“Vull venir a Barcelona un any sabàtic i viure-hi a una casa amb set pàrquings”. Aquesta petició, que a ulls de la majoria dels mortals pot semblar una exageració, és una de les tantes que pot arribar a rebre Alberta La Grup, una agència catalana especialitzada en la figura de l’assistent personal, adreçat a persones amb un poder adquisitiu alt. L’empresa és una de les poques en l’àmbit mundial que té una àrea de negoci centrada en el personal angel. La fundadora de l’agència, Lourdes Carbó, comenta que “el perfil de l’assistent fins ara se’l coneixia pel vessant corporatiu, però nosaltres hem incorporat el personal, ja que una secretària de direcció no pot dedicar-se a fer gestions domèstiques d’un directiu concret”. Fruit d’aquesta necessitat, molt focalitzada en un segment concret de la població, l’any 2007 va sorgir Alberta La Grup. “Els pioners estaven a l’estranger, especialment al mercat anglosaxó”, recorda Carbó.
Els clients de l’agència catalana es podrien definir com els que es troben al pic de la piràmide de la població. Així, el 95% són forans i les oportunitats acostumen a arribar del mercat internacional. Lourdes Carbó matisa que “a la nostra feina, marca molt la capacitat econòmica i l’estil de vida, cohesionats al voltant del poder adquisitiu”. Són persones amb propietats, fills que estudien a escoles internacionals i que viatgen constantment, pendents dels seus negocis. D’aquestes característiques, es concreten perfils de celebrities, esportistes o grans inversos. En termes globals, serien entre l’1 i el 10% de la població. Això sí, tal com s’encarrega de remarcar Carbó, “amb necessitats molt diferents de la resta”.
Lourdes Carbó: "A la nostra feina, marca molt la capacitat econòmica i l’estil de vida, cohesionats al voltant del poder adquisitiu"
El model de negoci d’Alberta La Grup s’orienta en funció d’aquests requisits. A través d’un servei personalitzat, la seva CEO explica que la limitació en la xifra de clients és la que els permet seguir preparar-se per la màxima disponibilitat. D’aquesta manera, “coneixem les seves preferències i els hi donem de forma concreta tot el que necessiten”.
Escola única al món
Com a mostra del perfil típic de client d’Alberta La Grup, Carbó assegura que en moltes ocasions el contacte es produeix amb el family office d’un client, un responsable que pot arribar a coordinar més de 30 persones del servei. “Sovint m’agrada dir que som l’alta costura de la moda i com tenim aquesta exigència, ens vam trobar que no existia una formació específica per aquest àmbit”. D’aquí va sorgir The Lifestyle Institute, una escola gairebé única arreu del món, que en poques paraules, es podria definir com el lloc on es prepara als assistents personals encarregats de tenir cura de les elits socials i econòmiques. Tot i tenir les oficines al cèntric Passeig de Gràcia de Barcelona, Carbó admet que existeix un cert desconeixement dels serveis per part del seu públic objectiu. En aquest moment, Alberta La Grup compta amb 24 persones amb nòmina i factura al voltant d’un milió d’euros anuals.
Aquests serveis s’emmarquen en un context de creixement de la xifra de multimilionaris, tot i la pandèmia. El nombre de ‘superrics’, els que tenen actius valorats en més de 30 milions d’euros, es va incrementar el 2020 i s’ha duplicat a la darrera dècada. Aquest mateix any, un estudi d’EsadeEcPol va constatar que l'1% de les persones més riques a l’Estat espanyol havien augmentat la seva participació en la renda nacional del 13% el 2007 al 16,9% el 2019, concentrant més que el 50% més pobre.
Segons els càlculs de The Lifestyle Institute, es comptabilitzen 137 habilitats per a desenvolupar la feina d’assistent personal a la vida privada
Amb aquestes xifres, Lourdes Carbó veu en el personal angel una professió de futur a la qual se li ha de donar visibilitat. “És un moment de potenciar la formació, ja que s’està produint un transvasament d’assistents corporatius fins a l’àmbit de l’assistència personal”. Segons els càlculs del The Lifestyle Institute, es comptabilitzen 137 habilitats per a desenvolupar la feina d’assistent personal a la vida privada. Encara que es tracti d’un món hermètic, els que hi són a dins, ho veuen com un dels trets inevitables de la seva essència.
El servei global del concierge
El segment de mercat susceptible de rebre els serveis del personal angel, segons Alberta La Grup, són les persones que llegeixen publicacions com Spear’s Magazine, on alguns dels seus articles fan referència a la cerca dels millors entrenadors personals o els especialistes ‘top’ en al·lèrgies del món. D’aquest perfil, Albert La Grup fa 10 anys que s’ha especialitzat en un altre sector: el concierge. Es tracta d’edificis residencials, de luxe, on es poden trobar tota mena de serveis, com un entrenador personal, un massatgista o un passejador de gossos”. “És com si fos un hotel i ressort, però a casa teva”, aclareix Carbó. Aquesta orientació global ja aporta un 40% del volum de negoci de l’agència. És aquí on l’empresa catalana s’està posicionant en l’esfera mundial, rebent cada vegada més demandes d’inversors estrangers.
Un altre exemple dels entorns on es mou aquesta professió es troba en els cursos de formació, de moment en línia, que s’imparteixen a The Lifestyle Institute. Adreçats a persones que després aniran a parar a agències de reclutament que busquen nannys, majordons o guardaespatlles, a l’escola es fan assignatures com ‘Psicologia de les flors’, ‘Aviació privada’ o ‘Com gestionar un megaiot’. Aquesta és la realitat d’una professió, cada vegada més demandada, que necessita incrementar la seva professionalització, ja que es tracta d’una feina amb un nivell de pressió alt i que requereix una preparació semblant, salvant les distàncies, a la d’un atleta d’alta competició.