyia defensen els nous hàbits de consum que està adquirint la societat: "Hi ha una presa de consciència general. Igual que vigilem l'alimentació, busquem cosmètics més naturals, i això és el que contribueix a l'economia més ètica". "Això i contractar gent del territori quan necessites fer alguna cosa perquè la riquesa es quedi en l'entorn local", puntualitza.

Créixer en territori i en producte
Si el 1990 sortien al mercat, el 1991 ja s'embarcaven en la internacionalització. Bèlgica, Holanda i Itàlia són els primers d'una llista integrada per 20 països fins ara, i que preveuen fer créixer amb una forta aposta per l'exportació i consolidació de la seva presència a Llatinoamèrica i Àsia. Aquest darrer continent és on més vendes tenen, amb Hong Kong com a punt clau i amb aquesta estratègia volen augmentar les vendes a l'exterior. Ara representen el 35%, mentre que el 65% restant prové del mercat nacional.

Alqvimia és pionera. Lizcano ho sap i ho reconeix. A més d'apostar, amb encert, per la cosmètica natural, el 1997 van obrir el primer centre Spa a Barcelona, una tendència que s'ha convertit en moda en els últims anys. Actualment la marca té botigues pròpies a Barcelona i Madrid, però distribueix els seus productes a Espanya i l'estranger en centres de bellesa, hotels, balnearis i Espais Alqvimia –corners en comerços del sector exclusius.

 Botiga de la marca al centre de Barcelona. Alqvimia


El 66% de les vendes provenen del canal professional, el 19% del detall, el 7% dels spas de luxe i un 5% surt de la botiga online, una de les últimes apostes. Els olis corporals de massatge, les cremes facials anti-edat i la nutricosmètica a base d'olis essencials són els productes estrella de la marca.

Ni la crisi fa caure el sector
"El millor que té Alqvimia és la qualitat i eficàcia del producte, el consumidor sempre ho ha valorat i ho valora", respon Lizcano en ser preguntat per la clau del seu èxit.

Reconeix que l'auge del sector en els últims 10 anys els ha beneficiat, i que han deixat de ser "una cosa rara al mercat" per estar entre "les grans marques de luxe més buscades a les botigues". El creixement d'aquesta indústria responsable amb la salut i el medi ambient s'explica, segons Lizcano, per la consciència que la gent ha pres sobre "la gran quantitat de malalties que arriben a provocar els productes químics a què s'exposen diàriament".

De fet, assegura que la vitalitat que mostra aquest àmbit es nota en les últimes accions de les empreses internacionals, les quals "estan comprant altres de cosmètica natural per minvar la pèrdua de consumidors". I fent un repàs a la seva trajectòria, detalla que Alqvimia també va suscitar interès en els seus inicis: "Quan el sector començava a despuntar, rebia una oferta de compra cada 10 dies. No vaig acceptar res, perquè vull seguir ajudant la societat".

Tampoc la crisi ha sigut prou forta ni pel sector ni per l'empresa. Afirma que quasi no van notar la recessió fins al 2012, "ho vam capejar molt bé", revela; i va ser l'augment de l'IVA el que més mal els va fer en els anys següents. Malgrat el lleuger retrocés que reconeix haver tingut l'empresa, Lizcano no dubta en concloure que el creixement exponencial del sector els farà oblidar aviat la caiguda.

Els números no sempre manen 
Lizcano és reticent a donar xifres de negoci. "I no perquè no vagi bé, sinó perquè no tenim un màrqueting potent ni una trajectòria com les grans marques. Anem pas a pas, però fent-ho bé", justifica. En canvi, enalteix la seva gestió: "Tenim unes ràtios financeres que són espectaculars, molt més que la facturació. Nosaltres mai hem demanat un crèdit, tenim endeutament 0, i a més paguem sous més elevats als treballadors. Així és normal que no arribem als números de les empreses més grans".

Alqvimia compta amb una plantilla de prop de 40 empleats fixos i 10 freelances habituals. Són una part fonamental de la companyia -"perquè sense ells no es pot fer un producte bo", apunta- i treballen en un entorn on la conciliació familiar i el creixement personal i professional són bàsics.