Elena Gómez del Pozuelo (@gomezdelpozuelo) és emprenedora i fundadora de diverses empreses. Accionista i consellera de distintes start-ups, actualment també presideix l'Associació Espanyola de l'Economia Digital (Adigital) i forma part de la Junta Directiva de la CEOE. Experta en lideratge, Internet i comerç electrònic, ha estat una de les veus més esperades a l'Executive Meeting 2015 d'Eada. La trobada d'antics alumnes de l'escola de negocis buscava donar les claus per ser un bon directiu digital, i això és el primer que li preguntem en aquesta entrevista amb VIAempresa.
Què fa falta per ser un bon líder digital?
Bàsicament els CEO's fem dues funcions a les empreses: la comunicació i l'estratègia. Ens passem el dia comunicant, ja sigui amb l'equip, amb els clients, inversors, etc. I som els que marquem l'estratègia de l'empresa. Per tant, per ser un bon directiu digital hi ha una sèrie d'hàbits que hem d'adquirir per tenir una bona comunicació i fixar l'estratègia. Un bon directiu avui dia és el que s'adapta contínuament al canvi. L'altre dia llegia un informe del Fortune sobre què és el que busquen els headhunters per un CEO de les primeres 500 empreses del món, i bàsicament busquen gent que sàpiga conviure amb la incertesa. Això al mateix temps que comuniquen, fixen l'estratègia i transmeten serenitat a l'equip. Fa uns anys demanaven skills financers, de recursos humans, etc. Però avui no. Han de ser flexibles i creatius.
El cert és que costa trobar alts directius a les xarxes socials...
Si parlem dels CEO's de les empreses de l'Íbex35, només n'hi ha nou a Twitter, dels quals sis no han fet ni un sol tuit. Dels altres tres, només dos són realment actius: José María Álvarez Pallete (@jmalvpal), de Telefónica, i Ana María Llopis (@anamariallopis), de DIA. José Manuel Entrecanales (@JMEntrecanales), d'Acciona, ha fet uns 500 tuits però és menys actiu. Crec que els fa por, mandra o vergonya.
De què tenen por?
Por perquè és el primer cop que 'toregen' en aquesta plaça de debò. Normalment tenen moltes barreres al voltant que els impedeixen 'torejar' el client.
I la mandra i la vergonya?
Mandra perquè tots vénen de l'era predigital i cal enfangar-se per conèixer el que està passant. La societat i el consumidor avui són digitals. I això és com l'anglès, ningú el pot aprendre per tu. Vergonya perquè se n'adonen que totes les noves generacions ho dominen i ells no.
Sigui com sigui, és positiu per a ells i per a l'empresa que dominin aquestes eines?
Sens dubte, però cal superar tot això i sortir de la zona de confort.
En aquesta nova era, com poden els líders reclutar el millor talent per a les seves empreses?
Si parlem de CEO's d'empreses destacades, el més important és que tinguin un director de recursos humans que sigui molt digital, que doni importància a reclutar gent amb habilitats digitals. Si el director de recursos humans no veu això, la companyia no donarà la importància que té que tothom a l'empresa tingui habilitats digitals.
Això inclou investigar el 'rastre' que han deixat a la xarxa els candidats?
Sens dubte. Avui vals el que val la teva xarxa de contactes. Si no ets a LinkedIn no existeixes professionalment. I a igualtat de currículum, el que tingui més contactes professionals interessants serà l'escollit. Ara el que es demana és "què pots fer per la meva empresa?". L'actitud és el que realment val.
En el seu cas, no només ha superat amb escreix la barrera digital, sinó que també la que encara es troben moltes dones per accedir a càrrecs de responsabilitat. Què necessita una dona per arribar fins aquí?
Necessita confiar en ella mateixa i tenir molta capacitat de treball. Molts dels problemes de les dones és que ens autolimitem nosaltres mateixes, sobretot quan tenim fills. La societat encara ens responsabilitza molt del pes de la llar i la cura dels fills; i sovint la dona té por de no poder arribar i s'autolimita abans d'intentar-ho. Per tant, cal superar-ho, tenir molta capacitat de treball i persistència.
Els directius homes també tenen fills i no sembla que sigui un obstacle per ells...
No, perquè no recau sobre ells la responsabilitat. Tant de bo això canviï i no calgui seguir parlant d'això, però canviar 3.000 anys d'història de la humanitat és molt difícil. Anirà canviant, però encara és així...
Parlant de dones, són les protagonistes d'un dels projectes que ha creat, Womenalia (la xarxa mundial de dones professionals compta amb més de 252.000 usuàries a Espanya, Mèxic, Colòmbia i els Estats Units). Quines han estat les claus del seu èxit?
La clau és que les dones són les reines de les xarxes socials. A la dona el que li agrada és comunicar, fer plans, parlar amb altres dones, etc. Quan tens fills no tens temps de fer networking professional ni d'anar a prendre't la cerveseta després de la feina. Has d'organitzar la casa i la família, i les xarxes socials et permeten fer un networking professional alhora que ets a casa. Per això Womenalia està tenint aquest èxit, perquè veiem que ens podem ajudar entre nosaltres en un horari compatible amb altres obligacions.
"Als alts directius els fa por, mandra o vergonya ser a les xarxes socials"
Elena Gómez del Pozuelo, presidenta d'Adigital, no concep l'empresa actual sense un equip amb habilitats digitals, des del CEO fins a l'últim treballador
11
d'Abril
de
2015