
Montserrat Rossell i Pepe Colón eren dos estudiants de l'Institut Químic de Sarrià quan van impulsar un projecte per revolucionar el sector agroquímic amb la creació de productes naturals, sostenibles i ecològics per a la cura dels cultius. Era el 1994 i trenta anys després, Altinco està present a més de 20 països d’Europa, Àfrica i Amèrica i acaba de llançar el primer insecticida natural i apte per a l'agricultura ecològica amb registre europeu.
Joan Minguella, director general de la companyia amb seu a Mollerussa, dona una de les claus que han permès a Altinco mantenir-se com un referent en els productes naturals per a l'agricultura: "Tota la vida s’ha apostat molt per la innovació i la recerca, sempre s’han reinvertit gran part dels beneficis per seguir sent innovadors. Si perds el caràcter innovador, perds la gràcia de l’empresa, que són els productes diferencials".
Pioners i avançats al temps: "Van tenir una visió innovadora"
En els seus inicis, la Montserrat i el Pepe tenien clar que volien avançar en els productes nutritius i bioestimulants naturals: "Als anys 90, tot això era molt més exòtic". I encara era molt més exòtic sentir parlar d'economia circular, però a Altinco ho van fer. El primer bioestimulant que van crear, que encara continua sent dels més venuts, s'elaborava a partir dels residus d'una altra empresa.
Els bioestimulants van ser la seva gran aposta. Són substàncies o microorganismes que estimulen els processos naturals de les plantes, optimitzant i millorant el seu rendiment. "En aquells anys no se'n parlava i hi van apostar. Tenien la idea que l'empresa tingués molt recorregut i ho van encertar", emfatitza el director general. Era un pas més en el tractament químic habitual dels cultius: "Van ser un dels pioners i amb una visió innovadora".
L'agricultura catalana i la porta al món
Tot i néixer a Barcelona, ben aviat es van traslladar a Mollerussa, per estar a prop dels grans camps de cultius catalans. Ara, tenen un espai de 3.200 metres quadrats on produeixen tots els seus productes i donen feina a gairebé una quarantena de persones.
Minguella: "El procés d’exportació va ser amb molta empenta"
El 2009 es va viure un moment important per Altinco, amb l'inici de la internacionalització i l'obertura del primer mercat exterior a Romania: "El procés d’exportació va ser amb molta empenta, a través de missions comercials amb Acció i l'Icex. Es va creure en l’oportunitat de l’exportació com un punt rellevant de creixement per l’empresa i la Montserrat va tenir aquesta visió".
Només cinc anys després, van obrir dues filials al Marroc i a Colòmbia i avui dia ja són presents a més d'una vintena de països.
Innovació i recerca
Joan Minguella insisteix en la importància de la recerca i la innovació com el pilar fonamental d'Altinco. Una prova va ser a finals de 2024, amb el llançament d’un insecticida amb registre europeu apte per a l’agricultura ecològica i que ha implicat una inversió d’1,5 milions d’euros i 8 anys de dedicació. El primer del seu ram amb registre europeu.
"Hi ha una convicció real en innovació i es veu en els diners que s'hi dediquen", reivindica Minguella. Aquest nou producte promet ser una revolució pels cultius i insecticides, ja que permetrà el control de plagues sense residus i sense haver d'esperar ni un dia per poder collir els fruits: "Ens diferenciem de l'agroquímica clàssica".
Al costat del pagès
Així, actualment Altinco té dues línies de negocis principalment: els bioestimulants naturals i la de fitosanitaris. Tot plegat amb una visió ecològica i amb el convenciment que "l’agricultura sostenible es va estenent arreu del món", començant per Europa.
De fet, les regulacions europees són cada vegada més estrictes amb l'ús de químics clàssics, fet que dificulta sovint la feina dels agricultors. Però Minguella recorda que "el pagès necessita solucions" i és aquí on es volen fer forts: "Som pioners". Però llancen un missatge a les autoritats perquè eliminin traves burocràtiques per a l'aprovació dels fitosanitaris sense residus.
El 2024, Altinco va tancar amb una facturació anual de vuit milions d'euros i destaquen el seu caràcter familiar. El director general posa en valor la relació "molt pròxima" amb els clients i els distribuïdors com una de les claus: "Es creen sinergies molt potents, aconsegueixes clients fidels i un creixement conjunt".